Gå til innhold

For lav blodprosent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid ønsket å gi blod, og jeg har fått time i neste uke. Mamma sier at hun synes det er bra, men at ingen i familien min har hatt høy nok blodprosent til å kunne gi blod tidligere, og hvis jeg har like lav blodprosent (noe som er sannsynlig?), så kan heller ikke jeg gi blod.

Så jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre for å få høyere blodprosent? F.eks. ved å trene eller spise mye? Jeg har så veldig lyst til å gi blod...

Anonym poster: dc35054f64806cd73d49d8446da6c9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta blodprøver og finn ut om du mangler noe. du burde uansett ta jern om du skal gi blod :)

Skrevet

Blodprosenten din blir testes hos blodbanken, er den for lav til å gi blod vil du få jerntabletter og beskjed om å komme tilbake etter en periode der du tar dem, har du fortsatt for lav blodprosent etter det så kan du ikke gi blod. Det var i alle fall slik de beskrev forløpet for meg da jeg hadde lav blodprosent ved forrige blodgiving.

AnonymBruker
Skrevet

Blodprosenten din blir testes hos blodbanken, er den for lav til å gi blod vil du få jerntabletter og beskjed om å komme tilbake etter en periode der du tar dem, har du fortsatt for lav blodprosent etter det så kan du ikke gi blod. Det var i alle fall slik de beskrev forløpet for meg da jeg hadde lav blodprosent ved forrige blodgiving.

Jeg legger merke til at du skriver "ved forrige blodgivning", betyr det at du har gitt blod før? Og at blodprosent går opp og ned? Jeg trodde for lav blodprosent betød at man _aldri_ kunne gi.

Skrevet

Blodprosenten kan variere.Ved f-.eks langvarige og kraftige menstrasjoner kan påvirke blodprosenten, det sammen med ensidig kosthold med lite jern. Og den kan reguleres. Jerntilskudd er nødvendig for noen, enten i tbl form eller injeksjoner.

Selv om man i perioder har lav blodprosent er det ikke slik at man aldri kan gi blod. Det tas prøver, og så kan det ( i det aller fleste tilfeller) behandles. Noen sliter med kronisk anemi av forskjellige årsaker, og da vil blodgivning ikke være anbefalt.

Få testet blodprosenten din, og ta det derifra. Ikke begynn med jerntilsudd for å være " på den sikre siden", for mye jern er heller ikke bra. Det du kan gjøre er å sørge for et variert kosthold som for de fleste vil gi et tilstrekkelig tilskudd av jern.

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger merke til at du skriver "ved forrige blodgivning", betyr det at du har gitt blod før? Og at blodprosent går opp og ned? Jeg trodde for lav blodprosent betød at man _aldri_ kunne gi.

Jeg har alltid ligget rundt grensen de har for at man får lov til å gi blod, men sist jeg skulle inn så var den dessverre for lav, og jeg fikk jerntabletter og beskjed om å prøve igjen etter ca. 3 måneder. De fortalte også at om man over tid ligger under grensen, selv med jerntilskudd, så vil de ikke at man skal komme til dem hver 3. måned for å teste blodverdiene, det bør da skje hos legen.

Blodverdien blodbanken bruker er forøvrig over det som regnes som en normal blodverdi, så man kan være for lav for blodbanken, men fortsatt ha en helt grei blodverdi. Dette for at man skal ha litt "ekstra" å gå på når man skal gi blod.

Jeg foreslår at du tar kontakt med blodbanken og snakker med dem, de er veldig hyggelige, og det er helt sikkert ikke noe problem å komme dit for en samtale og testing :)

• Liker 1
Gjest pellepirat
Skrevet

Med mindre det er virkelig lavt, type lav blodprosent og jernmangel f.eks, så kan det jo hende det ikke går. Men stort sett kan alle vanlige folk helt fint gi blod.

gå inn på giblod.no der står det masse info om det å gi blod. dessuten, hvis du tar en tur innom blodbanken tar de en blodprøve og sjekker deg, så vil du etter hvert få vite helt sikkert om du kan el. ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...