Gå til innhold

Sykle uten støttehjul

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt som fyller 5 år i høst, som har syklet på tohjulssykkel med støttehjul siden han var 2,5-3 år. Nå har noen av kompisene hans på samme alder lært seg å sykle uten støttehjul. Gutten vår er nok ikke helt der enda, men vi tenkte vi kunne begynne å øve litt (han vil gjerne selv).

Når syklet deres barn uten støttehjul, og hvordan gikk dere frem for å trene/lære de det?

Anonym poster: f2d81e930780aa5efaeba9d29b1eca0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Støttehjul er egentlig et blindspor - ungene lærer ikke det de trenger å lære for å kunne sykle. Barn som har brukt balansesykkel (løpesykkel), derimot - jeg har sett tre-fireåringer sette seg på en vanlig sykkel og tråkke i vei på første forsøk.

Ett av barna her hadde støttehjul. Skikkelig hemsko, gjorde bare at han aldri øvde på å finne balansen (fikk ikke justert støttehjulene høyt nok opp heller). Tok av støttehjulene da han endelig fikk lyst til det, øvde et par ettermiddager med å holde i bagasjebrettet, og vips. Men da var han blitt sju år og hadde "gått glipp av" en sykkelsesong på grunn av de teite støttehjulene ...

Anonym poster: 610f7629e35fd660462080a02f2bb123

• Liker 1
Skrevet

Støttehjul er egentlig et blindspor - ungene lærer ikke det de trenger å lære for å kunne sykle. Barn som har brukt balansesykkel (løpesykkel), derimot - jeg har sett tre-fireåringer sette seg på en vanlig sykkel og tråkke i vei på første forsøk.

Ett av barna her hadde støttehjul. Skikkelig hemsko, gjorde bare at han aldri øvde på å finne balansen (fikk ikke justert støttehjulene høyt nok opp heller). Tok av støttehjulene da han endelig fikk lyst til det, øvde et par ettermiddager med å holde i bagasjebrettet, og vips. Men da var han blitt sju år og hadde "gått glipp av" en sykkelsesong på grunn av de teite støttehjulene ...

Anonym poster: 610f7629e35fd660462080a02f2bb123

Balansesykkel var ikke vanlig for noen få år siden, men det er jo ikke unormalt at 3-4åringer kunne sykle selvom de har syklet med støttehjul

Skrevet

Gutten vår lærte seg å sykle uten støttehjul for et år siden. Da var han 4 år og 10 mnd. Øv på plenen( om dere har)Der gjør det ikke så vondt å dette.

Gjest abcdefgh
Skrevet

Hold litt i bagasjebrettet , ha hjelm på ungen og kjør på. No pain , no gain.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi skrudde av støttehjula då vår gut var tre, han lærte å sykle etter ein halvtime. Så å vurdere ein femåring som "ikke helt klar" trur eg må vere ei grov undervurdering av guten din. Eg er heilt einig med ab over her, at støttehjul er eit blindspor. Det som lønner seg er å skru av støttehjula på den "mindre" sykkelen deira, slik at dei lærer å sykle på ein liten sykkel som dei beherskar framfor å lære det på ein stor.

• Liker 1
Skrevet

Her har alle tre lært seg å sykle uten støttehjul den sommeren de var/ble 4 år.

Så eldste var 4,5, mellomstemann var 4 og 1 mnd, om minste var 3 år og 10 mnd (minste hadde god erfaring med balansesykkel først)

Det tok en halvtimes tid med de to første, mens minste syklet avgårde etter fem minutter!!!

Skrevet

Jeg skrudde av støttehjula på begynnelsen av sesongen, da hun var 4,5. Som andre her sier, så tok det henne omtrent en halvtime å knekke balansekoden.

Som Alt godt sier, tror jeg også det er en undervurdering å tro at en 5-åring ikke er klar, og om det skulle bli et skrubbsår eller tre, er neppe det noe som medfører varige men.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...