Gå til innhold

Hva f... skjer? Vektøkning!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her og ble ganske deprimert. I desember veide jeg ca 63kg. Langt unna trivselsvekten min som er ca 57-58kg (er 170cm høy). I dag gikk jeg på vekten og den viste hele 66,8kg!! Har trent siden midten av februar, ca 5 ganger i uken. Gruppertimer (110% innsats, svetter og gir alt). Før, når jeg veide 58kg, levde jeg på minimåltider, kunne spise så mye frukt og grønnsaker jeg ville. Drakk ofte vann. Trente da ikke. Nå, spiser jeg hyppige måltider, laks, knekkebrød etc. Ikke noe usunt i ukedagene, kun lørdag.

Men nå er jeg skikkelig lei meg...håpte jo kanskje at machvekten var nær..men nei.

Ser ikke forandringer i speilet heller. Ikke kan det være muskler da jeg ikke trener nevneverdig styrke (kun om det er i fellestimene).

Jeg angrer nesten på at jeg begynte å trene. Skulle bare ha sulteslanket meg!

Noen råd? Er temmelig frustrert.... :(

Anonym poster: 7d19236baecfa349ce3db750fd65f77d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 21 år, om noen skulle lure.

Skrevet

Om du ikke ser forskjell i speilet, så har du ikke lagt på deg heller.

Kan du skrive opp hva du spiser hver dag?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merker du noe på klærne da?

Anonym poster: 6e4599a879790c8975482800b8192c54

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke forskjell fra jeg begynte å trene til nå..føler magen er like "stor" og puppene like stygge og store.

Typsik dag

Frokost: havregryn med melk, eller havregrøt (havregryn og vann, tilsetter fryste blåbær)

Mellommåltid: Banan

Lunsj: To tomater,vann, knekkebrød eller skive. Typsik pålegg er mager skine, ost etc

Middag: skiver med eggerøre, laksemiddag, wok, grove pannekaker med cottage cheese etc

Kvelds: Knekkebrød med feks ost, paprika etc.

Mellom måltidene tar jeg frukt, grønnsaker og smoothie om jeg føler for det.

Nei...merker ikke noe på klærne heller.... Håper noen kan hjelpe meg!!

Skrevet

Da må jeg spørre, vil du egentlig ned i vekt eller vil du ned i fettprosent?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fettprosent. Driter i vekta så lenge jeg ser slankere ut en nå :) Om jeg veier 70kg og ser slankere ut, spiller det ingen rolle. Føler meg helt desperat, da vi er en venninnegjeng som skal til Kreta i sommer, og alle ligger på dietter. Ene venninnen min har slanket seg, uten å trene, hele 10kg.

Gjest Blondie65
Skrevet

For det første er vekten din helt fin mens den fantasiverden du kaller idealvekten din er på trynet.

For det andre spiser du mest sannsynlig alt for lite - i alle fall er den lunsjen din helt borte vekk.

Og for det tredje: det går ikke an å punktslanle seg. Mest sannsynlig trenger du instruksjon i hvordan du trener for å bygge muskulatur og stramme opp samt et realistisk bilde av hva som faktisk går an. Det kan f.eks være en god ide å slutte å sammenligne seg med ukebladbilder - hvis du gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

For det første er vekten din helt fin mens den fantasiverden du kaller idealvekten din er på trynet.

For det andre spiser du mest sannsynlig alt for lite - i alle fall er den lunsjen din helt borte vekk.

Og for det tredje: det går ikke an å punktslanle seg. Mest sannsynlig trenger du instruksjon i hvordan du trener for å bygge muskulatur og stramme opp samt et realistisk bilde av hva som faktisk går an. Det kan f.eks være en god ide å slutte å sammenligne seg med ukebladbilder - hvis du gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, feil knapp:) Nei, jeg sammenligner meg ikke med ukeblad...men med meg selv slik jeg var før. Forslag til bedre lunsj? Jeg har alltid tenkt at så lenge jeg blir mett så er det bra.. :S Trenger hjelp til spiseplan tror jeg..

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips:)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Spiseplan:

Frokost rundt 250 kalorier pluss melk eller juice.

Lunsj samme mengde (det får du ikke til med tomater istedenfor pålegg).

Middag rundt 400.

Kvelds rundt 100 kalorier

Mellomrmåltider ca 100 kalorier x 3.

Legg til frukt (rundt 200 kalorier).

Dette skal gi totalt ca 1600 kalorier pr dag - som gir et kaloriunderskudd på ca 500 til 600 kalorier - som gir vekteeduksjon på 0,5 kg uken.

PS: det å spise regelmessig hele den våkne delen av døgnet og spise måltider er en viktig ting å lære seg.

PPS: mange sverger til lavkarbo fremfor kaloriunderskudd. Jeg har valgt å rådgi ut fra kaloriunderskudd - dersom lavkarbo passer deg bedre må du selvsagt gjerne gjøre det fremfor mine råd.

Min erfaring er at en sunn blanding der raske karbohydrater erstattes med trege karbohydrater fra grove produkter, frukt og grønt gir gode resultater.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Blondie65: Så jeg bør altså spiser mer, men alikevel være under gresen? Takk for råd og tips (som jeg skal følge), men, muligens jeg er litt dum nå, men hvorfor er det ikke bra å spise mindre en du anbefaler? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg, ser at du har rast ned 9 kg, gratulerer:)

AnonymBruker
Skrevet

En ting til...lavkarbo passer ikke meg. Jeg har mer tro på sunn livsstil. Ikke noe totalendring av kosthold.

Gjest Blondie65
Skrevet

Blondie65: Så jeg bør altså spiser mer, men alikevel være under gresen? Takk for råd og tips (som jeg skal følge), men, muligens jeg er litt dum nå, men hvorfor er det ikke bra å spise mindre en du anbefaler? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg, ser at du har rast ned 9 kg, gratulerer:)

Takk for Det. Det føles ikke som jeg har "rast" ned, men jeg er jo fornøyd med at dette endelig går rette veien.

Jeg bruker den nevnte oppskrift.

Spiser man mindre vil kroppen tviholde på alt den tar inn - det kalles sparebluss. Dessuten er det også lett for at en sprekker dersom en sulter seg. Jeg hadde den evneveike uvanen at jeg glemte å spise i helgene, så når en først da spiste ble det et hav av mat.

Nå har jeg kommet inn i en rytme der jeg bir sulten til rett tidspunkt og spiser den tilmålte mengden og da er jeg faktisk mett.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for Det. Det føles ikke som jeg har "rast" ned, men jeg er jo fornøyd med at dette endelig går rette veien.

Jeg bruker den nevnte oppskrift.

Spiser man mindre vil kroppen tviholde på alt den tar inn - det kalles sparebluss. Dessuten er det også lett for at en sprekker dersom en sulter seg. Jeg hadde den evneveike uvanen at jeg glemte å spise i helgene, så når en først da spiste ble det et hav av mat.

Nå har jeg kommet inn i en rytme der jeg bir sulten til rett tidspunkt og spiser den tilmålte mengden og da er jeg faktisk mett.

Håper jeg klarer dette:) Helgekosen min kan vel til tider ta helt av, men potetegull, masse godteri i løsvekt etc "bare fordi det er helg". Kanskje det er der den største feilen ligger? Jeg skal bli flinkere til å spise litt større måltider (begynner i dag). Tusen takk for råd!

Skrevet

Spiser du for lite/trener for mye cardio vil kroppen din tære på musklene og holde på fettet, da blir du dvaskete og slapp.

Om du spiser for lite vil du også kompensere med å fråtse i helgene for å "fylle opp" kroppen igjen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Anbefaler sterkt at du tenker at helgekosen må være fortjent: Dvs trene først, deretter spise litt snop ELLER drikke alkohol.

Tenk at 500 kalorier tilsvarer et halvt kilo ivektoppgang - du ser fort på baksiden av chipsposen hvor mye chips du får for 500 kalorier. For å forbrenne disse igjen må du ut og gå i rask gange i nærmere 1,5 timer. Er dét verdt det?

Husk også at det er mye kalorier i alkohol - men i tillegg prioriterer kroppen å forbrenne alkohol når dette er inntatt og da vil alle kaloriene fra maten - som jo ofte er kaloribomber (peanøtter, saltstenger, chips etc) som snacks til festen bli "hengende" og omdannet til fett,

Man skal ikke bli total asket fordi om man skal ta av noen kg men det er lurt å ha med seg hodet.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du for lite/trener for mye cardio vil kroppen din tære på musklene og holde på fettet, da blir du dvaskete og slapp.

Om du spiser for lite vil du også kompensere med å fråtse i helgene for å "fylle opp" kroppen igjen.

Det er vel den fellen jeg har havnet i... vet dere? Når jeg skrev innlegget for en time siden hadde jeg panikk! Takk for tips. Ser at jeg har tabbet meg max ut..Tusen takk for gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...