Knirken89 Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Vi er ikke forlovet enda, men prater om det Jeg har tidligere vært gift, selv om jeg enda er ung (24) jeg var ung og tankeløs og giftet meg som 20 åring med min daværende kjæreste på 25. Vi brøt ganske fort, da det ble virkelig ille, siden han fikke kalde føtter og begynte å juge, bruke stoff og rett og slett glemte meg bare noen uker etter. Jeg ble etter en stund sammen med han jeg er med nå. Vi har vært sammen i ca 2 år, og prater om å forlove oss om et års tid og kanskje gifte oss om to år. Problemet jeg står med, selv om det er lenge til er at jeg har gått som hvit brud ned krikegulvet. Jeg er ikke religiøs, er konfirmert borgelig men det er noe med den pike drømmen å gå ned kirkegulvet. Jeg gjorde det bare med feil mann. Jeg har både lyst og ikke til å gå ned en gang til. Min mor vil absolutt ikke at jeg skal det, hun vil ikke at jeg engang skal gå med hvitt. Hun er heller ikke religiøs. Men jeg føler at går jeg inn med min kjære på et kontor i en vanlig kjole, frarøver jeg han det å få oppleve ett hvitt kirkebryllup. Han er personlig kristen, og moren hans er svært religiøs. Jeg vil jo ikke være helt egoist den dagen, selv om jeg kunne tenkt meg å gifte meg enten i eget lokale med vigsler borgelig eller kristelig, men jeg vet at for han er et stort bryllup med hvitt og kirke noe han ønsker. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd jeg lar den forrige mannen få æren av å ha gjort det først og at siden han jeg er med nå ikke er førstemann, må han klare seg med et helt ok bryllup.
CathFoto Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Forklar dette for moren din, og legg også vekt på hvor viktig det er for din kjære så tenker jeg hun skjønner at det handler om mer enn bare "prinsessedrøm", og om hun ikke skjønner det da så forklar at det er deres dag og deres valg. Disse ønskene er ikke urimelige på noen måte. 2
Mulancholy Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Ha kvit kjole du:) eg er kristen og syntes ikkje det sømmer seg å ha annen farge en kvit av den grunnen at ein ikkje er jomfru. Syntes det blir for dumt å bevisst bruke kjolen til å referere ein tidligare feil. Eksmannen fortjener ikkje den oppmerksomheten i ditt bryllup med den nye mannen. Om du velger å nedgradere bryllupet fordi du har hatt eit før er eg redd det kan overføre negative tanker på ekteskapet... Det blir litt om å seie at dette bryllupet teller ikkje og er berre på liksom. Men det er mine tankar rundt det siden det er tydelig at dåke begge ønsker eit kvitt stort og fint bryllup. Mammaen din har ingen bestemmelsesrett over korleis det skal vere. Det er kun opp til brudeparet å bestemme:) 7
Petalouda Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 (endret) det fine med å være voksen er at man har full bestemmelsesrett over eget liv. med mindre du krever at moren din skal betale for bryllupet og kjolen din har hun ingenting hun skulle ha sagt. gjør det slik du vil , ha på deg det du vil, det er din dag. som kelly osbourne sier : my vagina - my business lykke til - klem fra Petalouda - annengangs brud i hvit kjole og slør med kirkebryllup 13. juli 2013 Endret 12. april 2013 av Petalouda 6
Charlie28 Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Syntes det blir for dumt å bevisst bruke kjolen til å referere ein tidligare feil. Eksmannen fortjener ikkje den oppmerksomheten i ditt bryllup med den nye mannen. Veldig enig. Dette er DERES dag. Å inngå ett ekteskap er ikke noe man gjør hver dag, UANSETT om man har gjort det en gang før. Dere fortjener å sette stas på dagen, og dersom du vil være hvit brud for mannen din, og han ønsker at du går ned kirkegulvet, så DRIT i hva alle andre sier. Dette er DERES dag. det viktigste er vel hva dere føler for hverandre og hva dere ønsker? Dumt å endre kjolefarge slik at alle kan bruke dagen deres på å bli påminnet at du har vært gift enn gang før enn å bare komentere hvor nydelig du er Jeg f.eks gifter meg også i hvitt. Selv om vi har barn sammen fra før og hele pakka. Hele den greia med at bruden skal være hvit pga jomfrudom er ikke lenger relevant. Så ikke la det bli ett problem dersom det ikke er et problem for dere. Og det virker ikke på meg som om verken du eller mannen din bryr dere om ditt forrige forhold... 1
estrella Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 Det er mange som gifter seg mer enn en gang, både i kirka og med vanlig brudekjole. Synes dere skal gjøre det dere ønsker, ikke basere deres valg på hva mor di (og evt. andre) mener :D
Petalouda Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 - det er forskjell på annengangs og annenrangs 2
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Jeg tenker mitt om folk som holder bryllup for andre, tredje og fjerde gang. Jeg tar dem ikke helt seriøs, men, men de får gjøre som de vil. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Gjør akkurat som dere føler for! :D Anonym poster: 1de0adfcce29a0cdd8374262cb43de58 1
septemberbrura Skrevet 12. april 2013 #10 Skrevet 12. april 2013 La deg ikke dirigere av hva andre synes og mener. Snakk med kjæresten din om hva han virkelig ønsker, og så gjør dere akkurat som dere føler for. At du har vært gift tidligere har ingen betydning. Vi kan alle gjøre feil, men det er da ingen grunn til å straffe oss selv resten av livet pga det. Selv gifter jeg meg for andre gang til høsten og velger kirkebryllup uten å nøle. Jeg har forøvrig en gudstro. Vennlig hilsen septemberbrud http://septemberbrud.blogspot.no
Gjest Ciegus Skrevet 12. april 2013 #11 Skrevet 12. april 2013 Jeg tenker at det dummeste er å la vær å gjøre som man ønsker i frykt for hva noen få mennesker måtte mene. Sannsynligheten for at dere angrer hvis dere kjører full pakke (hvis det er det dere ønsker) er vel ganske liten.
Petalouda Skrevet 12. april 2013 #12 Skrevet 12. april 2013 - og hvorfor er det andre enn du selv som sitter på sannhetsrettighetene til ditt liv .. ?
Gjest Ratata Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 Vi er ikke forlovet enda, men prater om det Jeg har tidligere vært gift, selv om jeg enda er ung (24) jeg var ung og tankeløs og giftet meg som 20 åring med min daværende kjæreste på 25. Vi brøt ganske fort, da det ble virkelig ille, siden han fikke kalde føtter og begynte å juge, bruke stoff og rett og slett glemte meg bare noen uker etter. Jeg ble etter en stund sammen med han jeg er med nå. Vi har vært sammen i ca 2 år, og prater om å forlove oss om et års tid og kanskje gifte oss om to år. Problemet jeg står med, selv om det er lenge til er at jeg har gått som hvit brud ned krikegulvet. Jeg er ikke religiøs, er konfirmert borgelig men det er noe med den pike drømmen å gå ned kirkegulvet. Jeg gjorde det bare med feil mann. Jeg har både lyst og ikke til å gå ned en gang til. Min mor vil absolutt ikke at jeg skal det, hun vil ikke at jeg engang skal gå med hvitt. Hun er heller ikke religiøs. Men jeg føler at går jeg inn med min kjære på et kontor i en vanlig kjole, frarøver jeg han det å få oppleve ett hvitt kirkebryllup. Han er personlig kristen, og moren hans er svært religiøs. Jeg vil jo ikke være helt egoist den dagen, selv om jeg kunne tenkt meg å gifte meg enten i eget lokale med vigsler borgelig eller kristelig, men jeg vet at for han er et stort bryllup med hvitt og kirke noe han ønsker. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd jeg lar den forrige mannen få æren av å ha gjort det først og at siden han jeg er med nå ikke er førstemann, må han klare seg med et helt ok bryllup. Jeg er vel litt kjerringa mot strømmen her jeg.. Jeg synes man skal tone ned bryllupet betraktelig når man gifter seg for 2.gang. Hittil er vi jo enige ser det ut til. Det viktigste for din fremtidige mann må jo være at han får giftet seg med deg, og ikke tilstedeværelsen av hvit brudekjole og kirke. Jeg sier ikke at du skal nekte om det er dette han krever men jeg skjønner ikke viktigheten av det. Det viktigste er jo det faktumet at man blir gift. Jeg ville ikke ha giftet meg i en brudekjole om jeg hadde gjort det for 2.gang. Jeg er sikkert litt gammeldags. Litt merkelig det der, det å følge "regler" rundt bryllup. Ingen av gjestene skal ikle seg hvite kjoler. Men å gifte seg flere ganger iført brudekjole,det er greit? Avsporing, var bare en tanke som dukket opp. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Jeg er vel litt kjerringa mot strømmen her jeg.. Jeg synes man skal tone ned bryllupet betraktelig når man gifter seg for 2.gang. Hittil er vi jo enige ser det ut til. Det viktigste for din fremtidige mann må jo være at han får giftet seg med deg, og ikke tilstedeværelsen av hvit brudekjole og kirke. Jeg sier ikke at du skal nekte om det er dette han krever men jeg skjønner ikke viktigheten av det. Det viktigste er jo det faktumet at man blir gift. Jeg ville ikke ha giftet meg i en brudekjole om jeg hadde gjort det for 2.gang. Jeg er sikkert litt gammeldags. Litt merkelig det der, det å følge "regler" rundt bryllup. Ingen av gjestene skal ikle seg hvite kjoler. Men å gifte seg flere ganger iført brudekjole,det er greit? Avsporing, var bare en tanke som dukket opp. Hvis du virkelig er gammeldags så er det større problemer enn hvit kjole. Å gifte seg for andre gang er da et problem i seg selv, samme med å gifte seg for andre gang i en kirke. Så egentlig handler det om det samme som for alle andre, man plukker ut de tingene man selv synes er riktig og galt. Anonym poster: b1cf9e746cdd6e33cd1d9c6bacb9abf0 2
Portvinpiken Skrevet 12. april 2013 #15 Skrevet 12. april 2013 Merkelig, men i slike diskusjoner føler jeg alltid at det er mer fokus på hva bruden gjør enn mannen. En mann kan tydeligvis gifte seg flere ganger i kirken uten så mye "oppstyr". Og i 2013 er det jo så mange alternativer. Hva med en enke - om en er så heldig å finne en ny å dele livet med, er det vel ingen grunn til å nedtone neste bryllup? Det finnes så mange årsaker til at folk velger å gå fra hverandre, så min mening er at dette bør ihvertfall ikke være kriteria for noe som helst. En skal selvfølgelig kjenne på hva som er best for en selv. Dette bør være det eneste man skal bry seg om synes jeg :-) 2
Gjest navnelapp Skrevet 12. april 2013 #16 Skrevet 12. april 2013 Eg gifta meg for andre gong i kvit kjole. Den var rett nok knekort, noko eg fekk "ei hudalause kjeft" for av svigermor, men det gir eg beng i. Vi gifta oss borgerleg fordi vi begge er ateistar, men hadde det verkeleg vore viktig for mannen min så hadde eg gladeleg stilt opp i ei kyrkje og for hans del. Gjer som du og han har lyst til, gi beng i andre som skal meine alt mogeleg!
CathFoto Skrevet 12. april 2013 #17 Skrevet 12. april 2013 (endret) For de som inngår ekteskap for andre gang så er den kjærligheten minst like stor og viktig som da de giftet seg for første gang. Hvorfor skal de ikke få lov å vise det frem og være stolte? Jeg får inntrykk av at du kan godt gifte deg for andre gang, så lenge du skammer deg nok til at markeringen tones ned. Endret 12. april 2013 av CathFoto 3
fruBeist Skrevet 13. april 2013 #18 Skrevet 13. april 2013 Skal mannen bli fratatt ønske om hvitt kirkebryllup fordi damen har vert igjennom det før? Han må da få lov til å være med på å bestemme han og. 2
Gjest Ratata Skrevet 13. april 2013 #19 Skrevet 13. april 2013 Hvis du virkelig er gammeldags så er det større problemer enn hvit kjole. Å gifte seg for andre gang er da et problem i seg selv, samme med å gifte seg for andre gang i en kirke. Så egentlig handler det om det samme som for alle andre, man plukker ut de tingene man selv synes er riktig og galt. Anonym poster: b1cf9e746cdd6e33cd1d9c6bacb9abf0 Ja, men nå handlet ikke tråden om ts skal gifte seg for 2. gang eller ikke. Så jeg skrev ikke noe direkte om det. Men jeg kan jo legge det til nå da siden du tar det opp; Ja, jeg hever på øyenbrynet om jeg møter folk (kanskje spesielt i så ung alder) har rukket å gifte seg mer enn en gang. Men tror ikke det er så intr. for trådstarter å vite da det ikke var det hun spurte om
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #20 Skrevet 13. april 2013 For de som inngår ekteskap for andre gang så er den kjærligheten minst like stor og viktig som da de giftet seg for første gang. Hvorfor skal de ikke få lov å vise det frem og være stolte? Jeg får inntrykk av at du kan godt gifte deg for andre gang, så lenge du skammer deg nok til at markeringen tones ned. Takk for kloke ord, CathFoto! Jeg skal gifte meg for andre gang, og det føles som du sier enda større og viktigere denne gangen. Min kjære og jeg er godt voksne og har gått gjennom vonde skilsmisser begge to. Vi har måttet kjempe hardt i mange år for forholdet vårt og fortjener så inderlig et skikkelig bryllup for å markere at det er oss to. I begynnelsen av bryllupsplanleggingen var jeg veldig preget av enkeltes syn på det å gifte seg for andre gang; at det må nedtones og man må i hvert fall ikke ha hvit kjole, akkurat som man skulle være skitten på et vis. Jeg tror de fleste som har gått gjennom en skilsmisse har følt en veldig nederlagsfølelse, og for mitt vedkommende også mye skyld og skam. Vi trenger ikke at andre forteller at vi er mislykkede og dårlige mennesker - det har mange av oss helt fint klart å fortelle oss selv. I løpet av denne prosessen, har det skjedd en endring hos meg; fra å se på de enkleste selskapskjoler, til nå å gå for hele kjolepakken med slør og det hele. Jeg skal gå med rak rygg, og føle meg som den vakreste brud i verden! Jeg har ingenting å skamme meg for; jeg vet jeg gjorde alt jeg kunne for å redde ekteskap nr. en, og jeg vet at jeg fortjener å bli lykkelig i ekteskap nr to. Så får heller alle de vellykkede rynke på nesa av mine valg. Anonym poster: 22b284f7192cafd875d66c6d4b9e869d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå