AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #1 Del Skrevet 10. april 2013 Hvor vokser det? Kan man dø av det eller er det en matsopp? Anonym poster: 59e4b6cf8805709efcbe56283c256560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulcan Skrevet 10. april 2013 #2 Del Skrevet 10. april 2013 Både og. Sandmorkel er dødelig hvis du ikke tilbereder den ordentlig. Så det er en matsopp, hvis du vet hva du holder på med. Det gjør ikke jeg, men mener å huske at den skal kokes en stund. Den kan også tørkes veldig lenge, for så å spises uten dødelig utfall. Vet ikke hvor den vokser, men tipper en plass i skogen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 10. april 2013 #3 Del Skrevet 10. april 2013 Sandmorkel er vanlig i barskog over hele landet, spesielt på sandige furumoer og blant bark på hogstflater. Enkelte år finnes soppen i store mengder. Vokser på våren. kjelde: klikk mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 11. april 2013 #4 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Vokser i barskog, regnes som en giftsopp. http://www.soppognyt...lt.aspx?id=1105 Let heller etter den gode matsoppen spissmorkel. Vokser ofte i barkdekkete blomsterbed utenfor kjøpesenter parker. Endret 11. april 2013 av pulverheksa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. april 2013 #5 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg lærte en gang en enkel regel om sopper på våre breddegrader. Alle rørsopper er spiselige, selv om ikke alle er like gode. Skivesopper kan være litt mer dicey. Kantareller er jo skivesopp, og nydelige. Men alle de giftige er skivesopp også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Errata Skrevet 3. mai 2013 #6 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg mener å huske at man i gamle soppbøker sier at sandmorkel kan spises etter forvelling, mens nyere råd sier at man skal styre helt unna fordi man ikke har så god kontroll på hvor mye av giften, som kan være dødelig, man får ut. Kan forøvrig tispe om denne siden, her kan du blant annet stille spørsmål til soppsakskyndig: http://www.soppognyttevekster.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 3. mai 2013 #7 Del Skrevet 3. mai 2013 Sandmorkel inneholder gift som er vannløselig og flyktig. Forvelling og tørking fjerner giften, men det vil likevel bli rester igjen som gjør at soppen ikke er trygg å spise. Gift fra soppen lagres og akkumuleres i kroppen, og virker trolig kreftfremkallende. Selv om man ikke får noen akutt forgiftningreaksjon av sandmorkel, kan den likevel være helseskadelig. Fra Helsebiblioteket - Sandmorkel Sandmorkel inneholder toksinet gyromitrin som har hydrazonstruktur. Toksinet er vannløselig og flyktig (1). Det er også funnet flere andre hydrazonhomologer i mindre mengder i sandmorkel (24). Gyromitrin og de andre hydrazonhomologene hydrolyseres i det sure miljøet i magesekken til hydrazinderivater (4,24). Det er hydrazinderivatene, i første rekke metylhydrazin, som antas å være ansvarlige for toksisiteten. Hydrazinderivatene har frie aminogrupper som kan bindes til blant annet pyridoksin (vitamin B6) og folsyre, og en slik binding blokkerer enzymatiske reaksjoner som krever disse kofaktorene (24). I tillegg vil metylhydrazin metaboliseres i leveren til reaktive toksiske derivater (24). Det er sterke holdepunkter for at disse derivatene er karsinogene. Forsøk har vist at gyromitrin kan akkumuleres i kroppen. Forgiftning kan forekomme etter inhalasjon av toksinene under bearbeiding av soppen, men de fleste forgiftninger forekommer etter inntak av sandmorkel (1). Sandmorkel har tidligere blitt brukt som matsopp etter forvelling eller tørking. Selv forvellet eller tørket sopp vil inneholde noe gyromitrin (24), og soppen anbefales ikke lenger som matsopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 4. mai 2013 #8 Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg lærte en gang en enkel regel om sopper på våre breddegrader. Alle rørsopper er spiselige, selv om ikke alle er like gode. Skivesopper kan være litt mer dicey. Kantareller er jo skivesopp, og nydelige. Men alle de giftige er skivesopp også. Jeg tror ikke jeg ville komme på middag med selvplukket sopp hos deg.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 4. mai 2013 #9 Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror ikke jeg ville komme på middag med selvplukket sopp hos deg.... Ikke jeg heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 4. mai 2013 #10 Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg holder meg unna all mat som kan drepe deg på kort og smertefull tid. Greit nok noe sopp er sikkert godt, men plukker du sopp selv eller spiser selvplukket sopp risikerer du at du stryker med, og sopp gift er ikke sånn fin gift som gjør at du sover inn eller ikke for puste, nei da, den destruerer leveren din, så du begynner å drite å kaste opp blod, og når de først finner ut at du er forgiftet er det for sent og det eneste som kan redde deg er lever transplantasjon, Nei da holdre jeg meg til biff og bare håper jeg ikke får kugalskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 23. mai 2013 #11 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg husker også sandmorkelen fra sopp-boka på ungdomsskolen, den hadde tre kors og tre stjerner, som indikerte at den var mest dødelig og aller best matsopp. Vi fleipa mye om den ihvertfall. Men jeg leste også relativt nylig at man ikke skulle spise den allikevel fordi man ikke visste sikkert at all giften forsvant ved forvelling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå