AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #1 Del Skrevet 11. april 2013 Er det noe poeng å erstatte vanlig sjokolade med sukkerfri sjokolade? Den inneholder jo søtstoff. Men jeg forsøker å kutte alt (kunstig hvitt) sukker fra kosten. Det er selvsagt ikke snakk om å spise store mengder, men hvis man først skal spise litt godteri, vil det da være en fordel med sukkerfri sjokolade, eller ødelegger søtstoffet og den slags "effekten" av å kutte det vanlige sukkeret? Anonym poster: 4a7ad60fe060fc039175163cf8afe95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 11. april 2013 #2 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Søtstoffet som er vanlig i sukkerfri sjokolade er maltitol. Det har ca halvparten av energien til vanlig sukker og gir en mye mindre blodsukkerstigning. Det kan virke avførende ved stort inntak. Det finnes også sjokolade med stevia som ikke gir enda mindre energi og bs-stigning. Jeg er aldri noe fan av å erstatte vanlig godteri med kunstig søtet. Det er bedre å redusere inntaket av søtsaker. Søtsaker gir ofte en slags belønningsfølelse og vanlig sukker trigger også en hormonell belønning i hjernen. Denne belønningen kommer ikke i like stor grad med kunstig søtet mat, derfor har noen spekulert i at det fører til et økt inntak for å kompensere for dette. Det er en litt tynn teori, men jeg tror at det kan gjelde for noen. Selv merker jeg at jeg mister sjokoladelysten litt dersom jeg får ta meg et par biter med 70-80% mørk sjokolade. Det er godt, men jeg får ikke lyst å spise en hel plate. Uansett synes jeg det er bra du kutter hvitt sukker! Endret 11. april 2013 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #3 Del Skrevet 12. april 2013 Søtstoffet som er vanlig i sukkerfri sjokolade er maltitol. Det har ca halvparten av energien til vanlig sukker og gir en mye mindre blodsukkerstigning. Det kan virke avførende ved stort inntak. Det finnes også sjokolade med stevia som ikke gir enda mindre energi og bs-stigning. Jeg er aldri noe fan av å erstatte vanlig godteri med kunstig søtet. Det er bedre å redusere inntaket av søtsaker. Søtsaker gir ofte en slags belønningsfølelse og vanlig sukker trigger også en hormonell belønning i hjernen. Denne belønningen kommer ikke i like stor grad med kunstig søtet mat, derfor har noen spekulert i at det fører til et økt inntak for å kompensere for dette. Det er en litt tynn teori, men jeg tror at det kan gjelde for noen. Selv merker jeg at jeg mister sjokoladelysten litt dersom jeg får ta meg et par biter med 70-80% mørk sjokolade. Det er godt, men jeg får ikke lyst å spise en hel plate. Uansett synes jeg det er bra du kutter hvitt sukker! "problemet" mitt med vanlig sjokolade/søtsaker er at spiser jeg litt, så blir jeg omtrent avhengig, og "må" spise hver dag. Får ikke det samme behovet hvis jeg spiser sukkerfri, da stiller et par -tre biter det behovet jeg har for sjokolade..Det er jo ofte et psyisk behov også, hvertfall for meg. Blir generelt veldig uggen av sukker, både i magen og i hodet og i formen Anonym poster: 4a7ad60fe060fc039175163cf8afe95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå