stikkelsbær Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Jeg har tenkt å gå til innkjøp av ny hodepute, men syns ikke det er så lett å vite hva jeg bør gå for. Tempur er ikke aktuelt, det har jeg prøvd før og det funka ikke for meg I utgangspunktet tenker jeg dun. Har likevel snust litt på DownFeel fra Høie. Den skal kjennes mer som dun enn andre syntetiske puter. Har fått låne denne puta av en venn, og den var ganske god, selv om den på 1000 gram var for høy for meg. Tror imidlertid den med 700 gram fyll kan passe bedre, selv om jeg også synes det hørtes litt mye ut. Jeg vil nemlig IKKE ha puten for høy! Det er viktig for meg. Tror jeg må ha en mellomting mellom lav/medium. Har prøvd en medium pute med 650 gram dunfyll, og den føltes for høy og fast for meg. Så noe av det jeg lurer på er om antall gram med fyll i puten er avgjørende, eller om det er sånn at syntetisk fyll kan veie mer og samtidig føles mykere. Jeg har lest at jo høyere bæreevne, jo bedre er puten. Men hva menes egentlig med det? Vil ikke en høy bæreevne si at puten er fastere? Denne puten syns jeg ser ganske bra ut. 400 g med moskusandedun, som skal være bra kvalitet. Leste noen blogger som hadde testet denne puten - én følte at hun lå i oppoverbakke, mens en annen følte at puten var altfor tynn. Skal ikke være lett Noen som har erfaring med en av eller begge disse putene, eller har noen andre å anbefale?
Gjest FiskenBlub Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Brukte dunpute den gang vi brukte å bo hos mormor. Fikk både astmaanfall og fjærene stakk Du burde ihvertfall gå for en dunpute hvor de har brukt syntetisk dun, ellers kan du støtte dyremishandling (leste en plass hvor de ribbet gåsene levende, uten bedøvelse eller lignende, to ganger før de ble slaktet og solgt som mat). Ergonomiske puter skal også være gange bra, de støtter både nakke og rygg. Prøvde en hos min søster og den var herlig :D Beste er sikker å gå innom en butikk som selger puter og prøve de, hvis du har mulighet.
Gjest Allergikeren Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Det jeg lærte da jeg jobbet i møbelbutikk for en del år siden, var at dess høyere bæreevne, dess luftigere og mykere. Disse har også mer dun i seg. De med lav bæreevne hadde mest fjær og var mer kompakte, på en måte. Disse vil nok også oftere "dele seg på midten", hvis du skjønner, slik at det ikke er noe der hodet skal hvile på puta, bare rundt. Vil jeg tro, i alle fall, jeg har ingen egen erfaring med dem.
Antlers Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Downfeel er de beste putene jeg noensinne har hatt. Jeg valgte de høye, siden det passer best for meg. De holdt seg like fine etter vask og mistet aldri fasongen - like gode å sove på hver natt. Dessverre liker jeg å bytte ut puter etter å ha hatt dem rundt fem år, og da jeg skulle kjøpe nye ble jeg anbefalt ekte dun. Valget landet på Sirius Heat Conduct puter, garantert "røytefrie", velfylte og dobbelt så dyre som de høye downfeel putene - altså 500 kr per pute. Vel, nå har jeg hatt dem i et halvt år, og det tyter fortsatt fjær ut hver natt. Lite hyggelig å våkne av at noe skraper en i ansiktet. Jeg vet at dunputer skal ristes hver dag for å holde fasongen vedlike, men om man bruker puta litt (ikke bare plasserer hodet pent og pyntelig på midten for så å sove slik resten av natten) så blir den ukomfortabel etter 10 minutter. Det finnes sikkert gode dunputer om man er villig til å betale skjorta, men når en lav downfeel ikke koster mer enn 199 kr, ville jeg absolutt kjøpt og prøvekjørt en slik en. Enklere å vaske og mer vedlikeholdsfri. Om du kjøper den - gi det litt tid før du avsier dommen. Den første uken var jeg ikke spesielt glad i downfeel, men det var fordi kroppen ikke var vant med puter som holdt fasongen. Nakken og skuldrene verket mer enn vanlig, og det var vanskeligere å sovne, men etter en kort innkjøringsperiode føltes det helt perfekt. Husk at det faktisk kan ta et par uker å bli vant til ny pute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå