Gå til innhold

Hvordan gå ned 10kilo....?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg var 23-24 har jeg gått opp fra 57-58 kilo til 70 kilo (+/- 2-3 kilo). Jeg brukte generelt være aktivt med dans og trening. Så gikk årene og jeg har blitt mer og mer tiltaksløs.. i tillegg til å ha begynt på p-piller som også gjorde at vekten økte . Jeg er stadig "medlem" på et treningssenter men jeg orker aldri å dra.. jeg sier til meg selv hver uke at "nå skal jeg minst trene 2 dager" så ender jeg opp med ingenting eller til nød en dag. Jeg spiser som regel greit nok i ukedagene men i helgene tar det av. Jeg kan gå ned noen kilo men det stopper ALLTID opp etter jeg greier noen kilo.. så er det opp igjen og på'n igjen. Begynner å få dårlig selvtillit og føler meg stygg.. Jeg brukte å ha DEN kroppen og nå er jeg bare den dvaske og slappe uten en eneste muskel på kroppen. Jeg føler meg mer og mer usexy.. og jeg tåler ingen kommentarer fra kjæresten min før jeg eksploderer.

Er forresten 27 år nå.. 175 centimeter.

HVORDAN skal jeg klare å gå ned 7-10 kilo??

Anonym poster: 82a679df37bbe1d19616dc0123e30881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min søster har vært i lignende situasjon. Før hadde hun DEN kroppen, var aktiv, osv. Så skjedde det noe og hun gikk opp i vekt - omtrent 20 kg på 1 år. Begynte å spise usunt og mye, sluttet med aktivitetene, forandret seg fullstendig. Og selvfølgelig tåler ikke kritikk, selv fra samboeren.

Men en dag fikk hun åpenbart nok av å hate det hun ser i speilet og begynte å trene. Først ble det økter hjemme, litt jogging, sykling, laaange gåturer for hun følte seg flau av å gå på treningssenter. Så endret hun kosthold og sluttet å spise godteri, kuttet porsjonene med 50%, kuttet brus og potetgull.

Hun holdt ut i nesten 10 måneder og mistet omtrent 12 kiloer. Hun ble blid og positiv igjen, hadde mer overskudd og ble nesten den gamle jenta jeg kjente fra før.

Så senket motivasjonen seg igjen og hun begynte med potetgull og godteri, samt mindre aktiviteter. Hun fikk tilbake 5 kiloer ganske raskt og nå er hun igjen i en periode jeg slanker meg igjen med mye aktiviteter og null godteri og potetgull.

Det jeg prøver å si er at alt du trenger er motivasjon, å bestemme deg for å gjøre det - litt vilje og stort ønske om å få tilbake den gamle kroppen din. Merk at det blir vanskeligere jo eldre man blir, så ikke vent!

Anonym poster: 89d225c2340a64bd6123a5a89eb2d8c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

70 kg når du er 175 høy er ingen krise, men jeg kjenner til den følelsen når du ser at kroppen bare blir slappere. Det er rett og slett en endring av livsstil som må til. Du sier du spiser sunt i ukene og det er bra. Da bør det være greit å skeie litt ut i helgene. Så må du selv bestemme hvor mye du skal skeie ut. Kanskje det hjelper å bestemme på forhånd hva slags snop du skal kjøpe og så holde seg til det?

Trener kjæresten din? Kan dere lage treningsavtaler, eller med en venninne kanskje? Så fort du kommer i gang så tror jeg lysten til å fortsette vil komme også. :)

Anonym poster: ec63a508116f7860c876459395dbd66a

Skrevet

Hva med å involvere en personlig trener? Om du har råd til det da. Eller få en treningsvenn så dere kan motivere hverandre!

Lag en diettplan, uten å være altfor streng så den faktisk kan følges, kanskje samboer kan hjelpe deg, eller bli med?

Masse lykke til :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Ikke tenk på at du skal se ut som ditt gamle jeg på kort tid iallefall. Det er fint å ha et mål, men fokuset bør være på nuet og hva du kan gjøre for deg selv i dag! Ved å ta vare på det selv i dag og få en sunnere og mer aktiv livsstil så vil du nyte godt av det resten av livet.

Ikke start med ekstremkurer og "jeg skal tene 1 time hver dag" . Det er oppskriften på failure.

Tøm skapene for dritt og fyll opp med god og sunn mat som kylling, fisk, karbonadedeig, egg, magert skinkepålegg, frukt, grønnsaker, bær, nøtter, bær, havregryn, villris, brun pasta etc.

Sett en avtale med deg selv 3 ganger i uka. Du kan ikke bryte den. Du skal trene styrke eller powerwalke! Ferdig!

Klarer du å innse at en slank, definert og sunn kropp ikke trenger å innebære sulting og ekstremtrening, men at et godt og sunt kosthold som du kan spise deg mett på hver dag og en mer aktiv hverdag vil gjøre deg mer opplagt, mer positiv og på sikt gi deg kroppen du ønsker; Da har du fått den rette innstillingen :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke tenk på at du skal se ut som ditt gamle jeg på kort tid iallefall. Det er fint å ha et mål, men fokuset bør være på nuet og hva du kan gjøre for deg selv i dag! Ved å ta vare på det selv i dag og få en sunnere og mer aktiv livsstil så vil du nyte godt av det resten av livet.

Ikke start med ekstremkurer og "jeg skal tene 1 time hver dag" . Det er oppskriften på failure.

Tøm skapene for dritt og fyll opp med god og sunn mat som kylling, fisk, karbonadedeig, egg, magert skinkepålegg, frukt, grønnsaker, bær, nøtter, bær, havregryn, villris, brun pasta etc.

Sett en avtale med deg selv 3 ganger i uka. Du kan ikke bryte den. Du skal trene styrke eller powerwalke! Ferdig!

Klarer du å innse at en slank, definert og sunn kropp ikke trenger å innebære sulting og ekstremtrening, men at et godt og sunt kosthold som du kan spise deg mett på hver dag og en mer aktiv hverdag vil gjøre deg mer opplagt, mer positiv og på sikt gi deg kroppen du ønsker; Da har du fått den rette innstillingen :)

Bra skrevet!

Jeg har gått på lavkarbo, og raste med i vekt. Men jeg orka ikke "leve slik" og gikk like greit opp igjen de 20 kg jeg gikk ned.... Alt løste seg da jeg innså at dette er FOR LIVET! Ikke for 1, 3 eller 6 mnd, men for alltid! Jeg tar sunnere valg, spiser litt mindre enn jeg ville gjort til vanlig (gir meg når jeg er passe mett, ikke stappmett! Er det mer igjen av middagen blir det min og barnets lunch dagen etterpå) beveger meg litt mer. Nå er jeg gravid i 8 mnd, men merker på kropp, psyke og fordøyelsessystem at det virker! Alt er mye lettere med den rette maten, de rette valgene og aktivitet, selv høygravid! Så tenk livsstil. Jeg har også kutta poteter, pasta og ris til middag og fyller opp talerkenen med grønt i stede. Er jeg på besøk tar jeg en liten potet, eller litt pasta/ris, ikke halve talerkenen sånn som før. Ønsker deg masse lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet å håpe på at motivasjon kommer og bare gjør i stedet. For meg er det lavest terskel for å gå en tur, så da gjør jeg det. Etter hvert skal jeg på treningsstudio, men akkurat nå er det en seier å gå tur og komme i gang med å være noe annet enn sofapotet.

Anonym poster: 646517168cd55f7150d6f66de9923d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ah tusen takk alle sammen for gode svar! Jeg skjønner jo at det er i grunn bare å komme i gang... og 3 ganger i uka trening burde være overkommelig når jeg har treningssenteret rett rundt hjørnet. Tror i grunn at trening og litt mer aktivitet er det jeg mangler for å kunne gå ned i vekt...

Jeg vet jeg sa jeg spiser sunt i ukedagene men det hender at jeg spiser FOR MYE til middag selv om det er en "sunn" middag.. så mindre porsjoner blir nok en viktig faktor også. Er også ofte svak når det kommer til fristelser og har da ingen betenkeligheter med å kaste inn et ekstra kakestykke i ny og ne..

Jeg vet jeg ikke er noe ekstremt overvektig men det er ekstra kjipt å vite at jeg er ikke sååå langt unna drømmevekten men at jeg fremdeles ikke klarer å komme i gang..

Håper å kunne komme i gang raskt.. men tror den her uken foreløpig ser mørk ut dessverre... sukk

Anonym poster: c2b413e29e753077942ea2a4e6c907b0

Skrevet (endret)

Du går ned i vekt ved å spise ren mat uten ingrediensliste, kutte ned (helst ut) alt tilsatt sukker i enhver form, ikke drikke juice, trene effektivt som f.eks intervaller eller styrke og få i deg en god andel fiber (spesielt om du spiser karbohydrater). Fiberet virker som en offset mot den raske blodsukkerstigningen karbohydratene gir, og det er det man kaller "trege" karbohydrater (grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, nøtter).

Jeg spiser ikke korn, sukker eller belgfrukter og kan spise alt jeg vil når jeg vil uten at vekta påvirkes. Det er ingen problemer å leve og spise sånn, så for meg er det en livsstil.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke korn, sukker eller belgfrukter og kan spise alt jeg vil når jeg vil uten at vekta påvirkes.

Det var jo ikke selvmotsigende..

• Liker 4
Skrevet

Det var jo ikke selvmotsigende..

Nei, det var ikke det. Jeg *vil* ikke spise sukker, korn eller belgfrukter. Hadde jeg dødd etter en boks bønner eller søt hvetebakst hadde saken vært annerledes, ikke sant?

• Liker 3
Skrevet

Gå ned 10 kilo. La oss se.... Trene og spise mindre

Det vet jeg du klarer

Skrevet

Gå ned 10 kilo. La oss se.... Trene og spise mindre

Det vet jeg du klarer

Det er bare ikke sånn det fungerer. Kroppen er ikke et statisk kcal inn-/kcal ut-system.

En kalori er kanskje en kalori, men det sier ingenting om hvordan maten behandles inne i kroppen og hvilke systemer det trigger.

Spiser du mat som "slår på" fettlagringen så legger du på deg selv på et moderat matinntak, men spiser du mat som ikke trigger lagringsmekanismene så vil du ikke lagre. I tillegg vil du bli en bedre fettforbrenner og ergo brenne fettet du har lagret på kroppen din.

Trene mer er liten vits, for trening er ikke spesielt effektivt når det gjelder slanking. Man bør trene for helsens skyld og drite i kiloene. Studier viser at en viss mengde underhudsfett er bra for oss, og det å skulle oppnå et rippet resultat ikke er ensbetydende med at du har oppnådd annet enn å bli mindre.

• Liker 1
Skrevet

Man går ned i vekt med kcal underskudd jo. Man kan ikke lure kaloriene. Trening nevnte jeg også fordi TS sa at hun var dvask. Da er ikke trening liten vits ffs..

Men, for mange raske karbohydrater kan øke blodsukker, insulinnivå og da øker aktiviteten av lipoprotein lipase, som lagrer fettsyrer.

Allikevel går man ikke opp i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd. Det går absolutt ikke an. Det er fysikkens lover og regler.

SPIS MER KALORIER ENN DU FORBRENNER, OG DU GÅR OPP I VEKT. SPIS MINDRE KALORIER ENN DU FORBRENNER OG DU GÅR NED I VEKT.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har sagt det.

Jeg gidder ikke å lire av meg all min kunnskap fordi TS tydelighvis vet alle grunnene til at hun gikk opp i vekt:

"Jeg brukte generelt være aktivt med dans og trening."

"Så gikk årene og jeg har blitt mer og mer tiltaksløs"

"Jeg er stadig "medlem" på et treningssenter men jeg orker aldri å dra.."

"jeg sier til meg selv hver uke at "nå skal jeg minst trene 2 dager" så ender jeg opp med ingenting eller til nød en dag."

"Jeg spiser som regel greit nok i ukedagene men i helgene tar det av"

Hva er egentlig problemet? Jeg tillater meg å si at du er lat, sitter og klager og lar det gå utover andre når du allerede vet hvorfor du er sånn. De som er i aktivitet og spiser sunt har det ikke sånn. Det er hardt å starte igjen, men det er ikke så ille som man skal ha det til.

Skrevet

De som er i aktivitet og spiser sunt har det ikke sånn.

Det er ikke uvanlig å være aktiv og sunn men likevel godt i hold. Mange som teller og teller både kalorier og fettgram samt svetter livet av seg på zumba uten å gå ned et gram.

Det er fordi de ikke spiller på lag med kroppen sin og spiser mat som er feil for de.

Med riktig mat innabords vil ikke kroppen hamstre til fettcellene sine.

Hva var det noen sa? Mat er kilo, trening er gram.

Skrevet

Må du gå på p-piller? Jeg opplevde det samme som deg, gikk opp ca 10 kg i vekt. For min del hendte det over noen år, uten at jeg egentlig la merke til deg. Jeg brukte p-stav, og endte med å ta den ut. Da raste de 10 kg av igjen, uten at jeg gjorde noe some helst for det, og jeg er nå tllbake til mitt gamle jeg :D

Nå har jeg i tillegg begynt å trene de siste 9 månende. Vil anbefale deg å få deg en personlig trener hvis du har råd til det. Veldig motiverende for min del, treningen blir veldig mye mer variert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...