AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Har dere smør på alle brødskivene til barna deres? Jeg begynte for ikke så lenge siden å jobbe i en barnehage og de andre ansatte sier at vi skal smøre smør på alle skiver og ikke spørre de barna som kan prate om de vil ha smør. Jeg har selv aldri vært glad i smør unger smørepålegg som leverpostei og kaviar, og i følge mamma sa jeg i fra om det når jeg fikk til å si i fra så da kuttet hun det ut. Jeg skjønner at barn på 1-2 år ikke bryr seg så veldig, men er det ikke sunnere å kutte ut smøret på noen skiver? Jeg er ikke hysterisk ang fett og mener ikke at små barn skal slankes, så det er ikke det jeg tenker på. Så har dere alltid smør på skivene til barna deres? Og hvorfor? Kun av vane? Eller trenger barna fettet? Anonym poster: 535751bc6f54c1ac8723a632d7d39691
skruf Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Jeg har alltid brukt smør på skiva til barna mine, de liker smør også. Sikkert litt av vane, men og pga de trenger det. I en barnehage der det er mange barn som skal spise samtidig så er det sikkert mest effektivt å bare skjære opp skiver og ta på smør i stedet for å spørre en og en unge.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Jeg liker smør jeg og, MÅ ha smør under skinke og ost, så det er ikke det at jeg ikke liker smør, syns bare at det er bortkastet å ha under ALT og ikke like godt da. Jeg syns heller ikke at man bør spørre alle barna, og hvis man absolutt skal tenke på tiden så sparer man tid ved å droppe smøret. Hvorfor trenger barna smør? De får jo fett i seg i middagen ol. og gotteri (barn i dag spiser jo mye mer gotteri enn før i tiden) TS Anonym poster: 535751bc6f54c1ac8723a632d7d39691
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Fett er veldig viktig for hjernen og barn bør ha god tilgang på fett i maten. Anonym poster: 0848e9bded9a8440399083ded8d1e5a4 2
skruf Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Altså; du kan ikke putte godteri inn som endel av fettkilde i det daglige kosthold! Snop er jo bare sukker. Barn trenger det sunne fettet de får igjennom mat, det er viktig for hjernen og kroppen. (ikke alle barn spiser snop og søtt hver dag heller, det er faktisk ganske mange som holder på skikken lørdagsgodt, jeg blant annet. Tvert i mot så synes jeg at flere og flere er bevist på kostholdet til barn, og etterstreber et kosthold så og si uten godteri og sukker). 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 Smør er ikke usunt. Gi nå ungene litt fett, det trenger de. Anonym poster: de12fce3ddbf84b95fb74e12132ae90b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Jeg sier ikke at man skal bytte ut smør med gotteri, jeg bare sier at de fleste barna i dag får i seg alt for mye fett av gotteri. Og selvsagt bør man heller kutte ut det. Ok det er sunt for hjernen, er det jeg ville vite, om det er bra for de TS Anonym poster: 535751bc6f54c1ac8723a632d7d39691
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Jeg har ikke smør på, men det er nok av vane. Det er en av de tingene jeg aldri kjøper i butikken (andre ting som aldri kjøpeser ketchup, sennep, pølser f.eks), men som andre påpeker, fett er viktig for hjernen, og barn trenger fett i kosten. Min spiser smør i barnehage, men jeg brekker meg av tanken på smør på brødskiva. Anonym poster: 93fafd2eaafaadbf26226acd2c5793a0
Gjest Magdalene Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Jeg har ekte meirismør på skivene til barna. De trenger det sunne fettet. 1
skruf Skrevet 12. april 2013 #10 Skrevet 12. april 2013 Jeg har ekte meirismør på skivene til barna. De trenger det sunne fettet. Vi og bruker ekte meierismør, både til skiva og til steking/bakst. (og ingen av oss er overvektige, selv om jeg ikke bruker lettprodukter, tvert i mot så er barna spinkle og sped)
Gjest Magdalene Skrevet 12. april 2013 #11 Skrevet 12. april 2013 Vi og bruker ekte meierismør, både til skiva og til steking/bakst. (og ingen av oss er overvektige, selv om jeg ikke bruker lettprodukter, tvert i mot så er barna spinkle og sped) Slik er det her også. Bruker H-melk til ungene også (det klarer jeg ikke selv). Null lettprodukter.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #12 Skrevet 12. april 2013 Samme her, ingen lettprodukter. Både fordi de ofte inneholder sukker eller mel i stedet for fett, og fordi jeg mener fettet i smøret er sunt for ungene. Anonym poster: de12fce3ddbf84b95fb74e12132ae90b
Gjest Marmot Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 Jeg tror ingenting på at flertallet av norske barn i dag trenger smør på skivene sine for å få i seg fett, det får vi oss mer enn nok av i kostholdet vårt. Det spises langt mer fett nå enn det gjorde før i tiden, og dette er holdninger som henger igjen fra etterkrigstiden der det å få kjøtt til middag hver dag var luksus. Jeg bruker margarin på skivene som ikke har smørepålegg, men ikke under smørepålegg. Det gjør jeg både til meg selv, sønnen min og ungene i barnehagen der jeg jobber. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Jeg tror ingenting på at flertallet av norske barn i dag trenger smør på skivene sine for å få i seg fett, det får vi oss mer enn nok av i kostholdet vårt. Det spises langt mer fett nå enn det gjorde før i tiden, og dette er holdninger som henger igjen fra etterkrigstiden der det å få kjøtt til middag hver dag var luksus. Jeg bruker margarin på skivene som ikke har smørepålegg, men ikke under smørepålegg. Det gjør jeg både til meg selv, sønnen min og ungene i barnehagen der jeg jobber. Huff, ikke margarin da... Det er jo veldig usunt fett. Anonym poster: de12fce3ddbf84b95fb74e12132ae90b
Gjest Skrevet 12. april 2013 #15 Skrevet 12. april 2013 http://www.elskmat.no/vet-du-dette-om-margarin/ Les dette om margarin - regner med at de fleste med fornuften i behold ikke ønsker å spise det igjen. Ekte smør er bra
skruf Skrevet 12. april 2013 #16 Skrevet 12. april 2013 Jeg tror ingenting på at flertallet av norske barn i dag trenger smør på skivene sine for å få i seg fett, det får vi oss mer enn nok av i kostholdet vårt. Det spises langt mer fett nå enn det gjorde før i tiden, og dette er holdninger som henger igjen fra etterkrigstiden der det å få kjøtt til middag hver dag var luksus. Jeg bruker margarin på skivene som ikke har smørepålegg, men ikke under smørepålegg. Det gjør jeg både til meg selv, sønnen min og ungene i barnehagen der jeg jobber. Margarin er ikke bra, det kuttet jeg ut for mange år siden.
Gjest Marmot Skrevet 12. april 2013 #17 Skrevet 12. april 2013 (endret) Jeg brekker meg av lukten av smør, så det er helt uaktuelt å bruke det her hjemme, det lukter og smaker virkelig heslig. Så lenge man unngår palmeolje, har jeg ingen problemer med margarin. Endret 12. april 2013 av Marmot
Gjest Marmot Skrevet 12. april 2013 #18 Skrevet 12. april 2013 (endret) Forøvrig synes jeg denne er verdt å se på dersom man er opptatt av å unngå mettet fett og salt i maten til ungene. Da kommer smør dårligst ut, i tillegg til at det "Inneholder svært lite essensielle fettsyrer". Endret 12. april 2013 av Marmot
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #19 Skrevet 12. april 2013 Ditto, marmot, men jeg har samme følelsen for margarin. Jeg fant ut at de har jo vegetariansk smør her om dagen, så skal prøve det. Anonym poster: 93fafd2eaafaadbf26226acd2c5793a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå