Gå til innhold

Slippe katt ut for første gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en katt på 9 måneder som jeg lurer på om jeg skal slippe ut. Har hatt henne i leiligheten siden november. Hun er fra dyrebeskyttelsen, og i følge dem er hun ikke så veldig glad i å være ute, men jeg vil gjerne prøve.

Det jeg lurer på er om noen har tips for å slippe henne ut? Bør jeg gå ut sammen med henne? Er det sikkert at hun finner veien hjem igjen?

Anonym poster: 42773fd763603320d0da983f4c133c6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer jeg også på.. synes det er ubehagelig å slippe lillefrøken ut i den store verden på egen labb!

Skrevet

Ja, jeg har hatt totalt 4 katter, og alle har vært innekatter siden jeg blir så redd for dem :P

Gjest Lille-pus
Skrevet

Når katten er kastrert (gjelder begge kjønn) og ser på ditt hjem som deres hjem ("Dette er mitt. Her bor jeg og mennesket mitt") så synes jeg dere to kan gå ut sammen en liten tur i første omgang.

La døren stå åpen, og regn med at det ikke trenger bli så lange turen første gangen.

Gå rolig en runde i hagen, kom tilbake og sett deg på trappen mens du snakker rolig med den stemmen katten kjenner som "kosestemmen til mennesket mitt" .

Sitt gjerne på trappen en stund før du lokker på pus og gir beskjed om at "Nå går vi inn".

:)

• Liker 4
Skrevet

Veldig bra at du ventet til retningssansen er på plass! (6-7 mnd). Du bør gå ute med den i bånd en måneds tid, i nabolaget. Det gjorde jeg med katten min, gikk bare bra. Så være litt ute med den uten bånd på veranda eller i hage, så være mer og mer uten den. Noe som er lurt, er å ha sånn katteringeklokke, så blir det lyd når den vil inn! :P spesielt kjekt om vinteren når døra ikke står åpen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine tips :) Skulle i utgangspunktet ha henne som innekatt, men katter er jo "utedyr" og i de fleste tilfeller går det jo bra. Så jeg skal prøve, og liker hun det ikke regner jeg med hun sier ifra :P

Skal se etter sånn bånd når jeg får lønn. Jeg er dårlig til beins og klarer sikkert ikke å gå så mye tur, men jeg har veranda på bakkenivå så jeg kan ha henne litt i bånd der :)

Har det noe å si hvilken tid på året jeg slipper henne ut? Hun er langhåret og har ganske tykk pels, så jeg ser for meg at kaldt vær ikke kommer til å være så stort problem.

Anonym poster: 42773fd763603320d0da983f4c133c6a

Skrevet (endret)

Det har ingenting å si når på året du slipper henne ut, så lenge hun er interessert i å gå ut selv. Du vil sannsynligvis merke forskjell i hvor lenge hun vil være ute utifra hvordan temperaturen og været er, det finner de som regel ut av seg selv.

Kattekreket vårt nekter plent å gå ut om det regner, hagler eller snør. Aller helst skal det være sytten grader eller mer og sol. Nåde matmor om det regner når hun plutselig får for seg at hun vil ut! Da er det selvfølgelig MIN feil at det ikke er vær til å gå ut i, og det får jeg høre så ørene flagrer. :skratte:

Ellers er kreket vårt selvbestemt innepus og er som regel ute i maks ti minutter, med mindre hun finner seg en veldig fin flekk i gresset med sol en halvtimes tid. :fnise:

Jeg prøvde å sette henne ut på trappa en dag det var varmt i været nå i vinter, og hun var full av raptuser, men det resulterte i et alvorlig klagekor på dørmatta, med et påfølgende snurt "mjæ" da jeg slapp henne inn fem minutter senere. :fnise:

Endret av Minya
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...