Gå til innhold

Ønsker du lovendring på reptilhold?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei,det vil jeg ikke. Det har skjedd for mange "ulykker" med importerte dyr som ikke hører hjemme i vår fauna,har kommet seg løs / eier gadd ikke mer å slapp det løs.

Anonym poster: 8ff41fc15052e15476142632c13bbef7

• Liker 11
Skrevet

Argumentet over er usaklig og om det skal tas alvorlig bør alt dyrehold forbys. Ingen kjæledyr idag passer i norsk fauna. Og jeg vil heller bli møtt av en sint slange/gecko enn en hund for eksempel.

Dette handler kun om trynefaktor og at landbruksministeren ikke ser noe vits i å legallisere noe han selv ikke liker.

Du har allerede 200 000 reptiler i Norge.

• Liker 4
Gjest Vevila
Skrevet

Signert og delt på facebook :) Takk for at du sa fra om underskriftskampanjen AB :)

AnonymBruker
Skrevet

Argumentet over er usaklig og om det skal tas alvorlig bør alt dyrehold forbys. Ingen kjæledyr idag passer i norsk fauna. Og jeg vil heller bli møtt av en sint slange/gecko enn en hund for eksempel.

Dette handler kun om trynefaktor og at landbruksministeren ikke ser noe vits i å legallisere noe han selv ikke liker.

Du har allerede 200 000 reptiler i Norge.

:klappe:

Reptiler finnes i Norge uansett hvor lovlig eller ulovlig det er. Landbruksministeren har valgt å ikke høre på alle forslag og anbefalinger Mattilsynet og alle de andre involverte kommer med. Dyrene på positivlisten er ikke farlige. Klart de kan bite, men det gjør hunder,katter kaniner og hamster også til stadighet. Som Guybrush sier så ville jeg mye heller truffet på en liten Leopard gekko enn en hund uten bånd da hunden kan gjøre utrolig mye mere skade.

Anonym poster: 5096c1471b6e5f10d19765e583fdadd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempe bra Hybelkaninen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har signert.

Anonym poster: a9ad3ae6141538a0d9c733e616c5b245

• Liker 1
Skrevet

Det er jo vanskelig å kontrollere hold av kjæledyr.

Som dere er inne på er det mye dårlig dyrehold her i landet også.

Det jeg ville vært mest bekymret for i forbindelse med reptiler er kunnskaper.

Tror vi kunne fått mange impulsive, ivrige dyreeiere med feil motiver og dårlig grunnlag for hold av dyr med andre behov enn vi er "vant med"

Jeg sier ikke at jeg er hverken for eller imot!

Men for debattens skyld så slenger jeg ut denne tankepinnen, så ikke hogg hue av meg ;)

• Liker 1
Skrevet

At det finnes mange reptiler i Norge ulovlig er ikke et argument for lovendring. Det blir litt som å si "vi bør sette opp fartsgrensene, så er det ikke så mange som bryter reglene". Jeg synes ikke det bør bli tillatt, er redd for mye dårlig og uvettig dyrehold, det ser vi uansett nok av i dag.

• Liker 11
Skrevet

At det finnes mange reptiler i Norge ulovlig er ikke et argument for lovendring. Det blir litt som å si "vi bør sette opp fartsgrensene, så er det ikke så mange som bryter reglene". Jeg synes ikke det bør bli tillatt, er redd for mye dårlig og uvettig dyrehold, det ser vi uansett nok av i dag.

Du har tilsynelatende lite kunnskap om juss og filosofien som ligger bak. Du kan ikke ha et forbud folk ikke stiller seg bak. Du kan ikke ha lover som er prinsippløse. Om begrunnelsen for å forby reptilhold er at dyrene ikke passer hjemme i norsk fauna må du forby alt av dyrehold. Kyr, hunder, katter, undulater osv. Alternativt må man komme opp med en reel begrunnelse - noe man ikke har klart.

