Gå til innhold

6 stemmer

1. 1. Norsk navn eller utenlandsk navn?

• Norsk
      3
    • Utenlandsk
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger deres hjelp fordi jeg ikke klarer å bestemme meg.

Jeg skal registrere et enkeltpersonforetak og vil bruke ett av mine to etternavn (mellomnavn eller etternavn). Navnet på firmaet vil være forklarende for hva jeg gjør, så det er bare selve navnet jeg er i tvil om.

Eksempelvis er det xxxxx matbutikk (det er altså ikke matbutikk jeg skal starte, men som sagt så er resten beskrivende, så derfor ikke noen tvil der).

Jeg har et utenlandsk etternavn som det bare er jeg og min mor som har i Norge. Navnet er europeisk og det er ikke alle som vet hvordan de uttaler det.

Mellomnavnet mitt er kort og veldig norsk. Ingen tvil om uttale men lett å huske. Samtidig kan det assosieres til andre norske bedrifter og steder med noe av samme sammensetningen av navnet.

Jeg lurer på hva dere mener: hvor negativt er det med et europeisk navn som kan være vanskelig å vite hvordan man skal uttale? Skal jeg gå for den enkle varianten, eller den som gjør meg unik...

Takk for hjelpen :-)

Anonym poster: bbffbfa36adea542e0edf2cf76eb0439

Skrevet

Jeg ville gått for det utenlandske navnet, det gjør hvertfall at man ikke blir en av mengden....

Lettere å tenke når man hører firmanavnet at, åja, det har jeg hørt før og faktisk ha hørt om det fordi det ikke er et vanlig navn.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd är att välja namn med omsorg! Du kommer att leva med detta namnet i många, många år (förhoppningsvis) och det är viktigt att du tycker om det. Du vill inte vara en i mängden, men det ska även vara ett bra företagsnamn som inte är svårt att uttala. Gärna något man lägger på minnet direkt och som kanske knyter an till din produkt? Det finns lite regler för namn på företag att läsa om här. Annars är det bara att låta fantasin flöda! Ta din tid och hitta något riktgit bra. Det lönar sig i längden.

Anonymkode: dde10...c4b

AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2013 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger deres hjelp fordi jeg ikke klarer å bestemme meg.

Jeg skal registrere et enkeltpersonforetak og vil bruke ett av mine to etternavn (mellomnavn eller etternavn). Navnet på firmaet vil være forklarende for hva jeg gjør, så det er bare selve navnet jeg er i tvil om.

Eksempelvis er det xxxxx matbutikk (det er altså ikke matbutikk jeg skal starte, men som sagt så er resten beskrivende, så derfor ikke noen tvil der).

Jeg har et utenlandsk etternavn som det bare er jeg og min mor som har i Norge. Navnet er europeisk og det er ikke alle som vet hvordan de uttaler det.

Mellomnavnet mitt er kort og veldig norsk. Ingen tvil om uttale men lett å huske. Samtidig kan det assosieres til andre norske bedrifter og steder med noe av samme sammensetningen av navnet.

Jeg lurer på hva dere mener: hvor negativt er det med et europeisk navn som kan være vanskelig å vite hvordan man skal uttale? Skal jeg gå for den enkle varianten, eller den som gjør meg unik...

Takk for hjelpen 🙂

Anonym poster: bbffbfa36adea542e0edf2cf76eb0439

Hva er markedet ditt? Hvem er kundene dine?

Anonymkode: 0ecf9...885

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe "hipt og fjongt" du skal drive med, med unge kunder ville jeg valgt det utenlandske, er det noe litt traust ville jeg valgt det norske. Hansen barbershop lyder ikke like kult, liksom.

Anonymkode: 2b616...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å dra opp slike gamle tråder? Hvis TS enda ikke har funnet det ut så finner hun det nok aldri ut. 

Anonymkode: d977b...ec5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å dra opp slike gamle tråder? Hvis TS enda ikke har funnet det ut så finner hun det nok aldri ut. 

Reklame. Svensken drar opp tråden og vil ha oss til å klikke på en link.

Anonymkode: 8d108...ad8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Reklame. Svensken drar opp tråden og vil ha oss til å klikke på en link.

Anonymkode: 8d108...ad8

Ahh, jeg leser ikke svensk.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke det var en gammel tråd sorry :-( Burde sjekka det men orka ikke lese det derre svenskegreiene... 

Anonymkode: 0ecf9...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...