Gå til innhold

Bytte til billigere for?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg ut med 650kr i mnd for for til en hund. Dette merkes godt nå som jeg bor alene og ikke har all verdens utbetalt i måneden(i tillegg kommer jo forsikring på nesten 200kr).

Noen som har forslag til billigere for som er like bra? Bruker RC nå, etter anbefaling fra oppdretter. Har brukt dette foret i over 2 år nå.

Men har jo hørt disse skrekkhistoriene om at skifte av for kan resultere i mer røyting, dårlig mage osv. Stemmer dette? Og er billigere for like bra som dyrt? Tenker ikke sånn man får kjøpt på rema altså, men har sett felleskjøpet har hundefor. Noen som har prøvd det?

Oppdretteren min sverger jo til at jeg skal bruke dette foret for hun mener det er det beste, men tror hun har sett seg litt blind på RC. Hun mener at bikkja får dårligere pels o.l av noe annet.

Hvilket for bruker dere, og hvor mye betaler dere i måneden for EN hund?

Anonym poster: 4d288e802a77f5a4b0457f057a3b69f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg og prøve vom og hundemat. Her kjøper jeg 20 kg i dyrebutikken, og betaler 290kr.

Iløpet av en mnd koster hundeforet meg ca 350 kr, og hunden veier 40 kg og vokser fremdeles. Så jo mindre hund, jo mindre kostnad. Krever litt fryseplass.

Jeg tenkte en gang og prøve billigere for til dyret, og prøvde apetitt og labb, og endte med en hund med våteksem. Selvfølgelig ikke alle som får det, men det var ett herk, og noe vi slet med i flere måneder.

Og ja, jeg trur det har en sammenheng mellom forkvalitet og prisen.

Men igjen, vom og hundemat er billig, og ett supert for.

Skrevet

Nå kommer jeg helt sikkert til å li slaktet men det får nå være.

Jeg forte min eldste hund på Hills i 2 år og han hadde konstant dårlig mage(diare hver dag). Hills koster jo omtrent det samme som RC. Jeg byttet til Labb. Min hund har ikke lengre dårlig mage, han røyter like mye som før (veldig lite altså) og pelsen er like blank og fin som den alltid har vært.

Jeg er veldig fornøyd med Labb, og enda mer fornøyd er jeg når jeg ikke må bruke mer enn 350kr i måneden på mat til hunden.

Men det skal sies at Labb som alle andre for ikke fungerer på alle hunder. Men du kan jo forsøke. Hunden din vil nok være litt dårlig i magen i overgangen, men det pleier å gå over. Og hvis du ikke liker foret så går det jo an å gå tilbake:)

Du får nesten bare finne et for som er billigere og prøve. Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Labb har vel også blitt best i en eller annen test jeg var borti for noen år siden. Broren min driver med jakt, og er avhengig av et bra for til sine hunder. Han sverger til Labb.

Anonym poster: de4065c9d79307cdd055f69d168b9e4f

AnonymBruker
Skrevet

Labb har vel også blitt best i en eller annen test jeg var borti for noen år siden. Broren min driver med jakt, og er avhengig av et bra for til sine hunder. Han sverger til Labb.

Og de fleste andre ville vel aldri i det hele tatt vurdert å gi hunden Labb.

Anonym poster: c443c2d11fbd7e4ed017c40cf675a5bd

• Liker 1
Skrevet

Og de fleste andre ville vel aldri i det hele tatt vurdert å gi hunden Labb.

Anonym poster: c443c2d11fbd7e4ed017c40cf675a5bd

Nå har ikke jeg salgstall, men Labb selger vel ganske bra gjør det ikke? For noen år siden var det ihvertfall veldig populært. Selv har jeg aldri brukt det så skal ikke uttale meg om kvaliteten.

Men v&h er vel min erfaring det rimeligste man kan fore hunder på. Godt er det også for de firbeinte.

Det sagt så har jeg oppigjennom vært innom de fleste fòrtyper fra det dyreste til noe av det rimeligste tørrforet i Sverige. Jeg så ingen forskjell på hundene når de skiftet fra Hill's til et dagligvarefòr i Sverige som kostet laaaangt mindre.

Min erfaring er at det er veldig individuelt fra hund til hund. Noen fungerer supert på Labb, andre må ha spesialfor hos dyrelegen og noen lever godt og blir kjempegamle på middagsrester.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder rimelig fôr kontra dyrt tenderer det av og til til det jeg vil kalle snobberi.

Her har vi hatt forsøksperioder til våre hunder. En lang stund nå har vi brukt relativt dyrt fôr fra dyrebutikken. De ender opp med å bli matleie, og de driter to-tre ganger om dagen. Eneste fordelen er at bæsjen er fast og fin, da. Nå har vi kjørt på med billigfôr fra dagligvare en stund. De kommer stormende hver gang det rasler i posen, og dritinga er redusert til en gang pr dag. Merker ellers ingen forskjell.

Nå skal jeg prøve Labb, har jeg bestemt meg for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Matlysten til bikkja er det ikke noe å si på uansett, hun eter alt hun kommer over så akkurat den biten blir ikke et problem.

Det er liksom slike skrekkhistorer sånn som Chiqette kommer med her oppe jeg er redd for. Altså slike tilfeller hvor bytte av for gir slike "ekstreme" utfall da som våteksem, løs mage i evigheter o.l.

Labb er jo det jeg har sett litt på, men så får jeg høre så mye "fælt" om det at jeg feiger ut. Hører jo mange som er fornøyde også, men det negative overskinner jo selvfølgelig.

Om man er avhengig av fryseplass for å bruke VogH er nok det uaktuelt for det har jeg ikke.

Det går ca 15kg for i måneden.

Men hvordan er det å supplere med to forskjellige for på en gang da? At jeg feks bruker RC til frokost og Labb til middag? Er ikke optimalt det kanskje?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Matlysten til bikkja er det ikke noe å si på uansett, hun eter alt hun kommer over så akkurat den biten blir ikke et problem.

Det er liksom slike skrekkhistorer sånn som Chiqette kommer med her oppe jeg er redd for. Altså slike tilfeller hvor bytte av for gir slike "ekstreme" utfall da som våteksem, løs mage i evigheter o.l.

Labb er jo det jeg har sett litt på, men så får jeg høre så mye "fælt" om det at jeg feiger ut. Hører jo mange som er fornøyde også, men det negative overskinner jo selvfølgelig.

Om man er avhengig av fryseplass for å bruke VogH er nok det uaktuelt for det har jeg ikke.

Det går ca 15kg for i måneden.

Men hvordan er det å supplere med to forskjellige for på en gang da? At jeg feks bruker RC til frokost og Labb til middag? Er ikke optimalt det kanskje?

TS

Jeg har gjort det i en periode, med Eukanuba og Pedigree. Gikk helt fint. Men da er det kanskje lurt å først gi en periode med en fôrtype av gangen, sånn at du vet at hunden har det fint med begge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...