AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Hva tror dere er den beste måten å få slutt på islamistisk terror? Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Stoppe krig gjør man ved å felle lederen. Må si jeg er mer bekymret for den mulige atomkrigen som står forand oss.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Hvem er lederen for terroristene? De har mange ledere. Usama er drept, men de terroriserer fortsatt. Hva med å behandle de med respekt? Kunne for eksempel latt de få mer innpass i politikken. Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Han er ikke drept, han er tatt til fange, men du ser jo hvordan det blir uten lederen her i norge, det er stille i media iallefall. 1
Mann 42 Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Det stopper den dagen det ikke finnes flere muslimer. Ikke før. Det er nok langt mer fruktbart å fundere på hvordan man skal hindre islamistisk terror. Men islam kommer alltid til å produsere både islamister og terrorister. Det er innebygd i religionen. Den har klare formaninger om at man skal bekjempe troens fiender militært, og den har løfter om at de som dør i denne kampen, kommer rett til paradis for sine oppofrelser. Og siden islam også anser alle som ikke er muslimer, og som vil holde på sine egne verdensanskuelser, og avvise islam, som sine fiender, så vil striden ikke ta noen slutt så lenge det finnes muslimer igjen. Jeg tror at det eneste som kan få det til å skje, er at de kommende genereasjonene tar til vettet og omfavner logikk og sekularisme, og snur ryggen til Allah. Men siden terrorister for en stor del er uvitende kamelskjendere fra landsbygda, så kan jeg knapt se det skje på denne siden av århundret.
omarel Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 (endret) Jeg vil presisere at jeg ikke støtter terror på noe som helst måte eller form. Det jeg prøver er å se ting fra et bredt perspektiv, ikke for å dømme men for å forstå for deretter å finne/ se løsning. Det som anses som rettferdig hos den ene anses som urettferdig hos den andre, det er menneskets natur. Dette er gjeldende for relasjoner mellom folk, organisasjoner, land og religioner. Det som den ene anser som berettiget, anses som uberettiget hos den andre part. Vi muslimer har våre jihadister, kristne har sine korsfarere, jødene har sine krigere, budister/ hinduer har sikkert sine(som jeg ikke vet noe om) og sekulære har sine militante idealister og sekulære land har sine soldater og militær. Alle disse kjemper sin krig på en eller annen måte. Krigens form vil alltid oppfattes traumatisk og terroriserende. Dette er krigens uheldige natur og lov. Felles for alle som dreper og har religion som sitt ankerpunkt er at de rettferdig gjør sine motiver med antagelse om aksept fra gud. På en annen side vil en som ikke tror på gud rettferdiggjøre motivene ut ifra et ideologisk og perspektiv. Da kan man spørre seg hvem har rett og hvilket lov man skal sette til grunn hvis man skal dømme mellom disse ulike "lovene/ idologiene". Faktum er at vil sette sin lov til grunn! Hvilket lov og idiologi skal man sette til grunn? Jeg antar at svare vil være så mangt og til dels filosofisk. I islamsk religion ser vi ikke medmennesker som fiender. Å si dette er overtramp og feil tolkning av islam fra et teologisk perspektiv. Men at det finnes muslimer som anser ikke muslimer så vel som muslimer som fiender er ikke til å komme unna. Dette gjelder alle sammen enten man er religiøs eller nasjonalist. Det er som å si at det finnes kristne som er rasister og ekstremister. Eller som å si at sionister anser seg som overlegne og guds utvalgte og at de kan behandle folk etter deres godtbefinnende. Poenget her at man finner lort hos alle parter. Jeg har faktisk en løsning for å bekjempe ekskluderende hardcore sneversynte muslimer. Denne løsningen har fungert veldig bra i Gulf landene som oppfostrer mange av disse. Det de bruker er en metode som går ut på føre en religiøs dialog gjennom argumenter og henvisning til koranen og sunna. De kartlegger ideologiene til disse menneskene som har en snever tankegang og bruker sterke religiøse referanser som maner til det motsatte. Ved en slik kunnskapsheving gjennom dialog har man klart og redde mange fra såkalte sneversynte ekskluderende grupper som promoterer negativ fordømming, ekskludering, krig og terror. Islam i Norge er svartmalt takket være muslimer og media , og derfor er man veldig skeptiske til disse. Dette fører til at man ikke klarer å se nyansene blant muslimer og religionen. Resultatet blir at man fordømmer både islam og muslimer. Hadde man hatt kunnskap om islam fra et bredt faglig perspektiv og brukt ressurser på å lage en instans som spesialiserer seg på negative ideologier blant muslimer vill man kunne avverge mye gjennom dialog med kunnskap vil jeg anta. At noen er mot konseptet religion forstår jeg og respekterer. Men fakta er at det alltid vil være en iboende trang til å tro på En skaper og Tilrettelegger av liv på universet, dette er jo selve grobunnen til religion. På samme måte så vil det alltid være skeptikere til Gudseksistens og religion. Et godt og viktig spørsmål TS! Endret 12. april 2013 av omarel
Sophie-Ann Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Tråden er ryddet for upassende innlegg Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #8 Skrevet 14. april 2013 Han er ikke drept, han er tatt til fange, men du ser jo hvordan det blir uten lederen her i norge, det er stille i media iallefall. Usama er drept og dumpet på sjøen. Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f
Gjest Snoken- Skrevet 14. april 2013 #9 Skrevet 14. april 2013 Kunnskap og utdannelse. Muslimske terrorister gjør alt for å forhindre at kvinner ikke skal få utdannelse. Får kvinner utdannelse vil de kunne tenke selvstendig og bli selvstendig. De har sikkert sett hvordan det gikk i vesten, så fort vi ble siviliserte og mer demokrati vi fikk jo mindre troende ble vi. De mest siviliserte landene nå i dag, er ateistiske. Vitenskap og utdannelse har alltid vært religionenes største fiende, da disse menneskene som er selvstendige sitter med mye kunnskap stiller seg kritisk til religion.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #10 Skrevet 14. april 2013 Så du tror løsninge er å lage ateistiske skoler der nede? Og tvinge kvinnene til å gå der? Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f
Gjest Snoken- Skrevet 14. april 2013 #11 Skrevet 14. april 2013 Så du tror løsninge er å lage ateistiske skoler der nede? Og tvinge kvinnene til å gå der? Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f Nope, trenger ikke å ha ateistisk skole, kommer langt nok med vanlig skole. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #12 Skrevet 14. april 2013 Så du tror vi får slutt på terroren ved å etablere skoler der nede og tvinge dem til å gå på dem? Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f
Mann 42 Skrevet 14. april 2013 #13 Skrevet 14. april 2013 Så du tror vi får slutt på terroren ved å etablere skoler der nede og tvinge dem til å gå på dem? Anonym poster: 6470da389cc5a74ea8e967ebce95937f Det ville nok holde lenge om man tillot dem som ville gå på skole, å gjøre det. De fleste mennesker vet at kunnskap er en ressurs. Det vet de religiøse, også, men de er redde for at kvinnene skal bli vanskelige å ha med å gjøre dersom de får kunnskap og begynner å tenke selv. Så de gjør sitt beste for å holde dem borte fra skolene. 1
omarel Skrevet 14. april 2013 #14 Skrevet 14. april 2013 (endret) Snakker dere om muslimer generelt overalt? Muslimer generelt i den muslimske verden eller snakker dere om muslimer i enkelte land? Hvilket land og region snakker dere om? Spennende å høre intelligente svar fra såkalte intellektuelle mennesker! Endret 15. april 2013 av omarel
Mann 42 Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Snakker dere om muslimer generelt overalt? Muslimer generelt i den muslimske verden eller snakker dere om muslimer i enkelte land? Hvilket land og region snakker dere om? Spennende å høre intelligente svar fra såkalte intellektuelle mennesker! Noen land peker seg jo ut med sine særdeles forstokkede muslimer. Afghanistan, Pakistan, Gulfstatene.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #16 Skrevet 15. april 2013 Huff, jeg burde vite bedre enn å lese sånne tråder her på KG. Noen mennesker trenger virkelig å komme seg litt ut i verden! Anonym poster: 39c305a58918b3abf2906a6b130f61f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå