Gå til innhold

Når man får norsk statsborgerskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si man flytter til Norge fra et annet land og får norsk statsborgerskap. Mister man da sitt opprinnelige statsborgerskap? Kan man bare uten videre flytte tilbake til hjemlandet sitt? Eller er det lett å få statsborgerskapet tilbake fra det landet man er fra? Noen som vet?

Er bare generelt nysgjerrig :-)

Anonym poster: e3f2dd98db3a60946ecfb7a41a1a2a98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beror på. Er man født i Sverige med en svensk far så kan man ha både norsk og svensk statsborgerskap. Er man født i Statene, samme hvor foreldrene er fra, så kan man ha både norsk og Statsk statsborgerskap. Det samme gjelder Storbritannia, født der, flytter hit, så beholder du det statsborgerskapet samtidig som du får et nytt her.

Anonym poster: be09527bde712235714648b5d2e7cb50

AnonymBruker
Skrevet

Det beror på. Er man født i Sverige med en svensk far så kan man ha både norsk og svensk statsborgerskap. Er man født i Statene, samme hvor foreldrene er fra, så kan man ha både norsk og Statsk statsborgerskap. Det samme gjelder Storbritannia, født der, flytter hit, så beholder du det statsborgerskapet samtidig som du får et nytt her.

Men si man er i fra Bosnia og har norsk statsborgerskap, men senere ønsker å flytte tilbake. Flytter man da og samtidig har norsk statsborgerskap? Eller må man endre?

Eller hvis jeg flyttet til et annet land og fikk statsborgerskap der. Men etter mange år ønsket jeg meg tilbake til Norge. Hadde det da bare vært å flytte tilbake? Kan man få tilbake statsborgerskapet sitt?

Om man flykter fra krig i landet sitt, får norsk statsborgerskap (eller et hvilket som helst annet land), men ønsker seg tilbake.. Er det bare å flytte? Eller kan man ha to statsborgerskap?

Anonym poster: e3f2dd98db3a60946ecfb7a41a1a2a98

Skrevet (endret)

Min engelske mormor flyttet til Norge fra England på 50-tallet. Hun fikk aldri norsk pass, hun ville beholde sitt engelske. Min mor er født i Norge og mormor ville at barna skulle få både engelsk og norsk pass, men det gikk de ikke Storbrittania med på den gang. Kanskje reglene har endret seg nå?

Syns jeg hørte at barn født etter 2000 et eller annet ikke kan ha dobbel pass lengre!? Mener det var en ny lov om det. Det kommer vel an på staten, og tror Norge er en sånn stat som ikke anerkjenner dobbel statsborgerskap. Har en russisk venninne og hun fikk norsk pass i tillegg til sitt russiske, men hun sier til meg at hun ikke får lov til å jobbe i politiet eller som politiadvokat feks. Så kanskje det er noen restriksjoner om man har flere pass?

Har også en venninne som er norsk med utenlandske foreldre og hun flytta til Sverige og fikk barn med en svenske i Sverige, ungen hennes fikk automatisk norsk pass.

En i familien min er halvt svensk (med svensk mor) og ble født i Sverige og fikk automatisk svensk pass. Men kanskje de kan søke om norsk pass også? Usikker der...

Endret av Catgirl
AnonymBruker
Skrevet

Norge aksepterer ikke dobbelt statsborgerskap, så man må gi opp sitt opprinnelige statsborgerskap hvis man vil bli norsk statsborger. Hvor lett det er å få tilbake det opprinnelige statsborgerskapet kommer jo helt an på reglene i det landet det gjelder. I Norge er det vel 7 års sammenhengende botid pluss en rekke andre krav som gjelder, og det er helt uavhengig om man har vært norsk eller ikke før - såvidt jeg har forstått.

Anonym poster: 80cc4efbe035e4e76e099543236dc150

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det fins noen veldig få unntak når Norge godtar dobbelt statsborgerskap. For eksempel hvis det ikke er mulig å løse seg fra det gamle (hvis landet ikke har en lovfestet mulighet for det) og hvis tapet av det opprinnelige statsborgerskapet fører til at søkeren mister rettigheter i hjemlandet (for eksempel kan ikke arve, osv. veldig spesielle situasjoner).

Men man må bevise for norske myndigheter at slik er loven i hjemlandet gjennom for eksempel utskrift av riktige myndigheter fra hjemlandet.

Så når man oppfyller kravene for å få norsk statsborgerskap etter søknad, får man det (med mindre andre forhold kan hindre det). Med vedtaket får man en frist på 1 år å løse seg fra det opprinnelige statsborgerskapet. Hvis man ikke gjør det, mister man det norske. Hvis løsning av det opprinnelige viser seg til å være umulig eller urimelig etter norske regler, må man bevise det for norske myndigheter med nødvendig dokumentasjon og samtidig sende søknad til UDI for å beholde begge to.

Det er ikke bare-bare å ha dobbelt statsborgerskap i Norge og det er strenge regler. Hovedregelen er at dobbelt statsborgerskap ikke er tillatt, så det skal mye til for å beholde begge to. Det er bare å kontakte UDI og stille spørsmål, så får man informasjon om saksgang, frister, rettigheter, plikter, osv.

Endret av Drizzt
Skrevet

Jeg har dobbelt statsborgerskap og det var ikke noe problem å få :-)

Skrevet

Jeg har dobbelt statsborgerskap og det var ikke noe problem å få :-)

Fram til man blir 18 kan man ha 2, men man må velge det ene før man blir 18. Jeg skriver om gjeldende lov, vet ikke hvordan det var for mange år siden (hvis du har fått dobbelt statsborgerskap etter gammelt regelverk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...