Gå til innhold

Hva er grensen for å avlive en gnager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si jeg har en ganger som er voksen, men ikke gammel, altså at den har 1-2 år igjen å leve av et gnagerliv på 4-5 år. Om den får kreft eller noe lignende og det er dyrere enn avliving, kan jeg da bare be veterinæren om å avlive den? Eller er det strengere krav for å få dem avlivd?

Anonym poster: 21dd135f9c36c1a388c2512b6fb8044d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra veterinær til veterinær. Noen avliver kun når de synes det er nødvendig, andre avliver helt friske dyr som folk ikke gidder ha mer.

Om man velger behandling eller avliving etter hva som koster minst er det tydelig at penger betyr mer enn dyret og da burde man ikke ha dyr in the first place...

Endret av Nio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Ja, det tror jeg du kan. Du bestemmer som dyrets eier. Ingen som kan forvente at man setter i gang med cellegift og kreftoperasjoner på en gnager som har 1-2 år igjen å leve. Det kan bare forlenge dyrets lidelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man velger behandling eller avliving etter hva som koster minst er det tydelig at penger betyr mer enn dyret og da burde man ikke ha dyr in the first place...

Mener du virkelig at man er forpliktet til å utsette dyr for kreftbehandling med de smertene og det ubehaget det innebærer?

Som eier av dyret kan du avlive det uten at det feiler det noe som helst, men mange dyrleger vil komme med innsigelser dersom de mener grunnen er for dårlig. Det vil også stå på dyrets dødsattest, enten "avlivet etter eiers ønske" eller "avlivet i samråd med veterinær".

Anonym poster: 81f5ed337edef538f7295c37ab24f9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at man er forpliktet til å utsette dyr for kreftbehandling med de smertene og det ubehaget det innebærer?

Haha, jeg aner ikke hvordan du klarte å få at jeg mener at man er forpliktet til å behandle dyret for kreft ut fra hva jeg skrev, virker som du leser det du ønsker å lese der. :P

Jeg mener at man skal velge behandling eller avliving etter hvor lenge dyret kommer til å ha vondt, hvor vondt det kommer til å ha, hvor stor sjangse det er for at kreften kommer tilbake, hvor høy livskvaliteten til dyret kommer til å være etter behandlingen, hvor stor sjangse det er for at dyret overlever behandlinen osv. og IKKE bare velge det som koster minst.

Endret av Nio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som eier av dyret kan du avlive det uten at det feiler det noe som helst, men mange dyrleger vil komme med innsigelser dersom de mener grunnen er for dårlig. Det vil også stå på dyrets dødsattest, enten "avlivet etter eiers ønske" eller "avlivet i samråd med veterinær".

Ja, seriøst...

Skal man måtte forsikre 12 åringens hetterotte mot sykdom for å gjøre seg "fortjent" til dyr?

Enkelte dyr er forbruksvare!

Det viktigste er at man tar godt vare på de fra man får dem til dyrlegen avliver dem.

Anonym poster: 6c5f8c12fb8f035f3142ceb9f7d0968a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når f.eks rotter får kreft går det gjerne raskt nedover. Når man først finner de liggende i buret, ute av stand til å drikke, spise, kose, vaske seg og lignende har det gått for langt. Jeg skulle ønske jeg oppdaget det på mine rotter før, og hadde absolutt avlivet de lenge før det kom til det stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at man skal velge behandling eller avliving etter hvor lenge dyret kommer til å ha vondt, hvor vondt det kommer til å ha, hvor stor sjangse det er for at kreften kommer tilbake, hvor høy livskvaliteten til dyret kommer til å være etter behandlingen, hvor stor sjangse det er for at dyret overlever behandlinen osv. og IKKE bare velge det som koster minst.

Pris vs forventet levetid er en faktor det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...