Gjest anonymous Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Broren min er ganske svak psykisk, altså lettpåvirkelig og tar etter andres vaner. Da han fikk kjæreste for noen år siden som røyket, tok det ikke lang tid før han selv var blitt røyker (selv om han lot som om han bare gjorde det iblant, for å holde hennes med "selskap"). En tid etterpå ble kjæresten gravid, og hun fortsatte bare å røyke. Broren min sa at vi ikke måtte kritisere henne, for gud forby at noen sa sannheten om røyking til henne. Babyen ble født, og hun fortsatte å røyke -selv mens hun ammet for eksempel. Broren min kritiserte aldri, neida, jeg måtte jo huske på at moren vår røykte også, og vi tok jo ingen skade av det(umulig for han å si uansett). Hun ble gravid på nytt, og røyket gjennom hele det svangerskapet også. Babyen ble født, og mamma besøkte dem og bodde hos dem i noen dager for å treffe den nye babyen. Røyken lå som et tykt, nesten ugjennomtrengelig teppe i leiligheten nærmest 24/7....... Mamma er selv røyker, men sa at selv for henne var dette ekstremt. Hun tømte askebeger før hun la seg, men neste morgen var det fylt opp igjen - for svigerinnen min må jo røyke det første hun gjør om morgenen. Mamma fant også fylte askebegre på soverommet deres, der hvor den nyfødte sover i sprinkelsengen sin..... Den eldste er snart to år, og tasser rundt i tykk, kvelende røykluft dagen lang. Det hører med til historien at den eldste ikke engang klarer å si et eneste forståelig ord ennå, og først etter spørsmål fra mamma da hun var der, ble det til at de fikk ordnet med en legeundersøkelse som viste at hun hadde væske i øregangene(sannsynligvis etter en eller flere øreinfeksjoner), og hun må nå opereres og det skal legges inn dren i begge ørene. Legen sa at for henne fortoner alle lyder seg som om hun befant seg under vann.....Forklarer kanskje den sene språklige utviklingen, men har lest litt om at røyking kan være en årsak til ørebetennelse I tillegg så har den eldste nesten aldri lue og votter når de er ute, selv om det er kaldt har hun sjelden strømpebukse heller. Det er jo helt vanvittig egentlig. De bor i Belgia og det er sjelden snø der, men jeg har vært der og vinterstid er det kaldt og vindfullt - ikke umulig at dette er hva som har forårsaket ørebetennelse. Det rare er jo at de ikke har oppdaget det tidligere, eller i det hele tatt om ikke mamma hadde presset på for å få barnet til lege.... Hva skal man si til noe sånt? Det er så jævlig gjort mot barna å røyke med dem i leiligheten, og å ikke kle på eldste skikkelig slik at hun nå kanskje må slite med dren i ørene i årevis.... Faen, så irritert.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Noen vil vel kalle meg ekstrem, men jeg mener dette er en barnevernssak... Barna blir jo bokstavelig talt forgiftet. Man kan si hva man vil om "at man bestemmer selv hva man gjør i eget hjem", men alle ville vel reagert om det var snakk om at barna ble slått e.l? Anonym poster: fefddadcc6fccd5628d86b964ebdccce 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Det er fortsatt lov å kjøpe og røyke i Norge. At man røyker når man er gravid er meg uforståelig. At det røykes inne i hus med barn er også ubegripelig. Jeg skal ikke nevne alle skadevirkningene på foseret og enere barnet som er født. For det vet alle. Noen skriver at det er en barnevernssak, men det tviler jeg på. Siden det ikke er forbudt å røyke i eget hjem med barn, så kan de ikke ta ungen. Eneste rådet jeg har er at noen sier ifra til de. Kanskje spørre forsiktig om det ikke er bedre å gå ut å røyke, siden det er barn i huset osv. At folk som røyker i tilegg røyker på soverommet? Er det tilfelle? Bare brannfaren skremmer meg. Siden det er din bror, så bør du ta en prat med han. Si at folk reagerer, og det kan hende noen varsler barnevernet. Eneste jeg ser bv kan gjøre er å opplyse de om skader, og hvilke miljø ungen lever i. I yngre dager røket jeg selv. Ikke enkelt å slutte, men vi begynte å røyke ute. Den gang (uten barn) vi røykte inne, så gjorde vi det aldri når vi hadde besøk. Enten det var voksne eller barn. Når jeg ble gravid, så røyket jeg ikke. Og hadde jeg gjort det, så hadde jeg fått høre det fra familien. Jeg har selv kjent barn hvor foreldrene røyket inne. Passet babyen, og den stinket røyk. Av kropp og klær. En baby skal ikke stinke røyk. Tror broren din og samboer virker som de ikke skjønner? Han er redd for å kritisere henne. På tide noen sier fra til begge to. Anonym poster: f2e07763a28aa1b2ed06648a4073fbef
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Synes det kan være greit å kontakte barnevernet om man ikke når frem til de voksne selv. Det er jo ekstremt skadelig for helsen for barnet, som ikke har mulighet til å velge om det vil bo i en røyksky eller ikke. Barn som blir utsatt kan bli påvirket resten av livet. Passiv røyking er veldig skadelig og spesielt for barn som utvikler seg. Noen burde prate med foreldrene om dette og skadevirkningene det kan ha. Enten er de uvitende eller så driter de regelrett i deres barns helse. Man skal liksom ikke bry seg i andres saker, men når det gjelder små barn som ikke har mulighet til å si ifra selv, synes jeg det er mer enn på sin plass. Anonym poster: e50b9d0be3cd0406aacb86cd6125ada3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Dette kunne nok være noe for barnevernet ja. Barnevernet er veldig behjelpelig, og i denne situasjonen kan de hjelpe med veiledning til foreldrene. Anonym poster: 99ca9a35a89b359c7ecb3dbd50d54da2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 De bor i Belgia (...) Noen vil vel kalle meg ekstrem, men jeg mener dette er en barnevernssak... Anonym poster: fefddadcc6fccd5628d86b964ebdccce Det er fortsatt lov å kjøpe og røyke i Norge. (...) Si at folk reagerer, og det kan hende noen varsler barnevernet. Anonym poster: f2e07763a28aa1b2ed06648a4073fbef Synes det kan være greit å kontakte barnevernet om man ikke når frem til de voksne selv. Anonym poster: e50b9d0be3cd0406aacb86cd6125ada3 Hvordan kontakter man barnevernet i Belgia? Og hvilke lover har de der, i forhold til barns sikkerhet og omsorg? Anonym poster: d687e40685d2ba7f89b12bb7fc5678a1
ViljaH Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Jeg ville kontaktet helsestasjonen de tilhører og sagt fra, så fikk de gå inn med veiledning og oppfølging. Stakkars stakkars små.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå