AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Jeg har fulgt nøye med på min hund. Om en i familien er ute på "tokt" eller hva skal man si, et ærend, så bryr han seg ikke om det. Helt til personen skal hjem! Jeg oppfører meg normalt, ja, det er ofte jeg ikke vet når personen er på vei hjem engang, men det vet søren meg hunden altså! Han spretter opp av sofaen i det øyeblikket toget kommer (jeg ringte i etterkant og hørte når toget kom), og det toget er mange mil unna. Dessuten går det tog jevnlig uten at han bryr seg. Jeg tror vanligvis ikke på slikt, men jeg begynner å lure på disse dyrene, at de merker noe vi ikke merker.. telepati? Det er hver eneste gang i allefall. Hunden VET når eieren eller et familiemedlem er på vei hjem. Han står og piper, går til vinduet og ser osv. ER ikke det rart? (Jada, jeg har fått det bekreftet mange nok ganger til å tro at det er mer enn en tilfeldighet. Hunden går ikke normalt til vinduet og piper, og jeg sitter helt rolig f. eks med PC'en. Og t.o.m jeg er uvitende om når personen kommer hjem, før jeg spør i etterkant når det skjedde). Anonym poster: 7d15cf0723fd61ff8f9a7ae157172f8f 5
Gjest reebok Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Jeg har også lurt på dette. Vi pleide å passe på nabokatta da jeg var mindre, dvs ga den mat og sånt hjemme hos den, men katta følte seg vel ensom så den dreiv og satt på trappa vår og kikke inn vinduene etc. Katta kunne vel ikke vite når eierne kom hjem fra ferie, men plutselig kunne vi ikke se den hele dagen, og noen timer etterpå var eierne kommet hjem. En annen katt jeg vet om, kommer løpende til innkjørsla til eieren noen minutter før eieren kommer, og står liksom og venter
Olive Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Den ene hunden min kryper opp i sofaen for og følge med ut av vinduet ca. 10 minutter før mannen min kommer hjem fra jobb. Der sitter han helt til han ser bilen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Slik er det med vår hund også. Min mann går av buss ca 3 km fra der vi bor. Der står bilen parkert. Han må igjennom to lyskryss før han er hjemme. Når ca han setter seg i bilen, så beg. hunden. Han kommer hjem til ulike tider, men jeg vet når han kommer pga hunden. Om sommeren er det sykkel,men hunden vet Anonym poster: 40d6f0b93714539d7dcccb841f2b563a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Merker det ikke så mye lenger da jeg er den eneste eieren de har nå. Bor alene med 2 hunder. Men før, når kjæresten og jeg bodde sammen, så pleide min eldste å reagere til ca. samme tid hver ettermiddag når kjæresten var på vei hjem fra jobb. Sånn omtrent 10 minutter før han kom hjem, satte hun seg ved vinduskarmen og ventet. Og når hun gjorde det, skjønte jeg at kjæresten snart kommer hjem. Veldig stas! hehe. Håper hun og evt. valpen vi har nå gjør noe lignende igjen når kjærsten og jeg flytter sammen igjen. Da blir det litt lettere for meg å vite når jeg sånn ca. kan starte med middagen! Haha Anonym poster: 8c5bd2846bb5f26e7db6020dc941fc9d
Longgone Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Mamma har katt og da jeg bodde hjemme sto han alltid i vinduet og mjauet i 10 min før hun kom hjem. Når katten begynte å mjaue visste jeg at mamma ikke var langt unna!
Gjest Spiderpig Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Denne tråden minner meg om Marley & Me Hvorfor det?
Minya Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Dyr har en form for innebygget radar for flokken sin, som for kjæledyr består av dem selv og menneskene de eier. Det har blitt gjort noen studier om det, der de filmet hunder og katter med skjulte kameraer med tidsvisning samtidig som de filmet eierne på jobb. Båder hunder og katter i studien lå som regel og sov mesteparten av dagen, men på det tidspunktet eieren dro fra jobb, ble de liksom litt urolige, begynte å rusle rundt og noen satte seg til og med foran døra og ble der til eieren kom hjem. De aller fleste av dyrene virret som regel litt rundt i løpet av den tiden det tok eieren å komme hjem, og satte seg pal foran døra rundt ti minutter før eieren var i innkjørselen. Det samme ser jeg med katta vår. Selv om matfar har forskjellige skift, så løfter hun på hodet og liksom lytter etter noe jeg ikke kan høre når det er tid for at han reiser fra jobb. Så snart bilen er nede i veien, løper hun til døra for å sitte klar for å hilse ham velkommen hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Min vet når det er tid for frokost, middag og kveldsmat, hvor lang tid vi ca bruker på butikken, når det er tid for tur, og på hvilket tidspunkt vi kommer hjem fra jobb. Vanesak. Og så kan den høre skranglebilen vår fra en kilometer unna. Anonym poster: 0c12040d1cab0060e9eb769e14d5fd79
Lilleulv_ Skrevet 14. april 2013 #12 Skrevet 14. april 2013 Kjent her også også bjeffer hunden på folk som går utenfor, men ikke når det er en i familien (kan ikke se ut, bare høre skritt på veien)
Gjest Skogmann Skrevet 14. april 2013 #13 Skrevet 14. april 2013 Dyr er jo ikke dummere enn at de lærer seg å tilpasse seg våre rutiner. Det er ikke noe magisk med det. Dersom du alltid kommer hjem i 5-tida, så vil katten eller hunden gjøre seg klar rundt den tiden. Dyr "kan klokka". Eller så har de lært seg å kjenne igjen lyden fra bilen, eller en port som åpner seg, eller lignende.
Gjest Snoken- Skrevet 14. april 2013 #14 Skrevet 14. april 2013 Dyr er jo ikke dummere enn at de lærer seg å tilpasse seg våre rutiner. Det er ikke noe magisk med det. Dersom du alltid kommer hjem i 5-tida, så vil katten eller hunden gjøre seg klar rundt den tiden. Dyr "kan klokka". Eller så har de lært seg å kjenne igjen lyden fra bilen, eller en port som åpner seg, eller lignende. Det var også det jeg tenkte, akkurat som at jeg alltid våkner ett par minutter før vekkerklokka.
Gjest Skogmann Skrevet 14. april 2013 #15 Skrevet 14. april 2013 Det var også det jeg tenkte, akkurat som at jeg alltid våkner ett par minutter før vekkerklokka. Presis. Men det er "desverre" menneskelig å legge mer i ting enn det i realiteten er, spesielt ting man ikke forstår. Dyr er IKKE magiske fableskapninger, det er bare ikke så dumme som mange virker å tro. Jøss! Et dyr kan da ikke ha instinkter og lære seg ting basert på erfaring, altså må de være magiske! 1
Pinkee Skrevet 14. april 2013 #16 Skrevet 14. april 2013 Dyr er jo ikke dummere enn at de lærer seg å tilpasse seg våre rutiner. Det er ikke noe magisk med det. Dersom du alltid kommer hjem i 5-tida, så vil katten eller hunden gjøre seg klar rundt den tiden. Dyr "kan klokka". Eller så har de lært seg å kjenne igjen lyden fra bilen, eller en port som åpner seg, eller lignende. Men hva med oss som kommer hjem til forskjellig tid hver dag? Å dyret begynner å vise "nå kommer mat-mor"-tegn allerede når eieren forlater arb.plassen? Den ligger 15 min kjøretur unna. At dyr reagerer anereledes når det er kjent enn ukjent bil, fottrinn osv rett utenfor huset er noe helt annet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #17 Skrevet 14. april 2013 Dyr er jo ikke dummere enn at de lærer seg å tilpasse seg våre rutiner. Det er ikke noe magisk med det. Dersom du alltid kommer hjem i 5-tida, så vil katten eller hunden gjøre seg klar rundt den tiden. Dyr "kan klokka". Eller så har de lært seg å kjenne igjen lyden fra bilen, eller en port som åpner seg, eller lignende. Hunden min begynner å bli rastløs idet jeg går ut av døra på jobb en halvtime unna. På minuttet. Jeg er ferdig til forskjellige tider hver gang på natten. Han vet også hvilken buss jeg kommer med når jeg ikke tar bilen. Det er ingenting magisk ved det, kun en radar eller en ekstra sans. Det er også blitt gjort studier som har bekreftet dette. Anonym poster: 0f8f981bf19a2eab6727e09df5dcb96e 2
Gjest Skogmann Skrevet 14. april 2013 #18 Skrevet 14. april 2013 Men hva med oss som kommer hjem til forskjellig tid hver dag? Å dyret begynner å vise "nå kommer mat-mor"-tegn allerede når eieren forlater arb.plassen? Den ligger 15 min kjøretur unna. At dyr reagerer anereledes når det er kjent enn ukjent bil, fottrinn osv rett utenfor huset er noe helt annet. Hvordan vet du at dyret alltid reagerer sånn når du kommer hjem til forskjellige tider hver dag? Har du en samboer som sitter hjemme og analyserer dyrets adferd før du kommer hjem, hver eneste dag?
Gjest Skogmann Skrevet 14. april 2013 #19 Skrevet 14. april 2013 Hunden min begynner å bli rastløs idet jeg går ut av døra på jobb en halvtime unna. På minuttet. Jeg er ferdig til forskjellige tider hver gang på natten. Han vet også hvilken buss jeg kommer med når jeg ikke tar bilen. Det er ingenting magisk ved det, kun en radar eller en ekstra sans. Det er også blitt gjort studier som har bekreftet dette. Anonym poster: 0f8f981bf19a2eab6727e09df5dcb96e Har du satt opp kamera hjemme? Hvordan vet du hvordan hunden reagerer? Mener du seriøst at dyret kan vite hvilken buss du tar? Om du f.eks hadde tenkt å ta 17 bussen, men ombestemmer deg og tar 16;30 bussen..så tror du dyret bare plutselig får et signal og bare; "jaha..nå tar hun 16;30 bussen istedenfor". Seriøst..ikke rart folk i midtøsten er så religiøse når folk i et priviligert, rikt og utdannet land som Norge fortsatt tror på overtro. 4
Stueloff Skrevet 14. april 2013 #20 Skrevet 14. april 2013 Jeg bruker å passe hunden til foreldrene mine når de er borte en helg i ny og ne, og han blir alltid stresset (løper opp og ned trappa, titter i vinduet) en time-30 minutter før de kommer hjem, jeg trenger aldri å spørre når de kommer, er bare å se an bikkja Sånn har han alltid vært. Har ikke merket noe på min egen kar enda, men vi bor alene, så det blir litt vanskeligere. En ting til. Ricky (hunden til foreldrene mine) bjeffer aldri på biler som kommer, men hver gang han hørte bilen til broren min (kom på besøk ca 1-2 ganger i måneden) svinge opp i innkjørselen så bjeffet han. Når brodern kjøpte seg ny bil så tenkte vi at det endelig ble slutt på det, men første gang han kom i nybilen så bjeffet han likevel. Dette fortsatte til min bror fikk egne hunder, da ble det slutt på bråket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå