Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

da har jeg altså fått sparken. jeg visste at det ville komme og ville si opp selv, men grunnet helsemessige årsaker utsatt søking etter ny jobb.

jeg har ikke vært motivert for å utføre arb.oppgavene da de viste seg å være veldig annerledes fra hvordan de ble presentert i intervjuet. jeg har dermed gått rundt i 1 år og hatet min jobb noe helt sinnsykt og blitt deprimert underveis. så hatt veldig lyst til å slutte, men grunnet apati og depresjon ikke klart å ta tak i jobbsøkingsprosessen. Sjefen har vært misfornøyd med prestasjonene..(det driter jeg egentlig i, var ikke dette jeg ble lovet!). Uansett, egentlig utrolig lettet for at det er over, men har jo nå dette problemet med at jeg har blitt sparket.

hvor mye kommer det til å påvirke mine sjanser fremover? sitter og leser på nettet at det "er bare å pakke det inn i noe positivt, si at det var ikke match mellom oss osv, den nye potensielle arb.giveren vil forstå". Men VIL h*n egentlig det?

dere med erfaring, hvordan gikk det etter å ha blitt sparket og frem til ny jobb? ble dette en betydelig demper? Og dere som det har gått bra med- hva var strategien? Og dere som ansetter selv?

Ps: Jobben var innen saksbehandling og jeg har høyere utdannelse.

takk for alle svar. håper noen tar seg tid til å svare :)

Anonym poster: cd9f82fbbb082a7c4fb6e66c675bbf46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville ikke oppført denne jobben på CV`en for å si det sånn...ny arbeidsgiver kan sjekke referanser, og kjipt om han ringer dit du har fått sparken, garantert at det ikke er noe positivt derfra og kan legge en demper på den nye jobben din...

Nei nei... ikke før den opp på CV....

Anonym poster: 674bd200cd0d27a679f117158e527749

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke et alternativ. kan ikke ha et hull på 1,3 år på cv-en...

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å skrive stor bokstav etter punktum og annet tegnsetting man skal ha stor bokstav etter?

Anonym poster: f1476c9f72c3b4e4119b5625951003b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke et alternativ. kan ikke ha et hull på 1,3 år på cv-en...

ts

Du får stokke om på datoer da, årstall osv :) eller så kan du forklare at du har vært syk i den perioden eller at det var skjedd noe i familien din som gjorde det vanskelig for deg å jobbe i akkurat denne perioden. jeg hadde aldri aldri aldri ført denne jobben opp på CV`en! ALDRI

Anonym poster: 674bd200cd0d27a679f117158e527749

• Liker 1
Skrevet

Hvis du seriøst vil ha jobb, så må du jo ikke skrive opp den jobben der da! Da er det jo bedre med et hull på 1,3 år enn å ikke få noe jobb etter det fordi de ringer dem som referanse og hører dritt om deg. Og hvis det skjer og ukene går, så kan du banne på at du får hull uansett (et større hull). Du kan jo skrive at du har jobbet privat med et eller annet lovlig eller finne på en annen unnskylding. Tviler på din nye arbeidsgiver vil tro på din forklaring at du ble lovet "noe annet". Sannsynligvis får du aldri muligheten til å si det. Pluss at man ikke skal snakke dritt om det tidligere arbeidsstedet foran en ny jobb!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

men du kan vel sette opp at du har jobbet der men ikke bruke de som referanse. Jeg brukte ikke min siste arbeidsplass som referanse men hadde jo gode referanser fra tidligere og det gikk helt fint.

Anonym poster: 64c9854bd2aedf85bc5f79f3535aa087

• Liker 5
Skrevet

Du skal selvfølgelig føre opp jobben på CV-en, og du skal ikke trikse med datoer. Det er det dummeste rådet jeg har hørt på lenge, du er allerede i en dårlig situasjon og så mener folk du skal begå "dokumentfalsk" i tillegg? Da ødelegger du virkelig for deg selv.

Jeg er i en litt tilsvarende situasjon, jeg har riktignok blitt sagt opp pga nedskjæringer, men har hatt en konflikt med sjefen min om behandlingen jeg har fått etter at jeg ble sagt opp, og har null mulighet til å bruke henne som referanse. Ikke noe godt tegn for en ny arbeidsgiver, akkurat. Jeg kommer til å være ærlig på at det er en konflikt der og at jeg dermed ikke vil bruke henne som referanse, uten å utdype noe videre. Håper ny arbeidsgiver vil godta det, regner med de forstår at jeg ikke vil snakke stygt om tidligere arbeidsgiver. Satser uansett på at hvis jeg har gjort et så godt inntrykk at de faktisk ringer referansene mine vil ikke dette ødelegge, samt at jeg har gode referanser fra tidligere pluss en kollega fra nåværende jobb som stiller.

Tror alt kommer an på hva slags erfaringer og personlighet den som intervjuer deg har, og du vil nok komme borti folk som er skeptiske til deg pga dette. Det kan nok være en god ide å tenke nøye gjennom akkurat hvordan du ønsker å legge frem historien. Det er lov å velge hva man ønsker å legge vekt på, så lenge du ikke lyver. Lykke til! :klem:

• Liker 4
Skrevet

Før det opp på CV'n og så kan du evt. nevne din erfaring med arbeidsplassen der.

Vær oppmerksom på å ikke snakke nedlatende om arbeidsplassenen du tidligere har jobbet på.

Men du kan si det om det er ellers

Skrevet

Jeg ville ikke ført den arbeidsplassen opp på CV`en. But thats me...

Skrevet

Hvis du seriøst vil ha jobb, så må du jo ikke skrive opp den jobben der da! Da er det jo bedre med et hull på 1,3 år enn å ikke få noe jobb etter det fordi de ringer dem som referanse og hører dritt om deg. Og hvis det skjer og ukene går, så kan du banne på at du får hull uansett (et større hull). Du kan jo skrive at du har jobbet privat med et eller annet lovlig eller finne på en annen unnskylding. Tviler på din nye arbeidsgiver vil tro på din forklaring at du ble lovet "noe annet". Sannsynligvis får du aldri muligheten til å si det. Pluss at man ikke skal snakke dritt om det tidligere arbeidsstedet foran en ny jobb!

Jeg er helt enig med deg! Ikke før opp en jobb på CV`en om du har fått fyken! Det er som å skyte seg selv i foten.Folk sjekker referanser, og sjansen for at det er noe positivt derfra er 1/200.

Skrevet

Det er ingen som sjekker referanser som ikke oppgis av søkeren selv, og har man kommet så langt i prosessen har de allerede et godt inntrykk av deg. Et hull på cv-en på over et år er derimot noe spm gjør at man havner i nei-bunken allerede før intervju, så da får man aldri sjansen engang. Dessuten finnes det ingen gode unnskyldninger for det hullet hvis ts faktisk skulle komme på intervju som ikke er ren løgn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som sjekker referanser som ikke oppgis av søkeren selv, og har man kommet så langt i prosessen har de allerede et godt inntrykk av deg. Et hull på cv-en på over et år er derimot noe spm gjør at man havner i nei-bunken allerede før intervju, så da får man aldri sjansen engang. Dessuten finnes det ingen gode unnskyldninger for det hullet hvis ts faktisk skulle komme på intervju som ikke er ren løgn.

Gjelder dette bestandig? Beklager avsporing, men jeg har vært alvorlig syk i 1,5 år (type innleggelser på sykehus og haugevis av psykologbesøk). Alle har fortalt meg at det er "greit" å ha vært syk, men jeg ggår rundt og er livredd for at jeg aldri får meg jobb.. :( man skriver jo ikke akkurat "var kjempesyk, har legeerklæring" på en jobbsøknad heller.

Anonym poster: ef46a599c1eb4925897cc223f52d3c04

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Som sagt, uaktuelt å ikke føre opp jobben på cv-en. Jeg har ikke 40 år med erfaring ellers akkurat. Og jeg har ikke sagt noe om jeg kommer til å bruke sjefen som referanse.. har andre referanser. Og triksing med datoer er ulovlig- til info.

Takk for de andre rådene, men noen flere som har vært i samme situasjon?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri ha løyet på CV'en! Det er ihvertfall noe av det dummeste du kan gjøre. For det fleste arbeidsgivere er det bedre å ha hatt en jobb og tabbet seg ut, enn å sitte hjemme og gjøre ikke noe et helt år. Pakk det heller pent inn med at du og sjefen ikke kom helt overens, arbeidsoppgavene var ikke helt som du hadde foreventet o.l. Du trenger heller ikke å oppgi at du fikk sparken.

Det er ganske uprofft å ringe andre referanser enn de du selv har satt opp, så det bør du ikke bekymre deg for. Det er kun dersom de kjenner noen du har jobbet med fra før av at de kan finne på å be om en personlig mening, men det kan du aldri helgardere deg mot. Det er også ganske vanlig å søke deg opp på nettet, så vær forsiktig med hva du ev har skrevet om arbeidsgiver og arbeidssituasjonen der.

Hull i CVen bør forklares i søknaden (til AB som lurer på det). Formuler det på en så positiv måte som mulig: "etter et lengre sykehusbesøk er jeg nå helt frisk og gleder meg til å komme tilbake til arbeidslivet." el.l. Jeg ville vært forsiktig med å fortelle at det var psykisk sykdom da dette ofte er blir sett på som mer negativt enn fysisk sykdom.

• Liker 1
Skrevet

men du kan vel sette opp at du har jobbet der men ikke bruke de som referanse. Jeg brukte ikke min siste arbeidsplass som referanse men hadde jo gode referanser fra tidligere og det gikk helt fint.

Anonym poster: 64c9854bd2aedf85bc5f79f3535aa087

Min gamlejobb ringte tidligere arbeidsted som ikke var ført opp til referanse. Enkelte er utspekulerte ;) Så jeg ville ikke tatt sjangsen :P

Skrevet

Det du kan gjøre er å få en venninne til å ringte jobben du fikk sparken fra opp. Og be henne late som om du har søkt jobb hos hu. Da får du høre hva din sjef vil si om deg og om du virkelig tørr å skrive den opp ;)

Når venninna di ringer, så kan hu jo late som om dere har allerede vært på intervju, og snakket om forrige jobb, og at du og hennes arbeidsgiver dessverre ikke kom helt overens osv. Så kan du høre fra venninna di hva hu fikk ut av det..

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Du kan såklart risikere at folk kontakter referanser helt uten at de er oppgitt som en referanse. Men jeg vil si at et hull i CV'en ser vel så mørkt ut som å ha fått sparken pga personalkonflikt eller tilsvarende. Hadde jeg vært i TS sine sko, så ville jeg ført opp jobben på CV, og forsøkt å finne en kollega som man har hatt et godt forholdt til, og bruke kollega som referanse i stedet for leder. Dersom du ikke har noen du har gode nok forhold til...

...så ville jeg ført opp jobben og forsøkt å skaffe ny jobb via et vikarbyrå, der jeg selv hadde htt sjansen til å fortelle om situasjonen på forrige arbeidsplass til en konsulent som ikke skal ansette meg direkte, men som skal hjelpe meg å bli ansatt. Veldig mange vikarbyråer tilbyr kandidater til bedrifter og har sjekket referanser og bakgrunn. Jeg har brukt to forskjellige vikarbyråer siste halvåret, og har et godt forhold til dem. Derfor stoler jeg på deres referansesjekk, og jeg kaster ikke bort tid på å dobbeltsjekke dem.

• Liker 1
Skrevet

Gjelder dette bestandig? Beklager avsporing, men jeg har vært alvorlig syk i 1,5 år (type innleggelser på sykehus og haugevis av psykologbesøk). Alle har fortalt meg at det er "greit" å ha vært syk, men jeg ggår rundt og er livredd for at jeg aldri får meg jobb.. :( man skriver jo ikke akkurat "var kjempesyk, har legeerklæring" på en jobbsøknad heller.

Det er jo bare å ta det med ro. Du har jo sjukemelding osv. Og det er jo bare å gå til manpower eller noe, så skaffer de deg noe, og da har du et bein innafor allerede. Så vil de enten ha deg, eller du får en bra cv ;) ..og et nytt forsøk fra manpower

Gjest Tirkes
Skrevet

Nei, det gjelder ikke bestandig. Jeg har tatt i mot en person via praksis fra NAV (men det innebærer liten risiko for min bedrift som arbeidsgiver) og jeg har ansatt en person med et 3-årig hull i CV'en. Vedkommede var ærlig og sa at h*n hadde vært ung og hatt det litt for bra i kjelleren til mor og far. Og hadde hatt to gode arbeidsforhold etter dette hullet, med gode referanser. Det er lov å være ung og umoden, og det er lov å være syk. Jeg har også hatt inn flere til intervju med hull på CV'en som ikke rakk helt frem til å bli ansatt.

Men det som er felles for nesten alle de jeg har valgt ut til intervju med hull på CV'en - er at de kommenterer dette hullet i søknadsteksten.

Og helt ærlig - Jeg har også vært mye mer skeptisk til "nyere" hullet er på CV'en, enn eldre hull.

Feks:

2012-idag - Resepsjonist Thon Hotel Geiranger

2010-2011 - Barnehagassistent

2008-2009 - *hull i CV*

2007 - Kassa på statoil

= jeg kan ta vedkommede på intervju dersom erfaring og søknad ellers er spennende.

Men...

2012-idag - *hull i CV*

2010-2011 - Barnehagassistent

2008-2009 - Resepsjonist Thon Hotel Geiranger

2007 - Kassa på statoil

= jeg er myyye mer skeptisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...