Gå til innhold

du som bor i blokk - har du noengang tvilt på om naboen er en god forelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg spør ikke for min egen del men for en bekjent som hører mye kjefting og div fra naboen. Lurer på hvor "grensa" går for å sende bekymringsmelding til barnevernet?

man skal jo ikke bry seg - samtidig som man bør bry seg når det virkelig trengs

Anonym poster: c68ea05698c6f0d365f3ac0d6d1bcfd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varsler heller en gang for mye enn en gang for lite :-)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Send en meldig, de vil jo ikke si hvor den kom i fra, så ser du om de roer seg ned..

Anonym poster: f5e58c8e9a32c1cd9b437aff06ebdaa3

Gjest Cevita
Skrevet

Dersom det er sånn at du har en uggen følelse på noe du føler ikke er riktig, men som du ikke helt klarer å sette fingeren på, så er det mye bedre å sende en bekymringsmelding enn å ikke gjøre det.

Skrevet

men noe kjefting er ok eller? hvor mye? og hva slags type kjefting ville dere reagert på? evt også barneskrik.

AnonymBruker
Skrevet

Kjefting er ikke akkurat nok grunnlag til å frata en forelder/foreldre et barn/flere barn. Hvis du hører mye hyling og gråting fra barnet så ville jeg nok tatt kontakt med barnevernet i tilfelle. Som nevnt er det bedre å gjøre det en gang for mye, enn en gang for lite.

Jeg bor i blokk og for et par år siden bodde det en enslig mor i underetasjen. Vi hørte konstant hyling og kjefting fra moren, og barnet gråt hele tiden. Hun ble også rapportert, men jeg vet ikke hva som hendte videre med henne.

Anonym poster: fa0b0a317425bbe84be136e7001774f6

Skrevet (endret)

En unge over meg i 5-6 års aldreren var bestandig tynnkledd, hadde bestandig godteri, var bestandig skitten i ansiktet. Foreldrene festet mye selv om han og lillesøstra (som hadde alvorlig astma) var hjemme. Jeg var inne på tanken om å ringe flere ganger. Etter en jul det hadde vært spes ille med festing (jeg var ikke hjemme) ble ungene tatt fra dem. Jeg ble veldig glad på barnas vegne.....

Endret av *Cat*
  • Liker 2
Skrevet

hva med de stakkars barna som bor i rekkehus/eneboliger osv?

beklager jeg kupper tråden, men det bare slo meg plutselig at disse blir jo ikke så lett "oppdaget" av naboen

AnonymBruker
Skrevet

Huff, skummel det her altså...

Jeg bor selv i blokk, med 2 små barn.

Det blir MYE skriking til tider, med en 3 åring i trassalder og en oppmerksomhetssyk baby.

Jeg tenker ofte på hva naboene tror om meg, og er livredd for at en eller annen skal ringe barnevernet, for jeg har ALDRI gjort noe galt med barna mine!!!

Så nei, litt kjefting og hyling bør man overse når man bor i blokk!

Anonym poster: 9ec2039f9a4030df0a59580ebc520599

• Liker 10
Gjest lillemor
Skrevet

Det blir MYE skriking til tider, med en 3 åring i trassalder og en oppmerksomhetssyk baby.

Jeg tenker ofte på hva naboene tror om meg, og er livredd for at en eller annen skal ringe barnevernet, for jeg har ALDRI gjort noe galt med barna mine!!!

Bra du sier det. Jeg tenkte akkurat på det samme selv.

Naboene her høres ganske godt. Og da tenker jeg at vi høres nok like godt over til dem også. Uten at noen av oss er potensielle klienter for barnevernet.

Skrevet (endret)

Bra du sier det. Jeg tenkte akkurat på det samme selv.

Naboene her høres ganske godt. Og da tenker jeg at vi høres nok like godt over til dem også. Uten at noen av oss er potensielle klienter for barnevernet.

Jeg kan slenge meg på her. Jeg hører naboen som snakker i telefonen, så de hører GARANTERT 4 åringen min som titt og ofte får raserianfall

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Nei, aldri. Når barnet til naboen skriker og hyler hver kveld, er jeg rimelig sikker på at det er fordi barnet ikke vil legge, ikke fordi foreldrene mishandler det ;) Når man har barn selv, vet man at det blir mye lyd med dem.

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i rekkehus, og naboene på begge sider hører garantert at ungene skriker i blant. Men heldigvis har naboene barn selv, og jeg håper og tror at de tenker at en del skriking er normalt.

Selv ville jeg sett an helhetsinntrykket. Jeg hadde aldri kontaktet barnevernet kun på grunnlag av at jeg hørte skriking innimellom. Det måtte i så fall vært ekstremt ofte og langvarig... Men hvis jeg hørte veldig mye roping og skriking fra foreldrene, ungene så ustelte ut eller var veldig sent oppe, for eksempel, ville jeg tenkt annerledes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

helt enig her. Er selv 2 småbarnsmor og det er en del skriking her også til tider. Men har aldri gjort noe galt. idag hadde jeg en veeeellldddiiig slitsom dag med ungene. Yngste barnet skrek og gråt gjorde alt for å roe h*n ned, men hjalp ikke mye.

Er selv også livredd for at naboene skal tro at noe er galt.

Så jeg er helt enigggg med deg!!!

Anonym poster: 291bbba3cdf0202fb35e78009ef3adca

Skrevet

Ts. Jeg ville meldt ifra uansett. Som mange sier heller en gang for mye enn for lite.

Er det ikke noe galt får jo bare foreldrene beskjed om det.

Om det er foreldrene som skriker mye- enten til hverandre eller barnet, så er ikke det så bra for et barn.

Er det barnet som gråter mye kan det trenge hjelp.

Og barnevernet hjelper utrolig mange familier hvor de ikke engang vil vurdere å fjerne barna.

Av og til kan det holde med noen tips og råd til å håndtere situasjoner annerledes.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å vite hva man skal gjøre, men som flere sier - bedre med en gang for mye enn en gang for lite.

Det er litt forskjell på å høre kun voksne som kjefter og hyler, eller å høre kun barn som hyler og gråter.

Voksne burde klare å ta seg sammen, mens barn er ikke alltid forstår dette.

Men selv om du hører kun barn som hyler og gråter, og du ikke hører foreldre, så vet du ikke om det er trassing, eller om det skjer noe vondt med dem ... :(

Skrevet

jeg spør ikke for min egen del men for en bekjent som hører mye kjefting og div fra naboen. Lurer på hvor "grensa" går for å sende bekymringsmelding til barnevernet?

man skal jo ikke bry seg - samtidig som man bør bry seg når det virkelig trengs

Anonym poster: c68ea05698c6f0d365f3ac0d6d1bcfd5

Det er normalt at man krangler og kjefter innimellom, men om det skjer hver helg, eller om det skjer flere ganger i uken, så er ikke det så normalt.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er normalt at man krangler og kjefter innimellom, men om det skjer hver helg, eller om det skjer flere ganger i uken, så er ikke det så normalt.

Det er ikke normalt å kjefte på ungene hver uke?

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg tenker at man bør melde dersom man hører det blir ropt skjellsord til ungene når man kjefter. sånn typ: holde kjeft din drittunge og sånn. Da hadde jeg blitt bekymra
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...