Gå til innhold

La roche posay, eller andre dyre hudpleieserier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på hudanalyse hos hudpleier i går. Har aldri kommet skikkelig i gang med ordentlig stell og rens av huden, og tenkte dette var et greit sted å begynne. Fikk vite at jeg har normal til tørr hud (hun kalte det "nesten tynn porselenshud"). Fikk vite at jeg begynner å få noen fine linjer på siden under øynene og oppå nesa, som følge av at jeg har brukt altfor sterk rens for min hud som har tørket den ut(dermalogica special cleanse). Ellers har jeg veldig lite urenheter. Hun sa at huden min må få nok fuktighet, og spesielt nå som det tidligere har vært kaldt burde jeg brukt kuldekrem/klimakrem siden jeg har fått noen sprengte blodkar på kinnbena pga dette. Skulle også begynne m omega 3 tilskudd for å få fuktighet som smører huden innenfra. Uansett..det jeg nå lurer på er om det virkelig er så stor forskjell på hudpleieseriene (hun gjorde så klart alt hun kunne for å selge sine merker til meg og det synes jeg ble litt lite overbevisende), har f.eks hørt veldig mye bra om La roche posay som apoteket selger? Ellers tror jeg det blir altfor dyrt for meg om jeg skal handle alle produkter fra de dyreste seriene..Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting, hvilke type produkter trenger jeg? Dagkrem, nattkrem, serum, øyekrem, rens (fungerer den da også som sminkefjerner?), fuktmaske, og skrubb? Fyller 30 år i år, dersom det skulle ha noe å si!

Skrevet

Jeg tenker at man kan blande litt. Rens, toner og basic fuktighetsprodukter kan gjerne være billige, og du ser raskt om huden din takler dem. Ellers bør du investere mer i spesialprodukter som serum osv, og i tillegg bør du alltid bruke solfaktor når du beveger deg utendørs.

Jeg ville forsøkt med rens og tonic (sistnevnte er ikke obligatorisk, men mer hva du føler for) fra for eksempel Avène eller La Roche-Posay, serum fra hudpleier (som har sett huden din), La Roche-Posay har veldig gode fuktighetskremer i Hydraphase-serien, eller Hydranorme dersom huden din også mangler fett. Øyenkrem ville jeg også hatt fra hudpleier.

Du kan gjerne bruke samme krem dag og natt, men da bør du i tillegg bruke spf 30 eller høyere på huden på dagtid, gjerne i form av en vanlig solkrem til ansikt. Eventuelt kan du bruke en rikere/fetere krem på natt (serum under), og en dagkrem med solfaktor på dagtid; her skal Avène Hydrance Optimale UV være veldig bra, og har spf20.

På apotekene kan du ofte få prøver på ting så du får testet ut før du kjøper. Ellers har både echemist.co.uk og escentual.com mye lavere priser på franske apotekserier enn det de norske apotekene klarer å holde. :)

Jeg har samme type hud selv, og forsøker å ikke herje for mye i form av peeling og masker, som jeg føler forstyrrer hudbarrieren. Jeg bruker en mild rens (ikke skummende til en sånn hudtype!), og fjerner den med en babyvaskeklut, og det er mer enn nok peeling for min hudtype.

Av salongmerker liker jeg Dermalogica og PCA Skin godt, men jeg har også noen få produkter fra Decleor, som jeg føler er overparfymert og oppskrytt fordi enkelte bloggere har trykket merket til sitt bryst. Det samme gjelder også Matis, som jeg ikke har vært imponert over, men som de sier: your mileage may vary, og folk liker ulike ting. :)

Gjest Euforia
Skrevet

Jeg og mine venninner har INGEN positive erfaringer med La Roche Posay. Jeg hadde heller tatt meg en tur innom iherb.com og satset på naturlige produkter fremfor apotekprodukter som ofte er altfor sterkt for huden pga. alle kjemikaliene som produktene er proppet fulle av. La Roche Posay gjorde bare vondt verre for meg og mine. :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Special cleansing gel er jo en mild rensegele som ikke tørker ut huden, så den forklaringen kjøper jeg ikke. Det er mulig du burde hatt en av de andre som er for sensitiv eller fuktfattig hud, men likevel så skal ikke special cleansing gel tørke ut huden. Det kommer nok da heller av lite fuktighet.

Blir veldig skeptisk med en gang en hudpleier prøver å prakke på meg produktene sine, og særlig hvis de samtidig basher andre hudpleie produkter.

Fortalte hun deg hvilken hudtype du har og eventuelt hudtilstand? Da vil det være lettere for deg å finne produkter tilpasset din hud.

Anonym poster: acbd330f71c37fd1e97b2dcdc83582a8

Skrevet

Jeg har visstnok normal til tørr hud, og den trenger masse fuktighet. Nå blir jeg litt forvirret her..hudpleieren som jeg var hos, sa det var veldig viktig at dagkrem og serum er fra samme serie at innholdet passer sammen, eller noe). Ellers kunne man bare mikse med resten, så lenge det er tilpasset riktig hudtype. Er La Roche Posay ikke bra likevel..? Bruker man serum på dagen eller natten?

Skrevet

Hun sa at rensen jeg brukte var for sterk for min hud og at den har tørket ut pga dette. Har noen mnd brukt Matis (den lys rosa for sensitiv hud) og er veldig fornøyd, bare at den er svindyr...sjelden jeg reagerer på produkter, annet enn evt utslett

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker du en rens som er beregnet for sensitiv hud? Er huden din sensitiv? For hvis den er det, så er det viktig at du har dette i betraktning når du velger nye produkter. Disse demper rødhet i huden og lindrer. Hvis du bruker produkter som ikke er for sensitiv hud, på sensitiv hud då kan dom irritere huden din.

Serum brukes efter bruksanvisning. Det jeg bruker kan brukes morgen og kveld, eller en av delene etter behov. Men det er bare å lese bruksanvisningen for produkte og følge det som står :)

Anonym poster: acbd330f71c37fd1e97b2dcdc83582a8

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvem du spør... Jeg har på følelsen at mange på dette forumet mener jeg voldtar huden min med la roche posay og bare minerals-sminke, men det er faktisk det jeg har funnet at virker best på huden min. Jeg prøvde en av de dyre hudpleieseriene en gang, og det fungerte ikke noe bedre enn LRP. Når det ikke en gang fungerer bedre gidder jeg bare ikke bruke flere tusen kroner på dritdyre hudpleietimer og et hudpleieprogram fastsatt av hudpleiere som vil tjene grovt. Det har jeg uansett ikke råd til. Jeg får faktisk dårlig samvittighet av å bruke apotekgreier, siden det tydeligvis er en dødssynd, men jeg tror ikke folk flest bruker disse rådyre hudpleieseriene.

Min mening er: bruk det som virker og drit i hva folk sier.

Anonym poster: 8565575785164138830859e3b9a63fb5

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvem du spør... Jeg har på følelsen at mange på dette forumet mener jeg voldtar huden min med la roche posay og bare minerals-sminke, men det er faktisk det jeg har funnet at virker best på huden min. Jeg prøvde en av de dyre hudpleieseriene en gang, og det fungerte ikke noe bedre enn LRP. Når det ikke en gang fungerer bedre gidder jeg bare ikke bruke flere tusen kroner på dritdyre hudpleietimer og et hudpleieprogram fastsatt av hudpleiere som vil tjene grovt. Det har jeg uansett ikke råd til. Jeg får faktisk dårlig samvittighet av å bruke apotekgreier, siden det tydeligvis er en dødssynd, men jeg tror ikke folk flest bruker disse rådyre hudpleieseriene.

Min mening er: bruk det som virker og drit i hva folk sier.

Anonym poster: 8565575785164138830859e3b9a63fb5

Denne vil jeg signere :)

Ikke har jeg samme hudtype som deg, ts, men jeg har en problemhud av dimensjoner. Jeg har opp igjennom årene prøvd både dyre merker som md, matis, decleor og pca skin. Jeg har også prøvd flere apotekvarianter, deriblant la roche posay, yves-rocher-produkter, helsekostprodukter og de typiske "dagligvareproduktene". Akkurat nå bruker jeg faktisk (hold deg fast!) en rens fra garnier! Kjøpt på kiwi! Og den er bedre for huden min enn alle de jeg har prøvd til nå.

Så; du må prøve deg frem. Det dyre er ikke nødvendigvis det beste, det er dessverre sånn at man ikke kan si på forhånd om produktene er bra for din hud eller ikke. De må prøves.

Men jeg vil gjerne anbefale deg en øyekrem, om du trenger fukt rundt øynene: Avene har en som heter "Soothing contour eyes" (eller noe lignende). Den gir meg mye fukt iallefall.

Hilsen en bruker som voldtar huden sin med garnier

Anonym poster: dfdd728d08d25e1a2400fa0db7c1106e

• Liker 1
Skrevet

Det her var neimen ikke lett! Jeg visste ikke engang at produktene jeg bruker i dag var feil for meg, så tviler på om jeg da skjønner hva som virker og ikke på huden min...jeg er opptatt av at det jeg skal prøve er bra produkter, det beste hadde såklart vært om de kunne kjøpes på apoteket..men noe dyrt og noe litt rimeligere kan også fungere. Hva er best av la roche posay og avene da? Eller de andre apotekseriene? Skulle gjerne bare hatt en ferdig liste med produkter jeg kunne stukket ut og kjøpt i morgen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt forskjellig fra hudpleier og forskjellig fra apotek :) Når jeg kjøper apotekprodukt ender jeg opp skuffet, nesten hver eneste gang... MEN, per i dag bruker jeg decleor/matis og la roche posay litt om hverandre :)

Jeg synest mange la roche posay produkt er veldig bra :) per i dag bruker jeg en krem i hydraphase serien, og foretrekker denne ofte forann mine kremer fra decleor/matis :)

Det skal seiest at LRP er den eneste serien fra apoteket jeg har hatt positiv erfaring med! l

Anonym poster: 65b5be8c6d14b8147b3928b5c237a6dc

Skrevet

Men har du samme hud som meg, slik at jeg kan bruke det samme?

Gjest Nanne70
Skrevet

Men har du samme hud som meg, slik at jeg kan bruke det samme?

Jeg vil foreslå at du ber om å få noen produktprøver, både hos hudpleier og på apoteket. På den måten kan du teste ut hvilke produkter som du liker og som passer huden din.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jeg vil foreslå at du ber om å få noen produktprøver, både hos hudpleier og på apoteket. På den måten kan du teste ut hvilke produkter som du liker og som passer huden din.

Stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har vært hos hudpleier som sa rett ut at "nei, prøver har jeg ikke, for det gir ikke nok produkt til å teste, så jeg selger kun hele størrelser!". En annen hudpleier sa til meg at hun ikke skjønner hvorfor noen hudpleiere selger/gir bort prøver og reisestørrelser, da dette kun fører til at kundene må kjøpe mer produkter etterpå.

Gjest Nanne70
Skrevet

Stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har vært hos hudpleier som sa rett ut at "nei, prøver har jeg ikke, for det gir ikke nok produkt til å teste, så jeg selger kun hele størrelser!". En annen hudpleier sa til meg at hun ikke skjønner hvorfor noen hudpleiere selger/gir bort prøver og reisestørrelser, da dette kun fører til at kundene må kjøpe mer produkter etterpå.

Nå vet jo ikke jeg hvilken policy hudpleiere generelt har på dette med prøver, men det er jo en risiko å kjøpe dyre produkter i full størrelse som kanskje viser seg å ikke passe hudtype etc. også, eller kanskje man finner ut at man ikke liker produktet. Jeg tenker at det kan ikke skade å spørre, siden TS sier at hun ikke har så god råd.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg hvilken policy hudpleiere generelt har på dette med prøver, men det er jo en risiko å kjøpe dyre produkter i full størrelse som kanskje viser seg å ikke passe hudtype etc. også, eller kanskje man finner ut at man ikke liker produktet. Jeg tenker at det kan ikke skade å spørre, siden TS sier at hun ikke har så god råd.

Jeg skjønner hva du mener, skulle bare frem til at ikke alle hudpleiere gir ut prøver/selger reisestørrelser. Hvilket jegselv mener er idioti, fordi som du selv nevner, så er det dumt å bruke mye penger på dyre produkter man ikke nødvendigvis kan bruke. Og om jeg har forstått det riktig, så er den policy'en noen kjører med om at man skal få tilbake pengene om du ikke kan bruke produktet, bare rettet mot dem som av medisinske årsaker (les: utslett, ødem) ikke kan fortsette bruken.

AnonymBruker
Skrevet

Opplevd akkurat det samme som deg med tanke på dermalogica sin rens. Hadde overhodet ikke noen linjer i pannen for en måned siden, Nå er det fult av linjer. Går det ann å få de vekk med fuktighet eller er de der for å bli???

Anonym poster: d396363c22345729ed4ecae6e1366dc0

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå var jeg igjen hos hudpleieren for å få anbefalt helt konkrete produkter. Dette var noe av det hun foreslo; ansiktskrem, øyeserum og rens fra Priori (evt fortsette med Matis krem, men den har ikke fullt så aktive ingr som Priori og virker da ikke så godt i dybden). Elixir ansiktsserum og toner pads. Precleanse fra Bare Minerals. Må være melkesyre og ikke glykolsyre i produktene. Ikke kornet peeling. Høres dette bra ut for dere som har litt peiling..? Utrolig vanskelig å bedømme slikt selv synes jeg.

Skrevet

Melkesyre er veldig bra dersom du er tørr i huden, for den binder fuktighet, samtidig som den eksfolierer, og er dermed veldig bra for tynne, tørre hudtyper hvor glykolsyre kan bli for røft.

Husk å alltid bruke minst spf 30 på dagtid når du bruker produkter med syrer, selv om syrene brukes på kveldstid. De gjør nemlig huden tynnere, og mer utsatt for å bli solbrent, samt for pigmentflekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...