En 2 meter lang kongepyton vil gjøre minimal skade sammenlignet med en hund - eneste grunnen til at du hører om en slange som har blitt sluppet løs av en kriminell rusmissbruker (dette er stort sett dem du hører om - ofte har de hunder også) er pga trynefaktoren. En slange selger flere aviser. De titusener med andre dyr som stikker av hører du så og si aldri om. Å argumentere for forbud basert på eiere som mister dem er med andre ord også et argument for å forby alt av dyrehold - det er med andre ord juridisk uholdbart.

Poenget med å argumentere basert på at det er et utbredt reptilhold i Norge idag (anslått ca 200 000) skyldes redselen mange eiere har for å oppsøke vetrinær ved sykdom. Hvem vil risikere at kjæledyret blir avlivet?

Stadig flere vetrinærer nekter å gjennomføre avlivning av reptiler rett og slett fordi de er friske, har flotte leveforhold og formerer seg - noe som er den ypperste målemetode for å se om dyrene trives og har det bra.

Hele innholdet ditt lyser av uvitenhet både innen dyrehold og juss som tidligere nevnt. Du baserer deg nok her også i likhet med mange andre på "jeg synes de er ekle og ser ikke poenget så derfor vil jeg forby at andre skal få ha dem også".

• Liker 2
Skrevet

Det er jo vanskelig å kontrollere hold av kjæledyr.

Som dere er inne på er det mye dårlig dyrehold her i landet også.

Det jeg ville vært mest bekymret for i forbindelse med reptiler er kunnskaper.

Tror vi kunne fått mange impulsive, ivrige dyreeiere med feil motiver og dårlig grunnlag for hold av dyr med andre behov enn vi er "vant med"

Jeg sier ikke at jeg er hverken for eller imot!

Men for debattens skyld så slenger jeg ut denne tankepinnen, så ikke hogg hue av meg ;)

Da antar jeg du er for forbud av hundehold? Hunder har følelser og vil ha langt større problemer/skader av å bli oversett enn reptiler ved dårlig dyrehold. Hvis du har så stor omsorg for reptilene håper jeg da du ikke bryr deg mindre om hundene? Disse som folk skaffer seg på måfå - eller kattene, der er det jo enda verre. Er det et argument for å forby katter og hunder?

Tror du ikke vetrinærforeningen har mer kunnskap om dette enn du? Hvorfor sier de at helsetilstanden på dyrene som konfiskeres og drepes jevnt over er langt bedre enn hva de finner hos hest, hunder og katter?

Hadde du vært litt mer spørrende og ikke så bastant i måten du fremlegger dette på skulle jeg vært litt mer nådig. Jeg bli generelt veldig skuffet når jeg leser slikt fordi alt baserer seg på fordommer og prinsippløshet.

2 feil gir ikke 1 rett. Hele saken er at man har ingen argumenter for å forby reptilhold uten at man samtidig da også må si at man ønsker å forby annet dyrehold.

Skrevet

Da antar jeg du er for forbud av hundehold? Hunder har følelser og vil ha langt større problemer/skader av å bli oversett enn reptiler ved dårlig dyrehold. Hvis du har så stor omsorg for reptilene håper jeg da du ikke bryr deg mindre om hundene? Disse som folk skaffer seg på måfå - eller kattene, der er det jo enda verre. Er det et argument for å forby katter og hunder?

Tror du ikke vetrinærforeningen har mer kunnskap om dette enn du? Hvorfor sier de at helsetilstanden på dyrene som konfiskeres og drepes jevnt over er langt bedre enn hva de finner hos hest, hunder og katter?

Hadde du vært litt mer spørrende og ikke så bastant i måten du fremlegger dette på skulle jeg vært litt mer nådig. Jeg bli generelt veldig skuffet når jeg leser slikt fordi alt baserer seg på fordommer og prinsippløshet.

2 feil gir ikke 1 rett. Hele saken er at man har ingen argumenter for å forby reptilhold uten at man samtidig da også må si at man ønsker å forby annet dyrehold.

Det var da voldsomt til angrep!!

Jeg er ganske klar på at jeg slenger ut en "tankepinne for debattens skyld. Og:-ikke hogg hue av meg."

Det var ingenting bastant i mitt innlegg.

Jeg vet fryktelig lite om reptilhold, og antyder ikke at jeg gjør det heller.

Jeg antar en bekymring....

Du er ingen god diplomat for saken!

Tvert imot-du skremmer jo folk fra å delta i debatt- og det voldsomt!

Påstand etter påstand om hva jeg sikkert synes og mener....

Galskap. Les det om igjen, Shame on You.

• Liker 9
Skrevet

Det var da voldsomt til angrep!!

Jeg er ganske klar på at jeg slenger ut en "tankepinne for debattens skyld. Og:-ikke hogg hue av meg."

Det var ingenting bastant i mitt innlegg.

Jeg vet fryktelig lite om reptilhold, og antyder ikke at jeg gjør det heller.

Jeg antar en bekymring....

Du er ingen god diplomat for saken!

Tvert imot-du skremmer jo folk fra å delta i debatt- og det voldsomt!

Påstand etter påstand om hva jeg sikkert synes og mener....

Galskap. Les det om igjen, Shame on You.

Hva er en "tankepinne"?

Du legger frem en veldig provoserende påstand uten beviser i tillegg til at den juridisk lekker som en sil.Da må du forvente reaksjoner siden dette er et spørsmål som angår svært mange - vetrinærforbundet mener det handler om dyrevelferd når de ønsker å legalisere.

Å si at man skal forby dyrehold pga noen få enkeltindivideres dyremisshandling blir som å si at folk ikke bør få lov å få barn pga barnemisshandling, eller forby sex pga voldtekt. Tror du oppriktig at personer som misshandler dyr bryr seg om et slikt forbud?

Det er jo litt vittig forsåvidt at du reagerer så kraftig kun basert på følelser istedet for å forsøke å argumentere imot min retorikk. Du angriper meg for å fremlegge påstander på samme måte som jeg kritiserte dine. Forskjellen slik jeg ser det er at jeg har forsøkt å benytte logikk og juss mens du virker såret fordi jeg valgte å "ta deg" på manglende argumenter.

Jeg er oppriktig drittlei av mennesker som skal forby ting de har absolutt ingen kunnskap om. Så ja - da legger jeg svært lite imellom.

• Liker 1
Skrevet

Hva er en "tankepinne"?

Du legger frem en veldig provoserende påstand uten beviser i tillegg til at den juridisk lekker som en sil.Da må du forvente reaksjoner siden dette er et spørsmål som angår svært mange - vetrinærforbundet mener det handler om dyrevelferd når de ønsker å legalisere.

Å si at man skal forby dyrehold pga noen få enkeltindivideres dyremisshandling blir som å si at folk ikke bør få lov å få barn pga barnemisshandling, eller forby sex pga voldtekt. Tror du oppriktig at personer som misshandler dyr bryr seg om et slikt forbud?

Det er jo litt vittig forsåvidt at du reagerer så kraftig kun basert på følelser istedet for å forsøke å argumentere imot min retorikk. Du angriper meg for å fremlegge påstander på samme måte som jeg kritiserte dine. Forskjellen slik jeg ser det er at jeg har forsøkt å benytte logikk og juss mens du virker såret fordi jeg valgte å "ta deg" på manglende argumenter.

Jeg er oppriktig drittlei av mennesker som skal forby ting de har absolutt ingen kunnskap om. Så ja - da legger jeg svært lite imellom.

Hvor er min påstand??

Siter min PÅSTAND i innlegget mitt...

AnonymBruker
Skrevet

Du har tilsynelatende lite kunnskap om juss og filosofien som ligger bak. Du kan ikke ha et forbud folk ikke stiller seg bak. Du kan ikke ha lover som er prinsippløse. Om begrunnelsen for å forby reptilhold er at dyrene ikke passer hjemme i norsk fauna må du forby alt av dyrehold. Kyr, hunder, katter, undulater osv. Alternativt må man komme opp med en reel begrunnelse - noe man ikke har klart.

En 2 meter lang kongepyton vil gjøre minimal skade sammenlignet med en hund - eneste grunnen til at du hører om en slange som har blitt sluppet løs av en kriminell rusmissbruker (dette er stort sett dem du hører om - ofte har de hunder også) er pga trynefaktoren. En slange selger flere aviser. De titusener med andre dyr som stikker av hører du så og si aldri om. Å argumentere for forbud basert på eiere som mister dem er med andre ord også et argument for å forby alt av dyrehold - det er med andre ord juridisk uholdbart.

Poenget med å argumentere basert på at det er et utbredt reptilhold i Norge idag (anslått ca 200 000) skyldes redselen mange eiere har for å oppsøke vetrinær ved sykdom. Hvem vil risikere at kjæledyret blir avlivet?

Stadig flere vetrinærer nekter å gjennomføre avlivning av reptiler rett og slett fordi de er friske, har flotte leveforhold og formerer seg - noe som er den ypperste målemetode for å se om dyrene trives og har det bra.

Hele innholdet ditt lyser av uvitenhet både innen dyrehold og juss som tidligere nevnt. Du baserer deg nok her også i likhet med mange andre på "jeg synes de er ekle og ser ikke poenget så derfor vil jeg forby at andre skal få ha dem også".

En reptil er mer følsom for miljø, lys og temperaturer enn dyr flest. Det er mye å sette seg inn i og man skal ha mye kunnskap om dette dyret før man går til anskaffelse, om det så er en iguana eller en slange. Disse dyrene lever i vill tilstand i tørt og varmt miljø. En reptil i en stue i et terrarie uten riktig temperatur er ikke et bra miljø for et slikt dyr. Andre dyr regulerer temperaturen selv, det kan ikke reptiler.

Anonym poster: d0af559b20d2c46b23d8040901c2845d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En reptil er mer følsom for miljø, lys og temperaturer enn dyr flest. Det er mye å sette seg inn i og man skal ha mye kunnskap om dette dyret før man går til anskaffelse, om det så er en iguana eller en slange. Disse dyrene lever i vill tilstand i tørt og varmt miljø. En reptil i en stue i et terrarie uten riktig temperatur er ikke et bra miljø for et slikt dyr. Andre dyr regulerer temperaturen selv, det kan ikke reptiler.

Anonym poster: d0af559b20d2c46b23d8040901c2845d

Det er riktig at det er litt mere å sette seg inn i med en reptil, men lese seg opp på dyr før man går til anskaffelse av dem skal man gjøre uansett hvilke dyr det er snakk om mener jeg. Mange burdyr blir også holdt feil i forhold til hva de krever.

Det er ikke særlig hokus pokus å holde miljøet i et terrarie hvis du bare vet hva miljøet skal være. Fuktighet er ikke vanskelig å holde, ei heller tempratur.

Ser at mange bruker det som argument at de er vanskelige å holde, men alle(begynner å bli en del) jeg har truffet på som har reptiler har hatt ideelle forhold for det aktuelle dyret. Nå sier jeg så klart ikke at det gjelder absolutt alle som har reptiler i Norges land, men dårlig dyrehold finner man uansett hvilke dyr det gjelder.

Jeg gleder meg til den dagen disse dyrene får komme frem så man får sett det at det ikke kun er "stereotyper" som har slike dyr, men den normale mannen i gaten også.

Skrevet

Hvis man først skal endre på lista over forbudte dyrearter, så vil jeg benytte anledningen til å slå et slag for edderkoppforbud i stedet. Edderkopper er mye skumlere enn gekkoer, frosker og skilpadder.. :sjenert:

Skilpadder er dessuten veldig søte, bare se:

post-60560-0-51996100-1365662896_thumb.j

post-60560-0-18649000-1365662905_thumb.j

• Liker 3
Skrevet

Guybrush, siden det virker som om du har litt peiling på dette området. Stemmer det som kom frem på TV2-nyhetene i går? Det ble påstått at ca halvparten av alle ulovlige reptiler her i landet blir foret med levende dyr. Det vil i såfall si at halvparten av alle reptilholdere ikke bare bryter loven om reptilhold, men også loven som forbyr foring med levende dyr...

Jeg vil ikke uttale meg noe om for eller mot reptilhold i det hele tatt, men synes argumentene som kommer om at "det kan like godt legaliseres, fordi det er så mange her ulovlig allikevel" ikke holder mål...

Ulovlig er ulovlig uansett om man liker loven eller ikke. Tror nok mange synes 80-grensa på norske landeveier er en "teit" regel også, men det er like fullt en lov som skal følges. Det hjelper ikke å si at "ingen følger den allikevel, så den kan strykes". Hvor skal da grensene gå?

Uansett hvilke lover og regler som settes vil det alltid finnes de som ikke ønsker å følge de, men det er ikke dermed sagt alle regler bør oppheves....

(Jeg synes forøvrig hamster og andre burdyr burde forbys også, jeg......)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Guybrush, siden det virker som om du har litt peiling på dette området. Stemmer det som kom frem på TV2-nyhetene i går? Det ble påstått at ca halvparten av alle ulovlige reptiler her i landet blir foret med levende dyr. Det vil i såfall si at halvparten av alle reptilholdere ikke bare bryter loven om reptilhold, men også loven som forbyr foring med levende dyr...

Jeg vil ikke uttale meg noe om for eller mot reptilhold i det hele tatt, men synes argumentene som kommer om at "det kan like godt legaliseres, fordi det er så mange her ulovlig allikevel" ikke holder mål...

Ulovlig er ulovlig uansett om man liker loven eller ikke. Tror nok mange synes 80-grensa på norske landeveier er en "teit" regel også, men det er like fullt en lov som skal følges. Det hjelper ikke å si at "ingen følger den allikevel, så den kan strykes". Hvor skal da grensene gå?

Uansett hvilke lover og regler som settes vil det alltid finnes de som ikke ønsker å følge de, men det er ikke dermed sagt alle regler bør oppheves....

(Jeg synes forøvrig hamster og andre burdyr burde forbys også, jeg......)

Ikke meg du henvender deg til, men tar meg friheten til å svare uansett.

Nei det er absolutt ikke normalen det som dyrevernalliansen har klart å grave frem her. De aller aller fleste innen for reptilmiljøet kjøper dødt frossenfor i dyrebutikker. Tallene DVA kommer med et helt svada. De har ingen forskning å ta dette fra. De har puttet fingeren ut i lufta og tatt et tall de synes hørtes skremmende ut.

På Norsk Herpetologisk forening sin facebookside har de skrevet litt om dette etter nyhetene i går. https://www.facebook.com/pages/Norsk-Herpetologisk-Forening/113912804823?ref=ts&fref=ts

Her er også en tråd på reptilfreaks.no som omhandler temaet. Her har reptileigere selv skrevet. http://www.reptilfreaks.no/forum/media/22084-tv2-nyhetene-i-kveld.html

Som jeg har skrevet tidligere, det finnes fåtall av idioter innenfor alle dyremiljøer, det gjelder reptilmiljøet også. Desverre er det noen som gjør dette. Veldig dumt at de drar frem noe slikt akkurat nå, uten å lage et realistisk bilde på hvordan det _egentlig_ er. :(

• Liker 1
Skrevet

Jeg er positiv til lovendringen og har signert underskriftskampanjen.

Kommer nok aldri til å skaffe meg et reptil, selv om jeg synes at de er både fine og fascinerende, men jeg er likevel for lovendringen rett og slett fordi jeg synes at det er den riktige avgjørelsen å ta. Har fått med meg de fleste argumentene for og imot, og jeg må si at jeg ikke er blitt spesielt imponert av argumentene imot.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...