Gå til innhold

Hva jobber dere med, dere som har/har mulighet for fleksible arbeidstider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har mulighet for hjemmekontor, lengre dager for så å kunne ha kortere dager, mulighet for å forskyve eller fremskyve arbeidstiden ettersom livssituasjon/behov o.s.v. Ja rett og slett fleksible arbeidstider.

Hva jobber dere som/med, og hvordan ser arbeidsuken din ut (eventuelt kan se ut)? Hvilken utdannelse har du, om det er relevant for stillingen.

Hvor finner man disse jobbene som ikke krever at du er der punktlig 08-16 hver arbeidsdag?

Anonym poster: 7d33e691170e8b2e71bf3232e2dfab5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Jeg har ikke lyst til å skrive bransje eller direkte tittel. Men jeg er i mellomledelse i et internasjonalt firma. Jeg har personalansvar for to team, et sted mellom 25 og 40 ansatte som jeg har ansvaret for.

Jeg har null relevant utdannelse til denne bransjen og bedriften. Studerte noe annet, og hadde tenkt å gå videre med master, men ville jobbe litt først. Fikk jobb på gulvet i dette firmaet, og trivdes. Gjorde en knallinnsats og likte å utfordre meg selv til mer oppgaver, bedre resultat - ble etterhvert prosjektleder flere ganger i året, fikk ansvar for enkelte av våre storkunder - og ble plutselig headhuntet inn til lederstilling når min leder fikk seg ny jobb.

Jobben min består nå av people management - utviklingssamtaler, overordnet prosjektledelse, budsjettansvar på et visst nivå, ansvaret for ferieplanlegging og evt skift og skiftplaner, lønningsansvar etc etc - nesten alt kan gjøres hjemmefra. Jeg liker best å jobbe på jobb - og har hjemmekontor sjeldnere enn 1 gang i mnd. Jeg jobber helst i vanlig kontortid, fordi jeg liker det sosiale ved å jobbe.

Timeplanen min ser ofte sånn ut (et eksempel):

Mandag til torsdag: På jobb fra 07-16

Fredag: jobb 07-11 og deretter helg.

eller:

Mandag: 07-14 (trening etter jobb)

tirsdag: 08-16

onsdag: 10-16 (trening før jobb)

torsdag: 08-12 (fikk lyst til å dra til frisør) og deretter 18-21.30 hjemmefra..

fredag: 08-15 (tok tidlig helg)

Vi har satt kjernetid til 10-15 internt, men så lenge jeg er tilgjengelig på telefon i kjernetiden, så er det greit for min leder at jeg styrer dagen akkurat som jeg vil. Jeg må ikke logge X antall timer i mnd. Jeg har 40 timer pr uke (betalt lunsj) og logger inn og ut når jeg kommer/drar hjem eller om jeg starter å jobbe hjemmefra. En måned kan jeg samle 30 timer i pluss, en annen måned tar jeg ut to dager avspasering og jobber korte dager en hel uke.

Det er opp til meg selv å styre dette, men HR passer på at jeg ikke samler opp for mange timer i pluss (100 timer i pluss får dem til å reagere) og vi har ikke lov til å overføre "minus" til en ny måned. Om det høres logisk ut?

Jeg tror - uten at jeg vet det helt sikkert, at de fleste med fleksitid har enten personalansvar og en type stilling som jeg har, eller så har de en kontorjobb som er fri - feks jobbe med markedsføring eller reklame - det er ting man kan gjøre på kvelden. Kundesentre eller tilsvarende med åpningstider og en kundebase - den type jobber krever at du er der i åpningstiden. Resepsjonsjobber er nok også umulig å flekse noe særlig i - med mindre man er en stor gruppe sammen og har mulighet for å flekse rundt en gitt kjernetid (så det alltid er noen der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Geolog i stort oljeselskap. Bør være på jobb senest kl 9, men ellers fristilt så sant jeg ikke har oppsatte møter. Kan ha møter på ettermiddagen, men de gangene de strekker seg så langt som til fem-seks er det fordi det er tilreisende deltakere.

Jobber typisk fra 8-17/9-18 mandag til torsdag, fredag går jeg som regel kl 15 om jeg ikke har avtalt å jobbe sammen med noen. Tar som regel ut en fredag fri som avspasering hver måned i forbindelse med helgetur. Kan også jobbe opp mer, og bruke av dette i stedenfor noen av feriedagene om jeg skal på lengre reiser.

Har i utgangspunktet ikke hjemmekontor, men kan føre timer for det om det skulle være nødvendig. Har gjort det i forbindelse med dårlig vær og busser som ikke kom frem, samt ved forkjølelse. Vet folk med barn bruker dette mer.

Anonym poster: 5ba0bcd15ce4ac7c27064b5630b80a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLovely

Alle jeg kjenner som jobber på kontor, offentlig eller privat, har flexitid som det kalles. Man kan ha hjemmekontor, og man må være på jobb innen kl ni og ikke dra før halv tre-tre. Ellers kan man bestemme selv. Er fint når man har barn, jeg drar på jobb til kl sju eller ni ettersom når jeg skal hente eller bringe i bhg. Drar hjem halv tre eller halv fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lektor innenfor universitets- og høgskolesektoren. Så lenge jeg ikke har møter eller undervisning står jeg fritt til å passe tiden min selv.

Denne uken avspasserte jeg f.eks. mandag, jobbet 08-16 tirsdag og onsdag, i dag var jeg på jobb kl 10 og dro klokken 17. Hva morgendagen bringer vet jeg ikke enda:)

Anonym poster: 64cd4d5b682fe056a3090aea258f78cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som kommunikasjonsrådgiver med redaktøransvar.

Anonym poster: 1ad22bf064af2ed501181f1d5d2fa208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobber som regnskapsfører. Jeg kan i utgangspunktet jobbe når det passer meg så lenge jeg gir beskjed om det. Det viktigste er at jeg jobber mine timer samt at jeg overholder tidsfrister det offentlige har satt. Jeg kan fint ta fri torsdag og fredag og heller jobbe lørdag og søndag. Jeg kan velge å jobbe lange dager og ta fri en dag. Jeg har også mulighet til å jobbe litt hjemmefra, men det betinger at jeg har tatt med meg papirer/mapper jeg trenger. Alt i alt så styrer jeg min arbeidsdag akkurat som det passer meg.

Anonym poster: 46715d452b37441f345cda4370bfead5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jurist i staten - eg kan styre tida mi sjølv, så lenge eg er på dei møta eg har i kalenderen. Eg kjem stort sett i nitida, stikk heim rundt fem.

Dei yrka ein bør unngå viss ein vil sleppe å ha faste tider er vel først og fremst innanfor helsesektoren. Viss du er lege eller tannlege veit du at det sit ein pasient på venterommet når du kjem dit, og kjem du ikkje blir det trøbbel. Det same gjeld psykologar og fysioterapeutar og liknande. Når andre er avhengige av deg, som når du står i butikk eller jobbar i eit team der ein samarbeider der og då, eg tenker på snekkarar og andre typar handverkarar, då må du stille på jobb til avtalt tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere utdannelse, jobber i privat sektor og "på kontor". Har flexitid og mulighet for hjemmekontor ved behov. Min forrige arbeidsuke så ut som dette:

Mandag: jobb 8-16.30 og hjemmefra fra 20-21.30

Tirsdag: jobbreise, fra 7-19

Onsdag: jobb 7.30-14

Torsdag: jobb 7-16

Fredag: 9-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dele noen detaljer. Har mastergrad i juss og en del etterutdanning (ledelse). Jobber i et større internasjonalt selskap, lederansvar med prosjektansvar. Er mye på reise og mye i møter. Kjernetid 10-14, men det forventes at jeg er tilgjengelig på telefon og mail kvelder og helger. Mye overtid. Kan ta hjemmekontor når det passer inn i timeplanen forøvrig, trene i arbeidstiden og har stor fleksibilitet i forhold til avspasering. Så lenge jeg leverer jobben er det ingen som bryr seg om hvor og når jeg gjør den.

Privatliv og jobbhverdag glir egentlig mye sammen. Jobben er også så spennende og gøy at jeg stortrives, og tenker ofte at jeg hadde gjort akkurat det samme selv om jeg ikke fikk betalt. Har syvsifret lønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilingeniør i privat sektor. Har ikke mulighet for hjemmekontor, men har fleksitid. Vi fører elektronisk tidskonto og kan avspasere mertid. Overstiger mertiden en viss grense ved månedens slutt, slettes alt over denne grensen.

Teoretisk arbeidstid er 7-15, med en halv time ubetalt lunch. I praksis jobber jeg ofte til 16-17, av og til senere. En sjelden gang kan jeg bli kalt ut på helgearbeid (mindre nå enn før pga. bytte i stillingsinnhold). Får i regelen ikke tatt ut all avspasering, så noe slettes hver måned. En del av mine kolleger er flinkere til det enn jeg. På den annen side så er det vanligvis ikke noe problem å ta en langhelg så lenge det ikke kolliderer med mye fravær hos kolleger eller spesielle ting som gjør at jeg må være til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke for meg selv, men kjæresten har eget firma der han er eneste ansatt. Han jobber når han vil og tar seg fri når han vil. Han er utdanna lærer men jobber mer innen kunstområdet. Han er selv klar over at han kanskje ikke kan leve på firmaet hele livet, så derfor er det greit med lærerutdanning i bakhånd, og mulighet for å bygge på med andre studier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jurist i staten - eg kan styre tida mi sjølv, så lenge eg er på dei møta eg har i kalenderen. Eg kjem stort sett i nitida, stikk heim rundt fem.

Dei yrka ein bør unngå viss ein vil sleppe å ha faste

tider er vel først og fremst innanfor helsesektoren. Viss

du er lege eller tannlege veit du at det sit ein pasient på

venterommet når du kjem dit, og kjem du ikkje blir det

trøbbel. Det same gjeld psykologar og fysioterapeutar og

liknande. Når andre er avhengige av deg, som når du

står i butikk eller jobbar i eit team der ein samarbeider

der og då, eg tenker på snekkarar og andre typar

handverkarar, då må du stille på jobb til avtalt tid.

Rådgiver i det offentlige, har fleksitid (kjernetid 9-14.30). De fleste offentlige instanser (direktorater, departementer, NAV etc.) har svært fleksibel arbeidstid. Leger og sykepleiere er nok blant de yrkesgruppene med minst fleksibel arbeidshverdag (jobbet selv i helsesektoren før jeg skiftet beite), de jobber oftest skift med kvelder, netter, jul, påske, og ofte lange vakter. Kan ikke gå av vakt før nestemann kommer (må avløses), må være helt presis på jobb. Tannleger, fysioterapeuter og psykologer har imidlertid mer 8-16-jobb, og har ofte mer fleksibel arbeidshverdag enn feks leger.

Anonym poster: d39384f0bcbb8f7f56aeeeefb55150ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor fleksibelt er lærer? Skjønner man må møte opp på undervisningstimene sine og dukke opp på møter, men hva med tiden rundt?

Anonym poster: aaa705849a79851b39e901b1cae0de70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...