Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen diskusjoner med venninner, har jeg kommet fram til at jeg har et ganske annerledes syn på dette enn de fleste.

Jeg syntes ikke en som ligger med en annen som er i et forhold, har gjort noe galt. Så lenge man er singel, kan man ligge med hvem man vil hvis de er med på det.

Det er den som er utro som har all skylden. Hvis en annen jente hadde ligget med min kjæreste, hadde jeg bare blitt sur på typen og ikke hun (så lenge jeg ikke kjenner hun godt fra før).

Hva er dine meninger om saken?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du vet at den andre personen er i et forhold, er det like mye din feil, som personen som er i forhold.

• Liker 34
Skrevet

Jeg mener det er galt. Det er umoralskt. Vil du at noen skal ligge med din kjæreste? Og i tilegg vite om deg? Med å ha sex eller "rote" med noen som er i forhold er du med på å såre et annet menneske. Bevisst.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om det er galt å bevisst såre et annet menneske? Ja, det vil jeg si. Jeg har gjort det selv, men jeg er mener helt klart at det er galt.

Anonym poster: eef8abcd453733adf341c12feabaa188

• Liker 2
Skrevet

Det er den som er utro som har all skylden.

Nei, for du har et valg du også. Du kan velge å ha sex med ham eller ikke. Hvis du velger å ha det, så har du et like stort ansvar som den som er i et forhold.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, TS. Jeg har selv opplevd en utro kjæreste, og slik jeg ser det var det helt og holdent hans feil. Bærer ikke noe nag til jenta han lå med (som var en bekjent av meg, men ingen nær venn).

Anonym poster: 8dee8e53e20ef0fd2c03bd3291caa2c7

• Liker 3
Skrevet

Etter noen diskusjoner med venninner, har jeg kommet fram til at jeg har et ganske annerledes syn på dette enn de fleste.

Jeg syntes ikke en som ligger med en annen som er i et forhold, har gjort noe galt. Så lenge man er singel, kan man ligge med hvem man vil hvis de er med på det.

Det er den som er utro som har all skylden. Hvis en annen jente hadde ligget med min kjæreste, hadde jeg bare blitt sur på typen og ikke hun (så lenge jeg ikke kjenner hun godt fra før).

Enig i dette, du er singel og har ditt på det rette. Du kan ikke stå inne for andres handlinger, og påvirker jo egentlig ikke deg om motparten er i forhold eller gift eller what ever. Etisk er det jo ikke helt riktig, men så lenge du er singel og har lyst, så er det bare å kjøre på egentlig. Bryr meg egentlig ikke i det hele selv, men begir meg ikke innpå slike da det er en større sjangse for drama i en slik situasjon, og er det drama så er jeg ikke interessert. Men hvis jeg sku holdt på med ONS og slikt hadde det nok ikke brydd meg noe særlig. Men slipper jo heldigvis den problemstillingen for min del =)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis du hadde et halv-automatisk skytevåpen og du kom i prat med en fyr som ville drepe noen i regjeringen, personen har våpenlisens og ber om å få kjøpe skytevåpenet av deg. Du selger han det. Noen måneder senere ser du han på tv på Utøya og da går det opp for deg hva han har gjort. Har du noen skyld eller delskyld i det som er skjedd?

Anonym poster: f4d31a0028e21c026bb7d54a1fc318f8

• Liker 5
Skrevet

Vel, hvis du hadde et halv-automatisk skytevåpen og du kom i prat med en fyr som ville drepe noen i regjeringen, personen har våpenlisens og ber om å få kjøpe skytevåpenet av deg. Du selger han det. Noen måneder senere ser du han på tv på Utøya og da går det opp for deg hva han har gjort. Har du noen skyld eller delskyld i det som er skjedd?

Latterlig sammenligning.

Er ikke akkurat en person som "ødelegger" et forhold ved å ligge med en som ikke er singel, den utro personen hadde like gjerne kunne ligget med en annen en.

• Liker 1
Skrevet

Nei, for du har et valg du også. Du kan velge å ha sex med ham eller ikke. Hvis du velger å ha det, så har du et like stort ansvar som den som er i et forhold.

Selvfølgelig har man et valg, hvis man er kåt og keen på personen er det jo bare å kjøre på. Er ikke andre sitt ansvar å sørge for at folk ikke er utro.

AnonymBruker
Skrevet

Latterlig sammenligning.

Er ikke akkurat en person som "ødelegger" et forhold ved å ligge med en som ikke er singel, den utro personen hadde like gjerne kunne ligget med en annen en.

Og den personen på Utøya kunne like godt kjøpt av noen annen. Mente du at den som solgte ikke hadde noen skyld, selv om vedkommende visste?

• Liker 3
Gjest Søgni
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg, TS. Jeg har selv opplevd en utro kjæreste, og slik jeg ser det var det helt og holdent hans feil. Bærer ikke noe nag til jenta han lå med (som var en bekjent av meg, men ingen nær venn).

Anonym poster: 8dee8e53e20ef0fd2c03bd3291caa2c7

Jeg er enig i at ingen andre enn den i forholdet har ansvar for at man ikke skal være utro, og reagerer når jeg leser og hører om f.eks. folk som skylder på elskeren/elskerinna istendenfor kjæresten at kjæresten var utro. Det er ingen som har ansvar for å styre andres seksualitet. Likevel stusser jeg litt når folk mener at den som velger å ha sex med noen i et forhold (og er klar over det) ikke gjør noe "galt". For min del har det noe å si hvem jeg velger å ha sex med, selv om jeg ikke har noen forpliktelser for at andres forhold skal holde. Jeg kan velge å ikke bidra til at noen er utro, eller jeg kan drite i det og kjøre mitt eget løp som singel, uten tanke for hva det kan bidra til. For meg ville det vært feil å bevisst involvere meg i utroskap, selv om jeg ikke har ansvar for andres forhold.

Edit: For å presisere, poenget for meg er at det å "bidra til utroskap" ikke skiller seg fra noe annet av det jeg gjør, med tanke på at jeg ønsker å tenke over konsekvensene av handlingene mine og vurdere om det jeg gjør påvirker andre på en negativ måte.

Endret av Søgni
  • Liker 4
Skrevet

Og den personen på Utøya kunne like godt kjøpt av noen annen. Mente du at den som solgte ikke hadde noen skyld, selv om vedkommende visste?

Syntes godt du kan slutte å kommentere ting som ikke har noe som helst med saken å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes godt du kan slutte å kommentere ting som ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Dette har alt med saken å gjøre. Du mener at den som vet hva som skjer ikke har noen som helst skyld. Jeg understreker hvor tafatt den påstanden er.

• Liker 7
Skrevet

Dette har alt med saken å gjøre. Du mener at den som vet hva som skjer ikke har noen som helst skyld. Jeg understreker hvor tafatt den påstanden er.

Syntes godt du kan la være å kommentere som anonym. Nei, den som selger våpen har ikke skyld i at folk blir drept. Det er ikke de som skaper mordere, det er det nemlig psykisk syke mennesker som gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den som selger våpen har ikke skyld i at folk blir drept. Det er ikke de som skaper mordere, det er det nemlig psykisk syke mennesker som gjør.

Med det har vi vel fått tydeliggjort forskjellene i våre syn. Forsterket nyansene så de er litt mindre grå vs. grå og litt mer hvit vs. sort. Du ser litt tydeligere hva jeg mener og jeg ser litt tydeligere hva du mener.

• Liker 2
Gjest nobilian
Skrevet

Galt/ikke galt - du bør ihvertfall være klar over at det kan få uønskede konsekvenser.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Det er ikke helt stuerent, men jeg ser ikke på det som den singles ansvar å sørge for at folk i forhold holder seg på matta.

Selv tenner jeg rett og slett ikke på utro menn på noe som helst nivå, så hvis jeg finner ut at han egentlig har dame så er nok det det siste han ser av meg.

Endret av Raindrops
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil gjøre det? Iallefall ikke om de er ute etter forhold selv. Sjansen for at han/hun som er utro vil gå fra sin kjære er liten. Dessuten om det skjer, følger det med et drama.

Jeg hadde blitt sur på begge, de har begge skyld i det.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Jo, jeg mener det er galt. Det sier litt om moral for min del, at man bidrar til utroskap. I grunn ser ikke jeg på det som noe bedre enn å være utro i seg selv. Det er rett og slett skammelig. Man bidrar jo til å voldte noen andre vondt, jeg fatter ikke at man kan få seg til å gjøre noe slikt.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...