Gå til innhold

Jeg er slem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måltidene her i huset er slitsomme. Ene ungen maser om hun kan få slippe å spise det og det, kresen som fy, mens den andre spiser mer med fingre enn gaffel/skje - og aldri spiser opp. Sånn er hvert eneste middagsmåltid!!! Jeg er LEI!!! Eneste som funker, er pølser og pannekaker, DA har de matlyst da! Men vi må ha annen mat også!

Nå har jeg tatt meg is, ungene fikk IKKE - og jeg nyter den rett foran dem! Kanskje de klarer å få bordskikk på dette viset?!

(Men jeg skjemmes litt for denne oppdragelses-metoden også...)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss.. Ja, du må begynne tidlig for ikke å få bortskjemte unger

Anonym poster: ff3cb2fbc555efa8e7efa1e30f749f70

Skrevet

Du er slem som spiser i forann barna dine ja!

Du må roe deg ned,ikke sette for store krav til hvordan du tror ting skal være. slutt å kjeft.

Barna lærer best av å se på deg!

Et tips som ofte er gjenganger er,la barna være med å lage maten.Og ikke ta for mye oppå talerken.La dei gjeren ta oppå litt selv.

AnonymBruker
Skrevet

hvor gamle er barna ?

Anonym poster: f56be20d5d4ba217330c369a7ba122b1

Skrevet

Når det kokte over for meg, så satte jeg meg på do....satt leeeenge :)

I dag lurer jeg på hvor behagelig det hadde vært å ha IPad der inne ;)

Skrevet

Jeg forstår at du er frustrert, men kanskje gjør du for mye ut av det?

Selv gjør jeg ingenting annet enn å lage den middagen jeg selv bestemmer (noen ganger favorittmaten, andre ganger mat jeg og mannen har lyst på eller som vi "bør" spise) og sette den på bordet. Så spiser gutten det han vil (eller han lar være). Når han begynner å tulle eller ikke vil ha mer går han fra bordet, og da tar jeg vekk tallerkenen hans og han må vente til kveldsmat.

Jeg har ingen tro på å mase eller belønne med dessert. Man kan ikke tvinge barn til å spise, og jeg tror man har igjen for å lage minst mulig styr rundt måltidene.

Med mindre barna er undervektige eller syke er det ikke farlig at de ikke spiser middag. Og når de griser mye (og er over babystadiet) er de gjerne ikke spesielt sultne. Det er i hvert fall min erfaring.

Skrevet

Det er slemt å spise is og ikke la de få. Barneoppdragelse og bordskikk tar tid, det er ikke gjort på en dag å endre kurs. Det er tusen små skritt, som stadig går mer og mer i riktig retning, inkl diverse feilsteg og tilbakesteg. Det er du som må forsiktig dytte og lokke disse stegene til jevnt å holde retningen dit du vil ende opp. Stadig blir det bedre (og stadig utvider vi målet, vi er alltid på reise mot et mål...)

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er barna? Det er grenser for hva du kan forvente av små barn.

Og ja, det å sitte og spise is rett foran barna som straff viser dem bare det at du er slem. Hva med å heller snu på det om du vil bruke belønning. Si at det blir is til alle som spiser opp maten, viser bordskikk, eller hva enn du velger å lære dem. Og lær dem en ting om gangen. Hvis ikke blir det bare mas, og det vil føles overveldende for dem å henge med på alt du krever av dem.

Men det jeg har mer tro på er å gjøre måltidene spennende. Når mine har hatt slike perioder har jeg lagd til et ansikt på brødskiva. For eksempel Skive med leverpostei, to agurkbiter, en liten skive av f.eks. cherrytomat, og paprika. Lag det til et ansikt!

På samme måte kan du jo lage tegninger med middagen. Har dere middag med brun saus og poteter kan jo f.eks. sausen være jord eller sjø. Bruk en potet som båt og "tegn" litt på den med ketchup f.eks. En pølsebit kan være et tre, og brokkoli kan være blader på treet. Eventuelt kan du jo bruke erter som gress.

Bare fantasien setter grenser, men den vil i hvert fall gi barna en spennende matopplevelse.

Det å spise is på trass slik som du sier at du har gjort gir bare vonde følelser og i hvert fall ikke noe matglede.

Håper du velger en bedre metode til neste måltid. Lykke til :)

Skrevet

SKjønner at det kan koke litt over noen ganger. Men hva tror du at du oppnår med å spise is foran ungene dine uten at de får?

Få rutiner rundt måltidene. Ikke lag mye styr utav hvem som liker hva. Lag vanlig middagsmat; forsyn ungene med normale porsjoner ( for små mager, ikke overless fatet). Om det er noe de ikke vil spise; svar rolig og ikke lag noe nummer utav det. Oppfordre til å smake, men om de ikke vil ha det, da får de legge det på kanten av tallerkenen.Ikke lag flere typer middagsmat, det som er på bordet er det som er til middag. Om ungene absolutt ikke vil spise noe til middag, neivel, lag en ekstra brødskive til kvelds, det er ingen som tar skade av å skippe middag en dag her og en dag der.

Prøv å lage en god stemning rundt bordet. Lag fast rutiner. La ungene delta i både det å lage mat, dekke bordet, tenne lys ( vi har alltid tent lys til middag, har hatt det i mange år. Enda i dag, med tenåringer i huset, er det å tenne lysene noe som går på omgang og som MÅ til før vi kan spise middag).

Når det kommer til bordskikk, vær konsekvent, men ikke sint.Javel, så spiser den ene mere med fingrene enn bestikk akkurat nå. Istedenfor å kjefte når det er "feil", ros når det er riktig. Ikke la deg selv bli trekt opp . Kanskje er det enda vanskelig å håndtere bestikk, motorikken til dette utvikles i forskjellig tempo.

Skrevet

Når jeg var liten så var jeg den Æsj det er ekkelt typen. Min mor og far tok vekk tallerken, vis jeg sa jeg var sulten varmet de resten opp i mikro å jeg måtte spise samme maten.. Den dag i dag spiser jeg ALT =D

Gjest Allergikeren
Skrevet

Vel, som tidligere "håpløst barn" selv, kan jeg si at en slik metode hadde virket stikk motsatt på meg da jeg var barn ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...