Gå til innhold

Leddgikt i ung alder...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har opplevd det? Og hvordan ble livet med leddgikt? Kunne du jobbe? Jobbe delvis?

Anonym poster: b9f7e345f528494aa47d6075d72a2714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva du mener med ung alder. Barneleddgikt? Eller som ung voksen?

Jeg fikk diagnosen i 2010, da var jeg 29 år gammel. I legejournalen min ser jeg at jeg har hatt tegn på sykdommen fra jeg var 25 år gammel. Det started med vondt i føttene og anklene, spesielt om natten, morgenen, og om jeg hadde sittet still en stund og skulle bevege meg igjen.

I løpet av 8 mnd gikk det fra smerter i føttene til store problemer med å gå og stivhet og smerter i hender, skuldre, og knær. Det var da jeg fikk diagnosen og begynte på Salazyporin. Jeg hadde ønske om å få barn snart så vi valgte den eneste medisinen som jeg kunne bruke under svangerskap. 3 mnd etter var jeg gravid og symptomfri! Hadde ingen tegn på leddgikten under første svangerskap.

Ble dårlig igjen etter fødselen. Ble gravid igjen 10 mnd etter første fødsel. Denne gangen fikk jeg ikke samme virkning av å gå gravid. Sykmeldt i hele svangerskapet. Nå er det 5 mnd siden fødsel og jeg er nå ganske dårlig igjen og kommer til å bli sykmeldt i permisjon fordi jeg har problemer med å løfte barna.

Så jeg har ikke jobbet så mye siden jeg fikk diagnosen, men jeg tror jeg vil være avhengig av å ha en stillesittende jobb der jeg også kan jobbe hjemmefra til tider. Det tar mye energi å gå syk hele tiden og å ha det vondt. Kjenner også at jeg ikke har like god konsentrasjonsevne som jeg hadde før.

Jeg har prøvd å spise lavkarbo og fikk full effekt av dette etter bare 1 uke. Men effekten var avtagende og etter 6 mnd var jeg dårlig igjen og hadde også blitt så tynn at jeg måtte stoppe.

Nå prøver jeg å spise vegansk for å se om dette kan hjelpe, men har gjort dette i 5 dager nå og har ikke merket noen effekt.

Ønsker også å prøve LDN, men fastlege og revmatolog vil ikke gi meg denne. Skal til privatlege i slutten av mnd for å prøve der. Jeg ønsker å prøve alt jeg kan før jeg må over på cellegift.

Om du har problemer med føttene så anbefaler jeg å prøve sko fra FitFlop.com. Disse har reddet meg fra rullestol i perioder. Utrolig gode sko. Uten disse skoene hadde jeg ikke hatt mulighet til å bevege meg så mye som jeg gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja mente ung voksen. Legen min mistenker leddgikt. Jeg er bare 25 år, og det er vel ikke vanlig å få det så ungt selv om jeg ser nå at det kan jo skje likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Nå prøver jeg å spise vegansk for å se om dette kan hjelpe, men har gjort dette i 5 dager nå og har ikke merket noen effekt.

Hva slags mat spiser du når du spiser vegansk? Gi kroppen din tid, 5 dager med kostholdsomlegging gir ikke resultater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mat spiser du når du spiser vegansk? Gi kroppen din tid, 5 dager med kostholdsomlegging gir ikke resultater.

Spiser mye god mat! Jeg skal prøve det i 30 dager først, også revurdere. Kom gjerne med mattips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye god mat! Jeg skal prøve det i 30 dager først, også revurdere. Kom gjerne med mattips! :)

Ja jeg skjønner du spiser god mat, men jeg lurte mer på konkret hva du spiser i forhold til ernæringsinnholdet. Er ikke all vegansk mat som er så bra for leddgikt, derfor jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så leddgikt kan bli bedre av hva man spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser noen skrive over her de vil gjøre det meste før man begynner med cellegift..

Kan nevne mitt tilfelle da, selv om det ikke er oppløftende for deg. Startet rett på cellegift som 19 åring, hadde nettopp fått dignosen, og hadde allerede erosive leddforandringer.

året etter økte vi cellegiften til nivåer man kun får i sprøyter. ingen god effekt der heller så jeg har prøvd diverse biologiske medisiner; simponi, mathera, roactemra, remicade, humira, og enbrel, som jeg står på nå.

nå har jeg visst en alvorlig type og derfor skal du ikke gå etter dette. som min nye lege sa når han leste journalen min "Åååh.. du har sånn ordentlig leddgikt du..."

mange lever helt fint på metotrexate og kan jobbe delvis om ikke helt. så finnes det oss som ikke er så heldige. som lever i smertehelvete hver dag, som knapt kan lage middag.

jente25

Anonym poster: 222da90984e9d958bc9e67a7172fa435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leddgikt kan bli bedre av hva man spiser?

Så absolutt. Kosthold er uhyre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner du spiser god mat, men jeg lurte mer på konkret hva du spiser i forhold til ernæringsinnholdet. Er ikke all vegansk mat som er så bra for leddgikt, derfor jeg lurer :)

Sorry, du fikk standardsvaret fordi jeg ikke orker å gå inn på "får du i deg nok proteiner da?" diskusjonen. :)

Jeg spiser egentlig det samme som før, dvs veldig variert og mye middelhavskost, men uten kjøtt, melk, osv..Jeg har lest at leddgikt ofte blir berre av nattlys(?) grønnsaker som tomat og aubergine, og også av legumer som bønner osv, og sitrus. Men jeg vil i første omgang prøve å bare kutte kjøtt og melk, egg...Er redd for at det blir for vanskelig om jeg kutter for mye.

Jeg tror selv at jeg reagerer dårlig på gluten, og det har jeg prøvd å kutte før, men mistet helt matlysten til slutt og ble alt for tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen skrive over her de vil gjøre det meste før man begynner med cellegift..

Kan nevne mitt tilfelle da, selv om det ikke er oppløftende for deg. Startet rett på cellegift som 19 åring, hadde nettopp fått dignosen, og hadde allerede erosive leddforandringer.

året etter økte vi cellegiften til nivåer man kun får i sprøyter. ingen god effekt der heller så jeg har prøvd diverse biologiske medisiner; simponi, mathera, roactemra, remicade, humira, og enbrel, som jeg står på nå.

nå har jeg visst en alvorlig type og derfor skal du ikke gå etter dette. som min nye lege sa når han leste journalen min "Åååh.. du har sånn ordentlig leddgikt du..."

mange lever helt fint på metotrexate og kan jobbe delvis om ikke helt. så finnes det oss som ikke er så heldige. som lever i smertehelvete hver dag, som knapt kan lage middag.

jente25

Anonym poster: 222da90984e9d958bc9e67a7172fa435

Ja, jeg vil prøve alt før jeg går på cellegift. Men dette er fordi jeg er heldig nok til å kunne prøve. I ditt tilfelle hadde jeg også gått rett på cellegiften. Jeg har tegnt til begynnenede endring i ett fingerledd, men ikke noe verre enn det. Da tar jeg meg også råd til å prøve litt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt. Kosthold er uhyre viktig.

Enig i dette. Kosthold er veldig viktig, men dessverre så får en veldig liten hjelp til dette av revmatologene. Der får jeg bare medisiner og sprøyter. Så kosthold har jeg måtte ha funnet ut av selv.

Du kan google litt. Det ligger mye info på nettet om det. Men det som er så spesielt med leddgikt er at det er så veldig individuelt. Det som virker for en person, hjelper kanskje ikke på en annen...

Som sagt så ble jeg veldig mye bedre av lavkarbo kosthold, og det bare etter 1 eller 2 uker, men effekten avtok etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, du fikk standardsvaret fordi jeg ikke orker å gå inn på "får du i deg nok proteiner da?" diskusjonen. :)

Jeg spiser egentlig det samme som før, dvs veldig variert og mye middelhavskost, men uten kjøtt, melk, osv..Jeg har lest at leddgikt ofte blir berre av nattlys(?) grønnsaker som tomat og aubergine, og også av legumer som bønner osv, og sitrus. Men jeg vil i første omgang prøve å bare kutte kjøtt og melk, egg...Er redd for at det blir for vanskelig om jeg kutter for mye.

Jeg tror selv at jeg reagerer dårlig på gluten, og det har jeg prøvd å kutte før, men mistet helt matlysten til slutt og ble alt for tynn...

har vært veganer i flere år, så det spørsmålet får du ikke fra meg ;) Har spist meg frisk fra alvorlig grad av ME, møtt mennesker med mye forskjellige sykdommer (crohns, leddgikt, kreft osv), som har gjort det samme, så jeg vet hvor viktig kosthold er. Du er ikke veganer med mindre du kutter ut alt av animalsk, fisk inkludert :)

Kostholdsendringer tar tid for kroppen å respondere på, uansett hvilken retning du velger. Lavkarbo er flott med tanke på at du kutter ut det som heter stivelse. Stivelse er ikke bra for en med leddgikt. Vekttapet kan skyldes at du ikke får i deg nok fett, og sunt fett er uhyre viktig for deg. I tillegg er mye grønnsaker (forsiktig med søt frukt pga sukkeret) daglig viktig.

Hvis jeg skulle gitt råd ut fra det jeg kan om ernæring, hva jeg selv har erfart, hørt, og lært, så ville jeg gitt deg noen tips:

- Kutt ut stivelse. Særlig potet, pasta (også glutenfrie produkter), brød, osv. Du kan bake brød/knekkebrød på frø, mandelmel, o.l. I verste fall bruk litt grov spelt hvis du må.

- Spis fisk hvis du har bestemt deg for det (kjøtt, særlig rødt kjøtt/svin er det verste), men velg rene og ferske produkter. Styr unna hermetisk og det som er ferdigkrydret/marinert.

- Hold deg unna alt som heter gelatin. Det finnes i godteri/desserter, kjøtt, og i mye kosttilskudd.

- Spis mye grønt. Brokkoli, spinat, avokado, spirer.

- Spis godt med rå nøtter (aldri behandlede nøtter). Særlig mandler, styr unna peanøtter o.l. Med nøtter kan du lage mye godt, alt fra å ha i salat til å lage nøttepålegg, eller snacks.

- Kaldpresset olivenolje (en med kvalitet, jeg elser Gaea) i rikelige mengder. Lag dressing av det.

- Hvetegress (i pulverform, blandes ut med vann, veldig bra for immunforsvaret).

- Omega 3, flytende. Jeg sverger til Udo´s choice (helsekosten). Hvis du vil ha fiskeolje så gå for eskimo 1-2-3. I tillegg er hamp fantastisk, både i form av omega og fullverdige proteiner. Finnes i pulverform (flott i smoothie) og som frø. Frø uten skall er nydelig i suppe/salat, har en mild nøtteaktig smak.

D vitamin. Sjekk hva nivået ditt ligger på, om det er innenfor normalen, og om det ligger i det nedre eller øvre sjiktet. Veldig viktig at du har et godt nivå.

Problemet med lavkarbo (i form av nullkarbo og mye animalsk), er at mange får problemer med fordøyelsen pga de store mengdene med mettet fett, og det kan skape problemer som undervekt slik du sleit med. Fett er uhyre viktig for deg, men ikke den type fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har vært veganer i flere år, så det spørsmålet får du ikke fra meg ;) Har spist meg frisk fra alvorlig grad av ME, møtt mennesker med mye forskjellige sykdommer (crohns, leddgikt, kreft osv), som har gjort det samme, så jeg vet hvor viktig kosthold er. Du er ikke veganer med mindre du kutter ut alt av animalsk, fisk inkludert :)

Kostholdsendringer tar tid for kroppen å respondere på, uansett hvilken retning du velger. Lavkarbo er flott med tanke på at du kutter ut det som heter stivelse. Stivelse er ikke bra for en med leddgikt. Vekttapet kan skyldes at du ikke får i deg nok fett, og sunt fett er uhyre viktig for deg. I tillegg er mye grønnsaker (forsiktig med søt frukt pga sukkeret) daglig viktig.

Hvis jeg skulle gitt råd ut fra det jeg kan om ernæring, hva jeg selv har erfart, hørt, og lært, så ville jeg gitt deg noen tips:

- Kutt ut stivelse. Særlig potet, pasta (også glutenfrie produkter), brød, osv. Du kan bake brød/knekkebrød på frø, mandelmel, o.l. I verste fall bruk litt grov spelt hvis du må.

- Spis fisk hvis du har bestemt deg for det (kjøtt, særlig rødt kjøtt/svin er det verste), men velg rene og ferske produkter. Styr unna hermetisk og det som er ferdigkrydret/marinert.

- Hold deg unna alt som heter gelatin. Det finnes i godteri/desserter, kjøtt, og i mye kosttilskudd.

- Spis mye grønt. Brokkoli, spinat, avokado, spirer.

- Spis godt med rå nøtter (aldri behandlede nøtter). Særlig mandler, styr unna peanøtter o.l. Med nøtter kan du lage mye godt, alt fra å ha i salat til å lage nøttepålegg, eller snacks.

- Kaldpresset olivenolje (en med kvalitet, jeg elser Gaea) i rikelige mengder. Lag dressing av det.

- Hvetegress (i pulverform, blandes ut med vann, veldig bra for immunforsvaret).

- Omega 3, flytende. Jeg sverger til Udo´s choice (helsekosten). Hvis du vil ha fiskeolje så gå for eskimo 1-2-3. I tillegg er hamp fantastisk, både i form av omega og fullverdige proteiner. Finnes i pulverform (flott i smoothie) og som frø. Frø uten skall er nydelig i suppe/salat, har en mild nøtteaktig smak.

D vitamin. Sjekk hva nivået ditt ligger på, om det er innenfor normalen, og om det ligger i det nedre eller øvre sjiktet. Veldig viktig at du har et godt nivå.

Problemet med lavkarbo (i form av nullkarbo og mye animalsk), er at mange får problemer med fordøyelsen pga de store mengdene med mettet fett, og det kan skape problemer som undervekt slik du sleit med. Fett er uhyre viktig for deg, men ikke den type fett.

Tusen takk for flott og langt svar! Nei, jeg spiser ikke fisk heller. For meg kommer det inn under kjøtt-kategorien så ramset det ikke opp. :)

Jeg tror du har rett angående stivelse, men når jeg testet etter en lang periode uten noen form for stivelse, så var det bare ting med gluten i jeg reagerte på. Ris og poteter gikk fint. Glutenfritt gikk også fint, men smaker pyton og ligger som en klump i magen....nei takk.

Du nevner rå nøtter og mandler. Går det greit å riste mandler selv? Feks i ovnen? Jeg syns de får så god smak da.

Angående D vitamin. Hva er et bra nivå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott og langt svar! Nei, jeg spiser ikke fisk heller. For meg kommer det inn under kjøtt-kategorien så ramset det ikke opp. :)

Jeg tror du har rett angående stivelse, men når jeg testet etter en lang periode uten noen form for stivelse, så var det bare ting med gluten i jeg reagerte på. Ris og poteter gikk fint. Glutenfritt gikk også fint, men smaker pyton og ligger som en klump i magen....nei takk.

Du nevner rå nøtter og mandler. Går det greit å riste mandler selv? Feks i ovnen? Jeg syns de får så god smak da.

Angående D vitamin. Hva er et bra nivå da?

Fisk er ikke kjøtt :)

Selv om du ikke reagerer akutt på stivelsen, så er stivelse noe du generellt bør unngå, veldig betennelsesfremmende. Ikke spis glutenfrie produkter, altså glutenfri pasta o.l. De er stappfulle av annen type stivelse.

Ja, rist dem selv! Rist dem i ovnen på maks 200 grader. Ha på litt havsalt, blir bra smak :)

Jeg mener å huske at normalen er over 40 og under 120ish (husker ikke nøyaktig). Men du vil være nærmere 120 enn 40. Ligger jeg på 45, som er helt normalt, så merker jeg det negativt med en gang. Er jeg oppe på 100-tallet: tjohei! :)

Jeg tar høye tilskudd kjøpt fra iherb, 2000 IU. jeg sier ikke at du skal gjøre det samme, ihvertfall ikke uten å finne ut hva nivået ditt ligger på, og at du holder øye med nivået underveis. Du vet sikkert at overdosering kan være farlig, dog det skal veldig mye til. Legen min fikk sjokk da jeg sa hvilke doser jeg tar, haha. Jeg sjekker 2 ganger årlig, alt er OK.

Husk også at hvis du skal fullføre et vegansk kosthold, må du få i deg b-12. Jeg tar tilskudd på resept, triobe.

Hvis du har tilgang på infrarød sauna (ikke vanlig badstu); kjør på! Jeg har tenkt å kjøpe en selv når jeg får råd. Tar liten plass (modulbygd, går fort å sette sammen), trenger ikke avløp, ingen damp, bare plugge i stikkontakt. Veldig helsosamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo an på typen leddgikt du har, og hvor aggressiv den er. Kjenner en som har det så ille han får strålebehandling men kjenner andre som knapt tenker over det.

Selv har jeg barneleddgikt, og den var mest aggressiv da jeg var ung, så det var mye smerter, sykehusbesøk, medisiner, krykker, rullestoler, piller, leger og følgesykdommer(dårlig syn, lavt stoffskifte bla.) Og medisiner med bivirkninger som får meg til å grøsse selv som voksen.

Nå er jeg derimot 25 år og kan brife med et brunt belte i karate:) Jeg merker lite til at jeg har leddgikt nå, jeg har et kne som kan hoppe ut av ledd om jeg sitter på huk eller på kne, og det gjør j**** vondt, samt har jeg innimellom giktsmerter i hendene(dog det har blitt mindre av det da jeg la om til et kosthold med mer frukt og grønt!) Men sånn utover det er jeg i 100% arbeid, trener og lever helt normalt^^,

For å være ærlig er det verste med hele diagnosen reaksjonene og holdningene jeg får fra andre, særlig den klassiske; DU har da ikke leddgikt! Du er jo UNG! Du er bare LAT!

Var skøy å vokse opp med det der gitt:P

Anonym poster: 4173ba7bed43cb1b69c7a57f8a38612f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Annonse
AnonymBruker

Hjelp, jeg har lette smerter og ømhet i høyrehånden min, føles som fingrene er stive liksom men gjør vondt inni hånden og når krg knytter den. Etter et par dager fikk jeg samme følelse i venstrehånden, ligger og gråter, får ikke sove, er livredd for at det er gikt, hører folk har så store smerter og plager :(

Anonymkode: 913fd...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...