Gå til innhold

Stipend til barn på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt alene med og har hovedomsorgen for 4 barn i alderen 6-17 år. Den eldste får 1900,- pr mnd i stipend i 10 mnd av året, pga min litt lave inntekt. Til høsten skal nest største barn også begynne på videregående. Vil hun da få 1900,- utbetalt hver mnd, som eldste får, eller blir det delt mellom dem. Noen som vet ?

Og til dere som har barn som får såpass mye i stipend pr mnd, får de mer penger utenom dette ?? Vi har litt diskusjoner på akkurat dette, for eldstejenta mener at hun skal ha penger av meg utenom, til f.eks småting. Men jeg mener at når hun får 1900,- i mnd, så skal det dekke det meste. Jeg betaler jo større ting, reiser, konkurranser, løpesko etc Hva mener dere her inne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stipend er personlig og blir ikke delt.

Så lenge hun har penger til overs etter at skoleutgifter er betalt synes jeg hun får ligge unna lommeboka di.

Anonym poster: 3a402594f8fed56896f6f43fe2784b67

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du betaler store utgifter, så synes jeg 1900 kr høres ut som mer enn nok å ha i måneden. Er det ikke nok for henne, får hun skaffe seg jobb.

• Liker 3
Skrevet

De 1900 kronene er ment som håndpenger, og lommepenger utenom er helt unødvendig. Etter min mening bør de også dekke klesbudsjettet sitt med stipendpengene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke noen lommepenger av mine foreldre etter at jeg begynte på videregående. De to første årene hadde jeg stipend, dette fikk jeg dessverre ikke 3 året men da jobbet jeg ved siden av og tjente mine egne penger. Synes et er helt urimelig at hun forlanger at du skal gi henne mere penger. Særlig når hun vet at du har fire barn å forsørge og dårlig råd.

• Liker 1
Skrevet

1900 i måneden bør rekke til personlig forbruk og klær, ja. Trenger datteren din mer, får hun skaffe seg en sommerjobb.

En gjennomgang av økonomien med de eldste barna er på sin plass, slik at de forstår at penger ikke vokser på trær.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter får omtrent det samme. Hun får ikke penger utenom.

Anonym poster: 97423c3be4b370be4ce083e5d5e020c9

AnonymBruker
Skrevet

1900 kr i måneden tilsvarer jo nesten 500 kroner i uka. Det er mye for en vgs-elev, og om det ikke tilfredsstiller datteren din sitt lommepengebehov får hun skaffe seg en deltidsjobb. Hør på makan hvor mye barn forventer i dag, altså!

Anonym poster: 2284ef1c25491301b6f8a354b027b276

• Liker 6
Skrevet

Jeg betaler mat, klær og telefon. Min sønn får også nesten 1900, og av de pengene trekker jeg 1000 kr til en sparekonto, og han får de resterende pengene til benyttelse. Det som går til sparekonto bruke til å betale skoleting med når resten plutselig er borte.

Skrevet

1900 kr holder i massevis! Du burde ikke gi henne noe mer enn dette, jeg synes nesten hun burde betale det meste av klær selv også, når staten gir henne så mye penger hver måned.

Skrevet

Maks beløpet man kan få i grunnstipend neste skoleår er 2020 kroner pr måned.

Skrevet

1900 kr holder lenge. Har hun storforbruk på ting så må hun bare lære at enten så må hun tjene penger selv eller så må hun begrense forbruket sitt litt.

Hun er gammel nok til å ha en liten jobb ved siden av skole eller sommerjobb. Kanskje ikke det alle på den alderen synes er det kjekkeste å bruke fritid og ferie på, men man må innen en viss alder lære seg at penger kommer ikke av seg selv. Jeg er glad for at det ble stilt slike "krav" til meg når jeg var yngre, til tross for at jeg kunne fått det jeg pekte på ifh til økonomien hjemme..for når jeg plutselig flyttet til meg selv var det litt av en overgang, selv da, å lære seg at man må prioritere husleie, mat og slike ting. Kan tenke meg hvordan det er å plutselig bli voksen hvis man slipper å lære seg å bruke penger på en ok måte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...