Gjest snyball Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Jeg har trent en del knebøy og utfall siden jul. Bruker vekter som er ferdig montert. Jeg har nå hatt noen uker opphold, så måtte begynne litt på nytt igjen. Jeg bruker nå 20 kg for å komme i gang igjen. Men både nå, og før oppholdet, så føler jeg at det bare tar på framside lår. Det svir helt vanvittig mens jeg trener, jeg kjenner stølheten sniker seg på i løpet av kvelden, og de kommende dagene føler jeg meg nesten litt handicapet. Det er et prosjekt å sette seg ned på en stol, sofa etc. Jeg har så vondt! Føler nesten det er litt unormalt? Men uansett, jeg føler ikke det tar noe på bakside/innside lår og rumpa. Det gjør vel det?
Asso Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Jeg føler at jeg må ta utfall både fremover og bakover for at jeg skal kjenne det skikkelig på baksiden. I tillegg gjør jeg bulgarsk utfall, da får jeg mer belastning pr bein, noe jeg føler funker bedre enn vanlige knebøy Men google litt så finner du nok noen gode øvelser til baksiden/innsiden.. Hvis du søker opp POPpilates finner du mye spennende øvelser til bakside og innside av lår i tillegg til mage Men så er disse øvelsene litt "roligere" enn vanlige styrkeøvelser.
Supraspinatus Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Hvordan trener du da? Hvis man legger vekten for langt frem (på tærne) eller ikke går dypt så vil knebøy ta mer på forside lår. Hvis det svir vanvittig mens du trener mistenker jeg at du trener med ganske mange repetisjoner? 2
Gjest snyball Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Jeg føler at jeg må ta utfall både fremover og bakover for at jeg skal kjenne det skikkelig på baksiden. I tillegg gjør jeg bulgarsk utfall, da får jeg mer belastning pr bein, noe jeg føler funker bedre enn vanlige knebøy Men google litt så finner du nok noen gode øvelser til baksiden/innsiden.. Hvis du søker opp POPpilates finner du mye spennende øvelser til bakside og innside av lår i tillegg til mage Men så er disse øvelsene litt "roligere" enn vanlige styrkeøvelser. Takk for svar og tips! Skal sjekke det ut
Gjest snyball Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Hvordan trener du da? Hvis man legger vekten for langt frem (på tærne) eller ikke går dypt så vil knebøy ta mer på forside lår. Hvis det svir vanvittig mens du trener mistenker jeg at du trener med ganske mange repetisjoner? Føler jeg går ganske dypt, men det kan være at jeg belaster feil? Jeg tar alt fra 8-12 rep. Jeg vil etter hvert øke med kg, og redusere repetisjonene. Men først bør jeg kanskje se litt på teknikken min
Supraspinatus Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 http://fitnessbloggen.no/slik-fikser-du-kneboyen-din/ se på den
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Stram rumpa godt når du er på vei opp. Ellers så kan du prøve markløft eller strake markløft og hiptrusth. Anonym poster: 1706d21dcb89cf28330e30aa7ca4413a
Gjest snyball Skrevet 21. april 2013 #8 Skrevet 21. april 2013 http://fitnessblogge...u-kneboyen-din/ se på den Takk for tips! Nå har jeg begynt å ta tunge og få repetisjoner. Men hvor mange øvelser bør man egentlig ta? Nå tar jeg knebøy, utfall og noen ganger benpress. Jeg føler det blir så lite trening av ben når jeg tar få repetisjoner.
Supraspinatus Skrevet 21. april 2013 #9 Skrevet 21. april 2013 Hvor mange sett tar du da? Det er slik du regulerer volumet. Jeg ville fulgt et program, eller kjørt lineær progresjon (legger på en viss vekt hver økt).
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #10 Skrevet 21. april 2013 Strake markløft, hip-thrusts og utfall med beina langt fra hverandre er det som tar best på rumpe og bakside lår for min del, så jeg har byttet ut knebøy (som jeg ikke klarer å få til riktig uansett hvor mange instruksjonsvideoer jeg ser) med disse. 3 x 8 er en grei måte å gjøre det på, om man ønsker å bli sterkere og bygge opp volum. Anonym poster: 72b365d0d5d19e2a3ae8c89f67653bad
Gjest snyball Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Hvor mange sett tar du da? Det er slik du regulerer volumet. Jeg ville fulgt et program, eller kjørt lineær progresjon (legger på en viss vekt hver økt). jeg tar 3 sett
Supraspinatus Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 jeg tar 3 sett Når du tar 5 eller færre reps per sett bør du ihvertfall gjøre 5-6 sett hvis du skal oppnå litt volum. 3 sett er for de lette dagene, 5 og flere er for de litt tyngre. Eller følg et ferdiglaget knebøyprogram.
Gjest snyball Skrevet 22. april 2013 #13 Skrevet 22. april 2013 Når du tar 5 eller færre reps per sett bør du ihvertfall gjøre 5-6 sett hvis du skal oppnå litt volum. 3 sett er for de lette dagene, 5 og flere er for de litt tyngre. Eller følg et ferdiglaget knebøyprogram. takk for svar
Gjest Puravida Skrevet 22. april 2013 #14 Skrevet 22. april 2013 Når du tar 5 eller færre reps per sett bør du ihvertfall gjøre 5-6 sett hvis du skal oppnå litt volum. 3 sett er for de lette dagene, 5 og flere er for de litt tyngre. Eller følg et ferdiglaget knebøyprogram. Kan jeg spørre om noe angående dette med antall reps? På lette dager tar jeg 3x10 i alle øvelser. I beinpress tar jeg da 60 kilo 3x10 og på tyngre dager tar jeg 3x5 med 70 kilo. Burde jeg heller ta 5-6x5 for bedre effekt? Målet mitt er og klare 150 (maksløft) i beinpress om 4 måneder (håper det er mulig for en jente). Så prøver å øke volumet ved å trene bein og rumpe annenhver dag. Trenger jeg eventuelt lenger hviletid hvis jeg øker antall reps på alle øvelsene? Håper du svarer!
Supraspinatus Skrevet 22. april 2013 #15 Skrevet 22. april 2013 Kan jeg spørre om noe angående dette med antall reps? På lette dager tar jeg 3x10 i alle øvelser. I beinpress tar jeg da 60 kilo 3x10 og på tyngre dager tar jeg 3x5 med 70 kilo. Burde jeg heller ta 5-6x5 for bedre effekt? Målet mitt er og klare 150 (maksløft) i beinpress om 4 måneder (håper det er mulig for en jente). Så prøver å øke volumet ved å trene bein og rumpe annenhver dag. Trenger jeg eventuelt lenger hviletid hvis jeg øker antall reps på alle øvelsene? Håper du svarer! 3x10 er typisk for bodybuilder-rutiner. Hvis det er kun styrke som spiller noen rolle så bør du trene med tyngst mulig vekt, få repetisjoner og lange pauser. Du kan variere mellom 3x3, 3x5 og 5x5 feks. Med lange pauser mener jeg så mye som opp til 4-5min mellom hvert sett.
FantasDick Skrevet 22. april 2013 #16 Skrevet 22. april 2013 (endret) Det høres ut som at du ikke utfører knebøy korrekt om du kjenner det kun på framsida. Pass på at knærne ikke bøyes mer enn 90 grader og at du har hele foten godt i gulvet under hele øvelsen. Det kan godt hende du gjør det helt rett, men jeg sier dette fordi jeg selv fikk meg en aha-opplevelse da jeg plutselig gjorde det rett og fikk en helt annen belastning. Jeg kjente det da jeg utførte knebøy korrekt, for å si det sånn. Endret 22. april 2013 av FantasDick
Gjest Puravida Skrevet 22. april 2013 #17 Skrevet 22. april 2013 3x10 er typisk for bodybuilder-rutiner. Hvis det er kun styrke som spiller noen rolle så bør du trene med tyngst mulig vekt, få repetisjoner og lange pauser. Du kan variere mellom 3x3, 3x5 og 5x5 feks. Med lange pauser mener jeg så mye som opp til 4-5min mellom hvert sett. Okay, takk! Vil gjerne ha mest mulig volum også. Nå tar jeg 3x10, 60 kg med ca 30sek pause. Da kunne jeg kanskje klart å putte på enda litt mer vekter på både lette og tunge dager med så lange pauser. Har aldri prøvd ut så lange pauser. Tar jeg lange pauser slutter jeg bare og være varm og føler jeg mister mye treningseffekt, men da er det bare noe jeg innbiller meg. I morgen skal jeg prøve det ut! Tusen takk for svar, har så lite peiling på trening selv da alle gir ut forskjellig informasjon hele tiden.
Supraspinatus Skrevet 22. april 2013 #18 Skrevet 22. april 2013 (endret) Det høres ut som at du ikke utfører knebøy korrekt om du kjenner det kun på framsida. Pass på at knærne ikke bøyes mer enn 90 grader og at du har hele foten godt i gulvet under hele øvelsen. Det kan godt hende du gjør det helt rett, men jeg sier dette fordi jeg selv fikk meg en aha-opplevelse da jeg plutselig gjorde det rett og fikk en helt annen belastning. Jeg kjente det da jeg utførte knebøy korrekt, for å si det sånn. Hvorfor det? 90 grader i kneleddet er jo bare halvbøy. Jeg fant et bilde på nettet som viser hvor dypt man bør gå. På første figur har hun 90 grader i kneleddet. Man må ha mindre vinkel enn det! Skal man kjenne det på baksiden må du så lavt som på siste figur. Okay, takk! Vil gjerne ha mest mulig volum også. Nå tar jeg 3x10, 60 kg med ca 30sek pause. Da kunne jeg kanskje klart å putte på enda litt mer vekter på både lette og tunge dager med så lange pauser. Har aldri prøvd ut så lange pauser. Tar jeg lange pauser slutter jeg bare og være varm og føler jeg mister mye treningseffekt, men da er det bare noe jeg innbiller meg. I morgen skal jeg prøve det ut! Tusen takk for svar, har så lite peiling på trening selv da alle gir ut forskjellig informasjon hele tiden. Du blir ikke kald. Du kan bruke skumrulle, tøye litt dynamisk, eller gjøre en annen øvelse i overkroppen feks. Endret 22. april 2013 av Supraspinatus
FantasDick Skrevet 22. april 2013 #19 Skrevet 22. april 2013 Hvorfor det? 90 grader i kneleddet er jo bare halvbøy. Jeg fant et bilde på nettet som viser hvor dypt man bør gå. På første figur har hun 90 grader i kneleddet. Man må ha mindre vinkel enn det! Skal man kjenne det på baksiden må du så lavt som på siste figur. Du har helt rett! Jeg vet ikke hva jeg tenkte da jeg skrev det med 90 grader, det var jo absolutt ikke det jeg mente i det hele tatt! Jeg mente at hun skulle passe på å ikke la knærne komme "foran" tærne, om man f.eks ser det fra siden som i eksempelbildet ditt. Jeg lot mine knær gå foran tærne mine og da tok det bare på framsiden av lårene, samt gav smerter i knærne, men når jeg begynte å passe på knærne mine kjente jeg at det tok på baksiden og "under" rumpa. Da var øvelsen korrekt utført. Så, jeg må bare beklage. Jeg aner ikke hva jeg tenkte på.
Supraspinatus Skrevet 22. april 2013 #20 Skrevet 22. april 2013 Du har helt rett! Jeg vet ikke hva jeg tenkte da jeg skrev det med 90 grader, det var jo absolutt ikke det jeg mente i det hele tatt! Jeg mente at hun skulle passe på å ikke la knærne komme "foran" tærne, om man f.eks ser det fra siden som i eksempelbildet ditt. Jeg lot mine knær gå foran tærne mine og da tok det bare på framsiden av lårene, samt gav smerter i knærne, men når jeg begynte å passe på knærne mine kjente jeg at det tok på baksiden og "under" rumpa. Da var øvelsen korrekt utført. Så, jeg må bare beklage. Jeg aner ikke hva jeg tenkte på. Ingen problem! Det med knær over tær er egentlig en myte det også, men det er hakket mer komplisert. Har du dårlig mobilitet i ankelen og hofte så er det lett at vekten blir mer på tærne når du presser kneet over. Da legger man også mye press på kneet som ikke er bra. Har man god bevegelighet og vekten på hælene i hele løftet er dette ikke noe problem. Det viktigste er at knærne trekker ut i retningen tærne peker, eller utfor. Den største kne-risikoen får man om man opplever at knærne går innover på vei opp i løftet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå