Gå til innhold

Hvem har ikke-registrerte hunder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser overalt og det virker som alle har hunder fra et kennel eller en seriøs oppdretter osv.

Jeg selv har to hunder og ingen av de er registrerte. Jeg fant begge på finn.no. Den første gangen fant vi en annonse med en god del informasjon og gode bilder, men sto ingenting om NKK registrert eller noe. Men dette visste jeg svært lite om den gangen. Samboer og jeg ringte og fikk lov til å komme på besøk og se de to siste valpene som var igjen av kullet. De var 9 uker gamle og det var et kull på 4, tre hanner og en tispe.

Der fikk vi møte mammahunden, pappahunden og bestemorhunden. Vi hadde i første omgang tenkt oss en hann, men han var allerede bestemt bort til noen, men Selgeren virket veldig seriøs og forklarte oss en hel del om at denne rasen så er tispene lettere å eie da hannene kan bli veldig dominante og krever mer jobb og strengere eiere. Og ettersom vi var førstegangs eiere, mente hun at tispa var et bedre valg. Så da sto vi igjen med å velge å dra derfra uten valp eller ta med tispa som ennå ikke var bestemt til noen. Hun hadde fått en del interesser men mente at ingen av de virket riktig for henne, men samboer og jeg ble godt likt. Selgeren likte også at jeg hadde god erfaring med hunder da jeg hele livet har vokst opp med 3 forskjellige hunder.

Vi endte opp med å følge magefølelsen og tok med henne hjem. Vi hadde kontantene klare på forhånd og fikk med oss valpepakke og nr hennes hvis det var noe vi lurte på eller hvis vi ikke skulle klare å ha henne likevel.

Det er nå 3 år siden og vi har aldri angret! Hun er en fantastisk hund, null sykdommer, utrolig vennlig og veldig fin i utseendet. Jeg syns til tider det er litt synd at jeg ikke kan ta hun med på konkurranser og sånt, men det får gå. Målet var jo å ha en familiehund, en turvenn osv.

Vår andre hund fant vi også på finn.no og denne gangen var vi mer bevisste på å finne en seriøs oppdretter med NKK registrert. Men etter å ha ringt rundt etc. og ingen kunne sette oss opp ennå mens andre sa det ville ta flere mnd å bli satt på venteliste osv. Vi følte da, hvorfor må vi egentlig velge den "perfekte" valpen som er registrert osv når det faktisk finnes hundretusen andre hunder der ute som kanskje ikke er registrert osv og virkelig trenger et hjem?

Så vi begynte å se etter valper/unghunder som trengte et hjem, og da fant vi en annonse der hvor det også var et kull på fire. Tre hanner og en tispe og vi hadde tenkt å ha en tispe igjen. Der sto det at foreldre var NKK registrert, men mammahunden var bare 18 mnd da hun skulle ha valper, det var uplanlagt og dermed kunne hun ikke registrere valpene. Fikk også se bilder av foreldrene og vi forelsket oss i utseendet. Sendte mld til selgeren og etter litt prat og informasjon og sånt spurte vi om tispa var ledig og at vi var interesserte, så sa hun at tispa egentlig var solgt, men noen hadde trukket seg i siste liten, så vi ringte på rett tidspunkt, for hun hadde egentlig tenkt å beholde valpen tilslutt.

Fikk ikke besøk de da de bodde flere timer unna, men jeg tok fly og møtte selgeren og valpen på flyplassen og mottok valpen der. Skrev under kontrakt,fikk med valpepakke.

Hun er nå snart et halvt år og foreløpig virker å være helt frisk, har ike hatt noen alvorlige sykdommer ennå og røngten er tatt, alt virker bra. Det eneste jeg opplevde når hun var 3 mnd gammel var ørebetennelse, men hun er helt bra igjen nå.

Jeg lurer dermed bare på en ting: Siden foreldrene til yngstehunden min er NKK registrert, kan jeg da registrere valpen på egenhånd da? Eller må hele kullet registreres sammen?

Og er det flere her som har kjøpt hund som ikke er registrert eller ble solgt privat?

Anonym poster: 67d9e7838f0f006e56b530f0e0a389dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke registrere valpen på egenhånd. Dette må gjøres av oppdretter iht. bestemte regler.

Det du imidlertid kan gjøre med begge to er å registrere dem i NKKs NOX-register. Da kan du konkurrere med dem i forskjellige hundesporter, men du kan selvfølgelig ikke stille ut eller få championater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...