Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke registrert meg på Facebook ennå.

Har lyst, for å holde kontakt med familie og kjente som bor langt bort, følge med på arrangementer osv.. Men det er noen jeg ikke ønsker at skal vite at jeg er på Facebook.

Spesielt en person. Men vi har felles kjente. Da vil han fort skjønne at han er blokkert?

Kan hvem som helst skrive noe på min Facebookside som alle kan se?

Hvor anonym kan man gjøre profilen? Jeg er ganske privat av meg.. Vil ikke at alle på vennelista skal vite "alt" om meg engang. Er det mulig å tilpasse så noen få har mer/mindre tilgang enn andre?

Anonym poster: 4a66954817a8683f8d31a229539f3056

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det å blokkere noen gjør at han får vite om du er på Facebook eller ikke eller om han vil vite at han er blokkert utifra det. Men hvem som helst kan ikke skrive på din side - de du ikke er venn med kan ikke skrive på siden din og kan heller ikke se hva andre har skrevet. Hver gang noen poster noe offentlig på siden din, kan du kontrollere hvem som får se det og du kan i verste fall slette det.

Man kan gjøre profilen veldig anonym, du trenger ikke å ha bilde av deg selv, du kan tilpasse slik at de som ikke er vennene dine ikke får se noe av aktiviteten din. Du kan gjøre et bilde synlig for kun deg og én til, for eks.

Skrevet

Tror ikke de som blir blokkert, "får vite det" om du skjønner? Men er ikke sikker på om de som er blokkert av deg, kan søke deg opp på facebook.

Hvis du vil, kan du gjøre nesten alt på din side privat, det vil si: ingen andre kan se det. Det som er offentlig (alle kan se, til og med de som ikke er på facebook) er profilbildet (men du kan bestemme at ingen andre enn dine venner kan se stor utgave av bildet) og forsidebildet.

Men du kan bestemme ganske nøyaktig hvem som for eksempel kan se statusen din. Noen statuser kan du bestemme at kun noen få utvalgte personer skal få se.

Men, hvis du "liker" sider som feks NSB, Freia osv, da vil det bli offentlig, siden sånne sider er offentlige. Skriver du en kommentar på et av bildene til en sånn side, så vil det kunne ses av alle, og ikke bare dine venner.

Anbefaler deg å finne en venn etc som kan facebook og dette med personverninnstillinger osv til å opprette profilen med deg. Er ganske så håpløst å forklare sånt over nett :)

Skrevet (endret)

Hvis du blokkerer noen på Facebook, så skal du være usynlig for dem. Det gjelder også når du kommenterer hos felles venner, på offentlige sider, kommenterer via Facebook på nyheter osv. Eneste er at det kan bli hull i samtalen på en status. F.eks. kan vedkommende bli mistenksom om noen sier "Ja, Trine, helt enig!"

De beste privatinnstillingene har du hos deg selv, ikke på Facebook. Du vil ikke at vennene dine skal vite alt om deg på Facebook. Da legger du ikke ut alt om deg på Facebook. Det er mye du kan fylle ut om deg selv på profilen din. Det er bare å la være å fylle ut. Det holder lenge med navn og bilde. Legg ikke ut private bilder, og vær forsiktig med hva du trykker "like" på og hva du kommenterer på via Facebook (enten det er statuser, bilder eller nyheter utenfor Facebook). Hver for seg gir det gjerne ikke så mye informasjon om deg. Men når alt blir samlet på ett brett, kan det være med på å gi et ganske detaljert bilde av deg.

Ellers er det lurt å begrense profilen til at kun dine venner kan se innholdet. Vær også nøye med hvem du legger til. Og legger du til noen som ikke er så nærme, men som du føler du må legge til, så legg de til som "bekjente". Du kan også legge nære venner i "nære venner". Og du kan lage egne grupper. Når du legger ut noe, så kan du f.eks. bestemme at kun nærme venner skal se det (da vil alle kunne se navnene til de som kan se det). Eller alle venner utenom bekjente (da vil det ikke komme opp navn på hvem som kan se det).

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...