Gå til innhold

Når "kan" valpen begynne å løfte på beinet?

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Har ei venninne som fått hund nå. Oppdretteren hadde sagt at hvis hunden begynner å lette på beinet når den skal tisse, skulle hun trykke det ned igjen. Venninna mi fortalte om hunden til søstra si som er 1 år og løfter på beinet, og oppdretteren mente dette var alt for tidlig. Hunden min er 7 mnd og letter på beinet, bør jeg gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o Hva i hule heite er det du sier for noe? :o

En valp kan begynne å løfte på beinet alt fra 4 måneders alder til 1,5 års alder. Mest vanlig er mellom 7 og 10 måneders alder. Det er helt normalt og bør aldeles ikke påvirkes av eier. Med mindre man skal kastrere vekk kjønnsdriften på hannen (som man gjør med førerhunder), da skal man kastrere hunden så snart den begynner å løfte beinet. Men aldri nekte den å løfte på beinet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Dette her har jeg aldri heller hørt om!! :o

Am staffen vår letta på beinet hver gang da han var 5 måneder. Ville aldri falt meg inn å ikke la han få gjøre det. Skjønner ikke helt hva det skulle være godt for heller??

Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er også 7mnd og den løfter på beinet av og til og det har den gjort i kanskje en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg! Er det virkelig mulig at en oppdretter vet så lite`om hunder?!?!? Det er svært individuelt om når unge hannhunder begynner å løfte på beinet...Alt fra 5 mnd til 1.5 år...

Hunder er jo like indivduelle som oss mennesker...Tenk om vi hadde fått en propp i oss hvis vi fikk mestruasjonen for tidlig..... :-? ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hanhunder begynner å løfte på benet når de begynner å bli kjønnsmodne. Dette varierer i forhold til de forskjellige rasene. Små raser blir tidligere kjønnsmodne i fohold til store raser.

Enkelte hanhunder har også sterkere kjønnsdrift i forhold til andre.

Har du f.eks. flere hanhunder - hender det også at de som er mindre dominante ikke løfter på benet i det hele tatt.

T.o.m. tisper med meget sterk kjønnsdrift letter litt på benet.

Men å holde det nede...... høres helt merkelig ut. Tror nok det kun skaper frustrasjon hos hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi

Den oppdretteren må være fullstendig sprø (eller dritings).

Vennligst fortell din venninne at hun overhodet ikke skal tvinge hunden til å sette ned labben når han skal tisse. Det vil skape frustrasjon og forvirring hos en liten valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Hva i hule heite er det du sier for noe?  :o  

En valp kan begynne å løfte på beinet alt fra 4 måneders alder til 1,5 års alder. Mest vanlig er mellom 7 og 10 måneders alder. Det er helt normalt og bør aldeles ikke påvirkes av eier. Med mindre man skal kastrere vekk kjønnsdriften på hannen (som man gjør med førerhunder), da skal man kastrere hunden så snart den begynner å løfte beinet. Men aldri nekte den å løfte på beinet!

:o

HELT ENIG!

Hva i alle dager er det slags oppdretter er det som sier slikt!??

Vår hund begynte ikke å løfte beinet før han var 2 år, men dette varierer jo fryktelig fra hund til hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle over her, hææææææ? Og et spørsmål: Hva skal det være godt for? Det å løfte på beinet er et symptom på at kjønnsdriften er i gang, ikke ÅRSAKEN til det.

Herregud, det er så utrolig mange dumme folk som har hund. Fikk utrolig mange duste tips om hva jeg måtte gjøre og ikke måtte gjøre da jeg hadde valp. Godt jeg stolte på venninnen min, for nå har jeg verdens flotteste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har en golden retriver som blir et år i mai og han har ikke løftet benet i mere enn et par mnd, men det ville aldri falt meg inn og dytte ned benet hans.

Til slutt ville han jo tro at det han gjorde var feil/ ikke lov og da ville han vel sluttet med det før han i det hele tatt har begynt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...