cmx2k Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 (endret) Pus er helt vanvittig storspist, jeg overtok han av min nabo ettersom de flyttet for vel et halvt år siden. Han er veldig grei og snill, men av og til veldig masete.. Når det kommer til mat så er han utrolig storspist, aldri opplevd en så grådig katt før.. I natt hadde han klart å lure seg opppå kjøkkenbenken, oppå kjøleskapet og tippet kartongen med tørrfor, og han har spist opp hele! (1kg, den var nesten full.) Uansett hvor mye mat han får, så maser han om mer. Lar jeg det stå mat, pizza, taco et eller annet på stuebordet og jeg går på kjøkkenet for og hente noe og drikke eller noe, så kan du være sikker på at han hopper opp på bordet og begynner og spise. Han er ikke veldig slank, men heller ikke feit. Han er en del ute og leker med andre katter har jeg sett, sover også mye når han er inne. Er da ikke normalt at katter er så grådige?? Endret 11. april 2013 av cmx2k
Pringle Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Kastrerte hankatter kan få spiseforstyrrelser og bli kjempestore. (Evnukker.)
Gjest lisha Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 min kattepus er også et enormt matvrak! han spise jo mye mer iløpet av dagen enn hunden min! han maser alltid om mat, og tygger gjerne hull i poser/ pappa for å komme seg til maten! syns han er merkelig jeg.. han er ikke kastrert enda forresten, og ni måneder gammel.
cmx2k Skrevet 11. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2013 (endret) Denne pusen er noen år gammel, og han bare spiser, spiser og spiser. Tenk han spiste nesten 1kg tørrfor i natt+ det han hadde spist ellers på dagen.. Det er jo mer enn mange mennesker spiser på 1 dag! Endret 11. april 2013 av cmx2k
Gjest FiskenBlub Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Hvordan mat gir du han? Altså merke
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #6 Skrevet 11. april 2013 Jeg har en diger, smellfeit kastrert guttepus, som står i fare for å utvikle både nyresvikt og diabetes pga sin overvekt. Det er da man må porsjonere, og ikke gi etter for stooore øyne som tigger om mer mat. Anonym poster: 3341066da39df3c29c7b277137ae5056 3
cmx2k Skrevet 11. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2013 Wiskas eller hva det heter for noe, skal da være greie saker det. Det katten til mor og far samt søster får, men de spiser ikke i nærheten av det min pus gjør!
Gjest FiskenBlub Skrevet 11. april 2013 #8 Skrevet 11. april 2013 Wiskas eller hva det heter for noe, skal da være greie saker det. Det katten til mor og far samt søster får, men de spiser ikke i nærheten av det min pus gjør! Bytt fôr. Tørrfôr du får kjøpt på dageligvare butikken har ikke riktig næringsinnhold. Katter trenger mye kjøtt. Dra på dyrebutikken og kjøpt noe ordentlig der eller bestill på nett (feks petworld.no). Ved feil næringsinnhold spiser kattene seg syke. Når du har kjøpt ordentlig fôr så fôr de etter anvisningen, pass på at han ikke blir overvektig. 3
cmx2k Skrevet 11. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 11. april 2013 Har prøvd alt mulig, alt fra first price til dyreste sort hos dyrebutikken, like storspist uansett hva jeg serverer.
Gjest FiskenBlub Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 (endret) Ja, men fôr må du uansett bytte. Og følg anvisningen på hvor mye gram han skal ha om dagen for å unngå fedme. Hvis du tror katten din er syk så ta kontakt med dyrlegen. Du burde også gi kattene ormekur 2-4 ganger i året. Endret 11. april 2013 av FiskenBlub 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 Bytt fôr. Tørrfôr du får kjøpt på dageligvare butikken har ikke riktig næringsinnhold. Katter trenger mye kjøtt. Dra på dyrebutikken og kjøpt noe ordentlig der eller bestill på nett (feks petworld.no). Ved feil næringsinnhold spiser kattene seg syke. Når du har kjøpt ordentlig fôr så fôr de etter anvisningen, pass på at han ikke blir overvektig. Det var et innslag på TV om en forsker (på Landbrukshøyskolen på Ås, tror jeg) som hadde sjekket næringsinnholdet i tørrfor fra butikker verusus veterinærer og dyrebutikker. Det var så og si ingen forskjell. Anonym poster: 25f3b11096b6cc3f2368c2e2d6a83cbb 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Det var et innslag på TV om en forsker (på Landbrukshøyskolen på Ås, tror jeg) som hadde sjekket næringsinnholdet i tørrfor fra butikker verusus veterinærer og dyrebutikker. Det var så og si ingen forskjell. Anonym poster: 25f3b11096b6cc3f2368c2e2d6a83cbb Å? Jeg har sett flere innslag som sier det motsatte. Dagligvareforet inneholder for mye salt og fyllstoffer. Anonym poster: 0d34e8a9baaab3dc1f3c977af0ca260c 2
Gjest FiskenBlub Skrevet 12. april 2013 #15 Skrevet 12. april 2013 Det var et innslag på TV om en forsker (på Landbrukshøyskolen på Ås, tror jeg) som hadde sjekket næringsinnholdet i tørrfor fra butikker verusus veterinærer og dyrebutikker. Det var så og si ingen forskjell. Anonym poster: 25f3b11096b6cc3f2368c2e2d6a83cbb Det kan ikke være sant. Hvis du bare leser på baksiden hva det inneholder er det mye forskjell på fôr fra dageligvare butikken og de fra vet. Viss prosent fett og proteiner trenger de, og det skal heller ikke være for mye korn. 2
Gjest FiskenBlub Skrevet 12. april 2013 #16 Skrevet 12. april 2013 Man merker jo også forskjell når man gir mat fra vet og det fra dageligvare butikken: kattene får mye finere pels og de driter mye mindre. 1
Gjest Spiderpig Skrevet 12. april 2013 #17 Skrevet 12. april 2013 Det var et innslag på TV om en forsker (på Landbrukshøyskolen på Ås, tror jeg) som hadde sjekket næringsinnholdet i tørrfor fra butikker verusus veterinærer og dyrebutikker. Det var så og si ingen forskjell. Anonym poster: 25f3b11096b6cc3f2368c2e2d6a83cbb Dama er spesialist på FISK, ikke hund. Hun så også kun på protein-innhold, og ikke hvor proteinet kommer fra. Hunder og katter skal ha animalske proteiner og ikke vegetabilske. Selv om First price og Eukanuba begge har 30% proteiner har det STOR betydning for hunden om disse er animalske eller vegetabilske. Og billig-for har stort sett vegetabilske proteiner. Hunder tar opp vegetabilske proteiner ekstremt dårlig i forhold til animalske. Dama fremstillet heller ikke som spesielt flink innen ernæring når hun utaler ting som at du helt fint kan gi hunden rester, uten å nevne et ord om at f.eks salt, løk, og behandlede bein er farlig. Og når det kun var 9% fett i first-price fòret og fyren spurte om det ikke var så lite så sier dama: "Nei da får man bare tilsette litt fett da.....". Er så utrolig synd at folk går rett på bare fordi det vises på nrk1 i beste sendetid. Her har du "eksperten" forresten: http://www.nvh.no/no/Ansatte/BasAM/Ashild-Krogdahl/ " Seksjonsleder akvamedisin og ernæring Institutt for basalfag og akvamedisin (BasAM) Seksjon for akvamedisin og ernæring - Jeg arbeider med: Undervisning og forskning innen fôr og helse til husdyrene våre – for tiden med særlig vekt på laks og annen oppdrettsfisk. Risikovurdering av mat og fôr igjennom arbeid i Vitenskapskomiteen for mattrygghet. 1
cmx2k Skrevet 21. april 2013 Forfatter #18 Skrevet 21. april 2013 (endret) Nå driver pus meg snart til vanvidd..! Har vært hos veterinæren med han, de kunne ikke finne noe galt, annet enn at han rett og slett bare vil ha mat hele tiden.. Nå i det siste har det blitt enda værre, nå står han hele tiden med matskåla, han sover ved matskola, står hele tiden og roper etter mat, så lenge han er våken da. Han spiser som sagt opp alt han får av mat øyeblikkelig, som han aldri har fått mat før.. Så roper han etter mer, mer, mer, mer uansett hvor mye han får.. Åssn kan en katt klare å spise så mye? Endret 21. april 2013 av cmx2k
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #19 Skrevet 21. april 2013 Nå driver pus meg snart til vanvidd..! Har vært hos veterinæren med han, de kunne ikke finne noe galt, annet enn at han rett og slett bare vil ha mat hele tiden.. Nå i det siste har det blitt enda værre, nå står han hele tiden med matskåla, han sover ved matskola, står hele tiden og roper etter mat, så lenge han er våken da. Han spiser som sagt opp alt han får av mat øyeblikkelig, som han aldri har fått mat før.. Så roper han etter mer, mer, mer, mer uansett hvor mye han får.. Åssn kan en katt klare å spise så mye? Du har fått mange gode råd, prøv dem! Anonym poster: 74b3c90a79592887560487b1c59662ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå