Gjest Gjest Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Har nettopp blitt alene og lurer på hva som er vaanlig og riktig å få i barnebidrag når jeg har hovedomsorg for 4 barn i alderen 6-17 år ? Pr tiden har ingen av barna overnatting hos far, men det kan bli annenhver helg etter hver, muligens bare på de to yngste, eller bre den yngste.Jeg hadde 190 000 i fjor, far 380 000 brutto.Hva er vanlig at far betaler i bidrag da?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder Her kan du regne ut hva han skal betale i bidrag. Anonym poster: 76c32890d8889762df417f5c09babc5b
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 http://www.nav.no/Fa...Bidragsveileder Her kan du regne ut hva han skal betale i bidrag. Anonym poster: 76c32890d8889762df417f5c09babc5b Har gjort det, og da ender jeg opp med 9000 i mnd, er det mye ? Han syns jo selvsagt det er mye!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Har gjort det, og da ender jeg opp med 9000 i mnd, er det mye ? Han syns jo selvsagt det er mye! Det er ikke mye for fire barn! Jeg får 2450kr for et barn, men da er barnet bare annenhver helg til far (fars ønske pga jobbsituasjonen hans, der han jobber overtid så og si hver dag, og ikke ønsker å slutte med det). For å unngå konflikt med far ang bidrag så anbefaler jeg å få bidraget fastbestemt via Nav. Det koster litt, men er på sikt verdt det. Vi hadde i begynnelsen privat avtale, men far nektet å justere bidraget i takt med økt inntekt og redusert samvær, så jeg orket ikke mere diskusjoner og søkte inn via Nav. Anonym poster: 1db3bfcd73cd1016afe3fc4ea962ecb1
kalinka85 Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 380 000 er ikke så mye, brutto... 9000 hørtes mye ut.... Han skal ha til livsopphold selv også. 9
glidemiddel Skrevet 11. april 2013 #6 Skrevet 11. april 2013 Etter å ha betalt skatt og trukket fra bidraget, så sitter du igjen med like mye av hans lønn som han selv gjør. Du har din egen inntekt i tillegg til det. Du har alltså dobblet din inntekt bare ved å skille deg på hans bekostning. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #7 Skrevet 11. april 2013 Etter å ha betalt skatt og trukket fra bidraget, så sitter du igjen med like mye av hans lønn som han selv gjør. Du har din egen inntekt i tillegg til det. Du har alltså dobblet din inntekt bare ved å skille deg på hans bekostning. Ts skriver ikke hvor mye barna er hos far, men så mye som 9000 i mnd for 4 barn kan tyde på at de ikke er så ofte til faren, evt at far har ei veldig god inntekt. Greit at Ts har si egen inntekt, men det koster ganske mye å fostre opp 4 unger, både mtp mat, klær, størrelse på bolig, fritidsaktiviteter osv... Når far betaler bidrag så slipper han alle utgifter til barna, minus kostpenger når barna er hos han. Du skriver og at Ts har skilt seg på hans bekostning. Såvidt jeg kan lese så skriver ikke Ts noe om årsaken til skilsmissen. Kan og være det var mannen som ville skilles, så det er unødvendig å komme med antagelser. Anonym poster: 1db3bfcd73cd1016afe3fc4ea962ecb1 5
Wildy Skrevet 11. april 2013 #8 Skrevet 11. april 2013 Nå er vel lønnsforskjellene her mellom mor og far såpass store at det slår ut på hvem som får flest seksdeler av regnestykket, det er lenge siden jeg holdt på med dette og husker ikke helt. Men om det stemmer; så er det vel slik at det blir beregnet et totalbeløp barna vil koste, og dette beløpet deler på foreldrene etter inntekt. Jeg og far til mine barn har i alle de år vært såpass like i inntekt av vi har fått 3/6 hver. Det å skulle ut med 9000 pr måned er jo en ganske "solid" sum, for å si det slik, og det høres mye ut. Om det er mulig med et samarbeid og få til en privat avtale vil det nok gjøre fars situasjon mere levbar. Om han betaler mindre pr måned, men heller kan stille litt opp på ekstra utgifter; som ny sykkel, penklær ol, er det en mulighet? En inntekt på 380 K i året brutto er jo ikke akkurat voldsomt mye; og han skal også ha igjen penger å leve for. Om han skal ha barna på overnatting vil jo det si at det stilles noen krav til f.eks bolig, han kan ikke bo på en bitteliten hybel. Men om han må ut med bortimot halve lønna hver mnd i barnebidrag så er det lite igjen å bo for. Hva man kan ha krav på er så sin sak, Om det er rett å kreve det er noe annet. Om det er umulig med samarbeid og privat avtale ville jeg nok gått for å få bidraget beregnet av NAV. Men prøv med det "gode" først, i lengden vil det være det beste for alle parter framfor å kjøre hardt på krav.
xinnia Skrevet 11. april 2013 #9 Skrevet 11. april 2013 380 000 er ikke så mye, brutto... 9000 hørtes mye ut.... Han skal ha til livsopphold selv også. Om du deler 9000 på 4 barn så blir det ca 2250 kr pr barn..
Britt Banditt Skrevet 11. april 2013 #10 Skrevet 11. april 2013 9000 høres mye ut for inntekten, men ikke helt usannsynlig. Har du lagt inn dagens inntekt i bidragsveilederen (din altså)? Du har vel kanskje overgangsstønad, og hvis du for eksempel får 100 000 i OS i året, så skal det regnes med også (er jeg ganske sikker på).
glidemiddel Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Ho har like god mulighet til å tjene penger som ham og bør derfor kunne bidra like mye. Det er tross alt ikke så dyrt å ha barn. Tviler på at det er nødvending å bruke 5000kr per barn i måneden i kost og losji og hva faren tjener har ingenting å si... bidraget skal gå til å dekke halvparten av kost og losji til barna samt ekstra boflate og ikke for å betale hennes egne kostnader i livet. Egentlig så burde de delt mye mer på hvem som har barna, uansett hvem som går på skole hvor osv.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 Ho har like god mulighet til å tjene penger som ham og bør derfor kunne bidra like mye. Det er tross alt ikke så dyrt å ha barn. Tviler på at det er nødvending å bruke 5000kr per barn i måneden i kost og losji og hva faren tjener har ingenting å si... bidraget skal gå til å dekke halvparten av kost og losji til barna samt ekstra boflate og ikke for å betale hennes egne kostnader i livet. Egentlig så burde de delt mye mer på hvem som har barna, uansett hvem som går på skole hvor osv. Ikke dyrt å ha barn? Barn er dyrt!! Se for deg f.eks 4 barn i voksefasen, der det gjerne går 3 par sko i sesongen, for ikke å snakke om klær og fritidsutstyr! Fritidsaktiviteter koster penger, bare avgifter til f.eks musikkskole er endel, ski, sykler, skøyter...... Bidraget skal gå til å dekke mere enn kost og losji. Ts opplyser ingenting om hvor de bor ift barnas skole. Det naturlige er såklart at barna fortsetter å gå i den barnehagen eller den skolen de gikk på før foreldrenes skilsmisse. Det beste er jo om foreldrene ikke flytter så langt unna hverandre, sånn at barna har like mye samvær med begge, og at de fortsatt får ha den samme omgangskretsen. Anonym poster: 1db3bfcd73cd1016afe3fc4ea962ecb1 2
glidemiddel Skrevet 11. april 2013 #13 Skrevet 11. april 2013 (endret) Ikke dyrt å ha barn? Barn er dyrt!! Se for deg f.eks 4 barn i voksefasen, der det gjerne går 3 par sko i sesongen, for ikke å snakke om klær og fritidsutstyr! Fritidsaktiviteter koster penger, bare avgifter til f.eks musikkskole er endel, ski, sykler, skøyter...... Bidraget skal gå til å dekke mere enn kost og losji. Ts opplyser ingenting om hvor de bor ift barnas skole. Det naturlige er såklart at barna fortsetter å gå i den barnehagen eller den skolen de gikk på før foreldrenes skilsmisse. Det beste er jo om foreldrene ikke flytter så langt unna hverandre, sånn at barna har like mye samvær med begge, og at de fortsatt får ha den samme omgangskretsen. Anonym poster: 1db3bfcd73cd1016afe3fc4ea962ecb1 Jeg har barn selv og vet at det ikke koster skjorta å holde dem i live. Forbruksartikkler som klær, ski, leker osv får de ønske seg til jul, bursdager og arve av sine søsken osv. Etter bidraget er betalt her så lever jo ungene i sus og dus iforhold til faren som sliter med å få pengene til å strekke til livets opphold Endret 11. april 2013 av glidemiddel 3
malifika Skrevet 11. april 2013 #14 Skrevet 11. april 2013 Jeg har barn selv og vet at det ikke koster skjorta å holde dem i live. Forbruksartikkler som klær, ski, leker osv får de ønske seg til jul, bursdager og arve av sine søsken osv. Etter bidraget er betalt her så lever jo ungene i sus og dus iforhold til faren som sliter med å få pengene til å strekke til livets opphold De fleste foreldre ser det som en plikt å kjøpe forbruksvarer til ungene sine når de trenger det. Det at barna dine må ønske seg votter og ullsokker til bursdag og jul syntes jeg er i overkant drøyt!! 5
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2013 #15 Skrevet 11. april 2013 Mannens bidragsavne gjør det maksimalt kan bli 8005 kr. i mnd. Personinntekt 380 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 380 000 - trygdeavgift 29 640 - skattefradrag 75 390 - eget underhold 91 368 - egne boutgifter 87 540 - underhold egne barn egen husstand 0 = Bidragsevne per år: 96 062 = Bidragsevne per måned: NOK 8 005
Gjest alene med 4 Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 Mannens bidragsavne gjør det maksimalt kan bli 8005 kr. i mnd. Personinntekt 380 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 380 000 - trygdeavgift 29 640 - skattefradrag 75 390 - eget underhold 91 368 - egne boutgifter 87 540 - underhold egne barn egen husstand 0 = Bidragsevne per år: 96 062 = Bidragsevne per måned: NOK 8 005 Dette kom jeg frem til også. TS burde la dette gå gjennom NAV,det koster 860 kroner men er verdt det så slipper du konflikter. Dessuten må TS ut med mer enn 8005 kroner for alle 4 barna i mnd,så det er ingen billig morro å være alene med 4 barn.. Han slipper rimelig billig unna alt som har med barna å gjøre..
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #17 Skrevet 11. april 2013 Jeg har barn selv og vet at det ikke koster skjorta å holde dem i live. Forbruksartikkler som klær, ski, leker osv får de ønske seg til jul, bursdager og arve av sine søsken osv. Etter bidraget er betalt her så lever jo ungene i sus og dus iforhold til faren som sliter med å få pengene til å strekke til livets opphold Mine unger får ski og sykkel når de trenger det, likedan nødvendige klær. De skal ikke måtte "ønske" seg det til jul og bursdag bare pga jeg skal spare inn på en utgiftspost. Såklart, er det noe spesielt de ønsker seg, som f.eks ei dyr jakke av et bestemt merke så får de ønske seg til jul/bursdag, evt spare penger selv. Anonym poster: 1db3bfcd73cd1016afe3fc4ea962ecb1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #18 Skrevet 11. april 2013 En dame jeg kjenner hadde to barn med en mann. De skilte seg og sønnen ville bo hos faren, og datteren hos moren. De ordnet det slik at de betalte for hvert sitt barn. i ditt tilfelle kan dere tenke dere at dere må betale halvparten hver. Du betaler for to barn og han for to barn, men at han må gi alle pengene til deg siden du har alle barna. Er ikke det rettferdig? Anonym poster: 50e42a2c8d625688815e81465abb2f22 1
glidemiddel Skrevet 11. april 2013 #19 Skrevet 11. april 2013 (endret) En dame jeg kjenner hadde to barn med en mann. De skilte seg og sønnen ville bo hos faren, og datteren hos moren. De ordnet det slik at de betalte for hvert sitt barn. i ditt tilfelle kan dere tenke dere at dere må betale halvparten hver. Du betaler for to barn og han for to barn, men at han må gi alle pengene til deg siden du har alle barna. Er ikke det rettferdig? Anonym poster: 50e42a2c8d625688815e81465abb2f22 Det er ikke rettferdig når man overdriver kostnadene ved å ha barn. Og på en søskenflokk på 4, så kan barna fint arve ski, skøyter, sykler, leker, mye av klær osv. Og med tanke på at barn får gaver fra hele familien til jul, så kan man fint ønske seg ting til fritidsaktiviteter osv der og heller ikke være utakknemlige når de får ting de trenger. Det går ann å sette grenser og si nei til bortskjemte barn. Hvis foreldrene sliter med å få pengene til å rekke til i hverdagen, så er det ikke riktig å bruke masse penger unødvendig på materialistiske ting til barna. Å opprettholde en ok standard av mat, klær og det nødvendigste koster ikke allverden. Fritidstinterresser, feriereiser, lekeland og unødvendige materialistiske ting må man vurdere utifra økonomien til foreldrene først og fremst. Det blir folk av barn som ikke får alt de peker på også. Som oftest går størstedelen av bidragspengene til å opprettholde levestandarden til mor. At far blir flådd til skinnet og fratatt barna er det ingen som bryr seg om. Tror nok de fleste mer enn gjerne ville ha passet på sine egne barn mot å dobble det de får utbetalt i måneden. Endret 11. april 2013 av glidemiddel 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #20 Skrevet 11. april 2013 Det er ikke rettferdig når man overdriver kostnadene ved å ha barn. Og på en søskenflokk på 4, så kan barna fint arve ski, skøyter, sykler, leker, mye av klær osv. Og med tanke på at barn får gaver fra hele familien til jul, så kan man fint ønske seg ting til fritidsaktiviteter osv der og heller ikke være utakknemlige når de får ting de trenger. Det går ann å sette grenser og si nei til bortskjemte barn. Hvis foreldrene sliter med å få pengene til å rekke til i hverdagen, så er det ikke riktig å bruke masse penger unødvendig på materialistiske ting til barna. Å opprettholde en ok standard av mat, klær og det nødvendigste koster ikke allverden. Fritidstinterresser, feriereiser, lekeland og unødvendige materialistiske ting må man vurdere utifra økonomien til foreldrene først og fremst. Det blir folk av barn som ikke får alt de peker på også. Som oftest går størstedelen av bidragspengene til å opprettholde levestandarden til mor. Tror nok de fleste mer enn gjerne ville ha passet på sine egne barn mot å dobble det de får utbetalt i måneden. Men om nå TS og eksen hadde to barn hver, da hadde de ikke trengt noe barenbidrag? Så da kan vel bare eksen betale for to av barna? Anonym poster: 50e42a2c8d625688815e81465abb2f22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå