Gå til innhold

Det er vel en ny periode med overgangsstønad for hvert barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, spm er ikke så ille som overskriften høres ut.

For ni år siden mottok jeg os i ca to år for mitt eldste barn. Nå har jeg blitt alene igjen og har et annet barn under åtte år. Da kan jeg vel få os for henne? Jeg fikk nemlig avslag på søknaden min med henvisning til at jeg har mottatt os før.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

OS blir bare gitt til et barn er 3 år...

Anonym poster: 4dc4925a33741016345af9690fbb77af

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, opp til åtte år. Du klager på avslaget.

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan du få overgangsstønad?

Dersom du har barn under åtte år, er hovedregelen at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Dersom du har mottatt overgangsstønad i tre år og blir alene om omsorgen for et nytt barn, kan du bare få overgangsstønad frem til barnet har rett til barnehageplass, Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet

Fra NAV

Anonym poster: 27be595a176c897935d57164b799e476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan du få overgangsstønad?

Dersom du har barn under åtte år, er hovedregelen at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Dersom du har mottatt overgangsstønad i tre år og blir alene om omsorgen for et nytt barn, kan du bare få overgangsstønad frem til barnet har rett til barnehageplass, Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet

Fra NAV

Anonym poster: 27be595a176c897935d57164b799e476

Fader så kjedelig! Jeg som ble alene ifjor. Hadde jeg bare søkt før nyttår så hadde kanskje ikke de nye reglene gjeldt. Det var synd må jeg si... Men tror ikke jeg fikk i hele tre år forrige gang, så da kan jeg kanskje bruke det som argument. I avslaget sto det at jeg hadde fått os fra da jeg var gravid i 3.mnd. Det stemmer jo hvertfall ikke.

Anonym poster: 6ef8b9e5ba6839e2d2c015cc806acbd4

Skrevet

Fader så kjedelig! Jeg som ble alene ifjor. Hadde jeg bare søkt før nyttår så hadde kanskje ikke de nye reglene gjeldt. Det var synd må jeg si... Men tror ikke jeg fikk i hele tre år forrige gang, så da kan jeg kanskje bruke det som argument. I avslaget sto det at jeg hadde fått os fra da jeg var gravid i 3.mnd. Det stemmer jo hvertfall ikke.

Anonym poster: 6ef8b9e5ba6839e2d2c015cc806acbd4

Overgangsstønad er stønad i en overgangsfase hvor man kommer seg i posisjon til å forsørge barna selv (med bidrag fra far for hans halvdel). Brukes typisk til å ta utdanning etc. Så spørsmålet melder seg - har du mistet utdanninga samfunnet sponset på deg, ettersom du mener du trenger en ny igjen? Jeg mener ikke å være krass, men serriøst.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Fra 1. januar 2013 innføres det en begrensning, som innebærer at nye perioder med overgangsstønad skal begrenses til perioden frem til barnet får rett til barnehageplass. Barn vil være mellom ett og to år når de får rett til barnehageplass.

Fra 1. januar 2013 stilles det også som krav for å få overgangsstønad at du ikke har sluttet i arbeid uten rimelig grunn i de siste seks månedene før du søker om stønad.

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Endring+i+regelverk+og+satser-+st%C3%B8nader+til+enslig+morfar.331642.cms

Anonym poster: b86e32de116f5bde8b9d2d4b6e6a836d

• Liker 1
Gjest Sunheart
Skrevet

Hva i alle dager. Kan man ikke få overgangsstønad for et annet barn , bare for at man har mottatt før? Det er jo rett og slett idiotiske regler ja....Så om jeg får en unge nå og blir alene så nektes jeg overgangsstønad for jeg ti år tilbake mottok for et annet barn???

Gjest Sunheart
Skrevet (endret)

Har og hørt om at man KUN får i 1 år, så må man stå som reel arbeidssøker eller gå på skole/jobb. Stemmer dette? Da vil jo ikke alenemødre/fedre ha mulighet til å velge kontantstøtte og å være hjemme med minsten om de vil det?

Uhørt!

Endret av Sunheart
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ikke ha behov for mer enn én periode? blir du alene i permisjonstiden, så har du jo permisjonspenger, samt at du vil få overgangsstønad frem til barnet har fått barnehageplass en gang mellom 1 og 2 år. Etter det er det jo ikke nødvendig, for da er det ingen hindre for at du er i jobb.

Ser i krystallkulen min at om ikke mange år så er overgangsstønad noe man kun vil få under nødvendig utdanning, tilsvarende aktivitetskrav og godkjenning fra NAV som på AAP. For øvrig hadde de borgerlige i sitt alternative statsbudsjett et forslag om å kutte overgangsstønaden til ett år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten er jo også på vei ut. Høy sats fra 13 til 18 måneder, lav sats til barnet fyller 2 år. Når to barnehageopptak i året er gjennomført, så forvinner nok kontantstøtten for barn over 18 måneder (ved to opptak har alle barn fått plass innen den tid).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har og hørt om at man KUN får i 1 år, så må man stå som reel arbeidssøker eller gå på skole/jobb. Stemmer dette? Da vil jo ikke alenemødre/fedre ha mulighet til å velge kontantstøtte og å være hjemme med minsten om de vil det?

Uhørt!

Skulle bare mangle at det kom begrensninger nå.

Dette systemer har blitt melket nok.

Kontantstøtte er da UT!

Anonym poster: 22d1d3489c7bff0274a91ef6dc18bc8f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uhørt!

Det er nå blitt aktivitetskrav når barnet har fyllt ett år, evt fra barnet har fått barnehageplass, innen barnet er to år.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Hva i alle dager. Kan man ikke få overgangsstønad for et annet barn , bare for at man har mottatt før? Det er jo rett og slett idiotiske regler ja....Så om jeg får en unge nå og blir alene så nektes jeg overgangsstønad for jeg ti år tilbake mottok for et annet barn???

Hvorfor er dette idiotisk?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skaha skaha skaha.

Anonym poster: 9ca385b18229614bb7b862a038c6ab7e

• Liker 2
Gjest Sunheart
Skrevet

Hvorfor er dette idiotisk?

Skulle bare mangle at det kom begrensninger nå.

Dette systemer har blitt melket nok.

Kontantstøtte er da UT!

Anonym poster: 22d1d3489c7bff0274a91ef6dc18bc8f

Det burde vært et valg , også for aleneforeldre!
Gjest Sunheart
Skrevet

Skaha skaha skaha.

Anonym poster: 9ca385b18229614bb7b862a038c6ab7e

Jeg jobber fullt og vel så det,så dette hadde uansett ikke gjeldt meg! Men jeg betaler gjerne skatt for at alenemødre i Norge skal få hjelp, enn å spytte i statskassa til alle utlendinger som raver rundt hele dagen i byen uten mål og mening!!
  • Liker 4
Gjest Vampen
Skrevet

Det burde vært et valg , også for aleneforeldre!

Hva skal være et valg?

Gjest Sunheart
Skrevet

Hva skal være et valg?

Om man vil være hjemme med kontantstøtte eller ikke. Det valget har jo ikke den som er alene med kun en inntekt, om man tar ifra dem overgangsstønaden etter 1 år
Gjest Vampen
Skrevet

Om man vil være hjemme med kontantstøtte eller ikke. Det valget har jo ikke den som er alene med kun en inntekt, om man tar ifra dem overgangsstønaden etter 1 år

Jeg lurte på hvorfor det var idiotisk med innstramminger på overgangsstønad, ikke kontantstøtte. Og det er heller ikke alle par som kan velge å være hjemme utover permisjonstiden, så det rammer da ikke bare aleneforeldre?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...