Gå til innhold

Innekatter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har det og som har noen nyttige erfaringer og dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt innekatter i lengre perioder men tenker at det viktigste er at de får egnede kattemøbler og nok katteleker slik at de kan utfolde seg :) Finnes mye fint å få kjøpt.

Vær veldig forsiktig med balkonger og verandaer, hvis de ikke er innebygde bør du i tilfelle ha katten i bånd. Bånd kan de fleste katter venne seg ganske greit til, men personligheter er forskjellig, så det er ikke sikkert det blir noen hit hvis du prøver... Du bør evt sterelisere hankatter, en ukastrert hankatt inne kan være en utfordring.

Det er selvfølgelig en stor fordel å ha flere enn en innekatt, selskap kan det fort bli for lite av innendørs. Det kan da være lurt å velge to fra samme kull, eller få kattene når de er kattunger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre innekatter, og velger å skrive som anonym for å unngå endel sterke reaksjoner fra de som er veldig i mot. Jeg mener at det ikke er en fasit for alle katter og at bosted, kattens personlighet eller helsetilstand kan være gode argumenter for å ha en katt inne fremfor ute.

Det som er viktig når man har innekatt er aktivisering, helst bør man også ha to stk for selskapets skyld. Klatrestativ som er høye, og helst skal en pus kunne gå rundt et rom uten å berøre gulvet, altså gå fra møbel til møbel, ikke et rom fullt av kattestativer. Klorebrett er gull verdt, og du må sannsynligvis bruke mye mer tid på å leke med en innekatt enn en utekatt.

Vær også forsiktig med vinduer, en katt som ikke er vant til å være ute og som hopper eller faller ut av et vindu vet ikke hva den bør gjøre. Samme med balkong. Har du innglasset veranda så er det mange som liker å henge der, spesielt i godt vær.

Anonym poster: 999d8ceacaa884f28b660585db8a158d

• Liker 3
Skrevet

Har hatt to innekatter i to år nå, og synes det går veldig fint :) Noen katter liker seg i høyden mens andre er mer komfortable med å være på gulvet, så det må du nesten se an. Uansett er det greit å ha noen klorestativer som de kan klatre i og med huler de kan gjemme seg i ellers vil det gå hardt utover møblene. En kattedo med tak er å anbefale ellers blir det MYE sand overalt. Kattene jeg har elsker å jakte på laserpeker og de har et par pipeleker som blir flittig brukt. Så de kan ha et fint liv innendørs så lenge man tilrettelegger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jentepuser som kun har vært inne. Disse er ca 1,5 år nå :)

Vi har sterilisert de begge, da de hadde løpetid hele tiden virket det som. Å det virket nesten som pining og ikke gjøre det.

De liker seg også godt i høyden. Så greit at de kan ha mulighet til det!

Vi har ikke tatt de med ut på balkong. Da de ikke er så erfaren me høyde, å fikk anbefalt av vetrinær å ikke ta de ut, pga de kunne prøve og hoppe ned.

Vi har flere klatrestativ. og matskål + vannskåler har vi to plasser i huset.

Anonym poster: 7d69af6ffa8a3673ad3f93f7024bf0f0

AnonymBruker
Skrevet

Do med tak, og gjerne en dørmatte under i front er gull verdt.

Anonym poster: 999d8ceacaa884f28b660585db8a158d

Gjest Lille-pus
Skrevet

Bor med 3 stk.

Det krever mer, mye mer, av deg som menneske å ha innekatter enn å ha inne/ute/inne katter.

Huset/leiligheten må tilrettelegges for kattene, ikke kun for deg.

Det krever høye, gode klatre/klorestativ, hyller som gir anledning til å bevege seg rundt i huset/leiligheten uten å gå på gulvet.

Du må forberede deg på å leke blodige jaktleker (for deg og dine hender) på daglig basis.

Du vil leve med å ha dokasser på flere forskjellige steder.

Du vil ha noen som sitter og venter på deg når du kommer hjem, noen som sover i sengen din, noen som vil leke jaktlek klokken halv fire på morningen mens han/hun roper høyt på selskap i leken.

Har du balkong/veranda så tilrettelegg denne slik at kattene kan nyte utelivet på balkongen/verandaen på sommeren mens du er borte på jobb.

Hønsenetting er fine saker til å hindre spasering på rekkverk og fall, - for også katter kan faktisk falle ned.

Du vil ha det travelt... og du vil ha det helt fantastisk mens du støvsuger hver dag, koster do-sand, vasker matkopper og eies av katter :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

De fleste katter klarer seg fint inne med tilrettelegging alt etter behov. Kloremøbler og trær er noe jeg vil tro alle innekatter setter stor pris på, at de lekes med og får trim er også viktig, men veldig individuelt. Jeg har selv to Britisk Korthår jenter på 1,5 år og begge har vært innekatter siden de var små og ser ut til å trives med det. Men de liker godt å sitte ute på verandaen også, hvor vi har sånn kattenett. Britisk Korthår er en klumpete, sofapotet-rase som passer fint som innekatte. Men f eks Bengal og orientalske raser(Siameser, burmeser osv..) er veldig aktive og trenger MYE trim.

• Liker 1
Skrevet

Mine katter var innekatter til de var nesten 2 år pga bosituasjonen. Jeg merket STOR forskjell på de da de fikk begynne å gå ut:) De hadde det kjempe fint som innekatter, men fikk det SUPERT som utekatter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...