Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en eks som jeg bodde sammen med i mange år. Det ble slutt for et par år siden, og han har ny samboer. Det var et svært turbulent oppbrudd, og ingen av oss er vel egentlig ferdige med hverandre. Han antakelig mindre enn meg, for han har flere ganger ymtet frampå om at han kanskje kunne tenke seg å finne tilbake til meg igjen.

I kveld slo det meg: Hva om jeg sier til ham at jeg har lyst til at vi skal bli sammen igjen? Og hva om han sier ja til det, og at vi flytter sammen igjen? I såfall vil dama hans naturlig nok bli knust. Samtidig vil hun se på meg som en ond kvinne, en såkalt "fristerinne", som tok mannen hennes fra henne.

(Vil understreke her at jeg ikke kommer til å gjøre det, og at det dessuten heller på ingen måte er sikkert at han ville gått med på det, så dette er på alle måter bare en tenkt problemstilling.)

Dette scenarioet fikk meg imidlertid til å reflektere videre, og tenke på "fristerinnen" som karakter. Denne karakteren er jo høyst tilstedeværende i alle tråder om utroskap. Det er en ond kvinne, en "fristerinne", som bare kan brenne i helvete, som har gjort til at mannen deres har vært utro, og at ekteskapet deres er ødelagt.

Dette blir ytterligere problematisk for meg, ettersom jeg at etter at jeg ble singel for et par års tid siden, har blitt nedrent av gifte mannfolk som ønsker seg litt på si. Jeg har ikke gitt etter for det, fordi jeg synes at sånne menn er helt patetiske. Men hvis jeg hadde gjort det fordi jeg hadde følt at jeg hadde trengt litt kos og sex, så hadde jeg dermed plutselig blitt en ond fristerinne som fullstendig mangler moral???

For meg er det slik at dersom en person er utro, enten foranledningen er at det til enhver tid står tjue superattraktive folk utenfor og maser og maser, og at hun/han til slutt gir etter, eller om den er at man aktivt går ut og forsøker å legge inn aksjer her og der i håp om å få seg noe, så er hovedsaken at man faktisk svikter partneren sin, og er illojal på det groveste. Det er altså den som er utro det dreier seg om, og ikke personen hun eller han velger å knulle.

Igjen tilbake til dette med "fristerinnen": Det er nesten bare kvinner som får dette stempelet - både her på KG, og i debatter ellers i samfunnet, og det gir meg assosiasjoner til Taliban og til ekstrem islamisme. Det er altså kvinner som skal ta ansvar for menns seksualitet, og for at de ikke er utro. Dette er nøyaktig samme tankegang som ligger bak det at kvinner må bære burka, hijab, og lignende klesdrakt.

Mitt syn er at det er den utro som er ansvarlig for utroskapen. Det at det blir lettere/mer fristende/mer sannsynlig med utroskap dersom man får mange tilbud er forståelig - vi er jo alle mennesker. men allikevel er det den som bedrar som først og fremst er ansvarlig for sine handlinger, og for den sorgen og fortvilelsen hun eller han dermed pådrar sine nære og kjære.

Anonym poster: ceaafc2155ebf6cc180b037668332e65

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig, men hva er det egentlig du spør om?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, men hva er det egentlig du spør om?

Godt spørsmål. Og akkurat det samme slo meg faktisk idet jeg hadde trykket "svar". Men jeg ønsker vel først og fremst andres refleksjoner rundt dette temaet. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du er medansvarlig om du innlater deg med en gift/opptatt mann, hvis det er det du lurer på .Du som singel bør ikke gå etter opptatte menn. Kan gi deg et tips: Hvis du vil prøve og få forholdet ditt til din ex til å fungere igjen, bør han først gjøre det slutt med sin dame på redelig vis, altså IKKE utroskap. Er han utro mot dama si, er du medansvarlig, siden du nå er fullt oppmerksom på at han er opptatt.

AnonymBruker
Skrevet

Du er medansvarlig om du innlater deg med en gift/opptatt mann, hvis det er det du lurer på .Du som singel bør ikke gå etter opptatte menn. Kan gi deg et tips: Hvis du vil prøve og få forholdet ditt til din ex til å fungere igjen, bør han først gjøre det slutt med sin dame på redelig vis, altså IKKE utroskap. Er han utro mot dama si, er du medansvarlig, siden du nå er fullt oppmerksom på at han er opptatt.

Det var på ingen måte hva jeg forsøkte å diskutere. Jeg forsøkte å ta opp fenomenet "fristerinne", som tydeligvis finnes i folks bevissthet. Selv nå i 2013.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Det var på ingen måte hva jeg forsøkte å diskutere. Jeg forsøkte å ta opp fenomenet "fristerinne", som tydeligvis finnes i folks bevissthet. Selv nå i 2013.

Da må du utdype spørsmålet ditt mer. For meg virker du som du legger opp til en diskusjon om dette !
AnonymBruker
Skrevet

Da må du utdype spørsmålet ditt mer. For meg virker du som du legger opp til en diskusjon om dette !

Greit. :) Hvorfor er det kvinner som blir betraktet som "fristerinner" i litteraturen, i samfunnsdebatten, og forøvrig også her på KG? Hvorfor blir ikke menn betraktet på samme måte? Og hvorfor er det kvinner som skal ta ansvar for at menn holder seg på matta seksuelt sett, og ikke dem selv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit. :) Hvorfor er det kvinner som blir betraktet som "fristerinner" i litteraturen, i samfunnsdebatten, og forøvrig også her på KG? Hvorfor blir ikke menn betraktet på samme måte? Og hvorfor er det kvinner som skal ta ansvar for at menn holder seg på matta seksuelt sett, og ikke dem selv?

Gifte menn og kvinner skal ta ansvar for seg selv.

Single menn og kvinner trenger ikke å stå med åpne armer for gifte kvinner og menn som vil være utro.

Anonym poster: 7208ecf84b5b69f0561ae969516e38bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gifte menn og kvinner skal ta ansvar for seg selv.

Single menn og kvinner trenger ikke å stå med åpne armer for gifte kvinner og menn som vil være utro.

Anonym poster: 7208ecf84b5b69f0561ae969516e38bd

Ok! Alltid greit med noen som har enkle svar og løsninger selv på de mest kompliserte spørsmål!

• Liker 1
Skrevet

Dette blir ytterligere problematisk for meg, ettersom jeg at etter at jeg ble singel for et par års tid siden, har blitt nedrent av gifte mannfolk som ønsker seg litt på si. Jeg har ikke gitt etter for det, fordi jeg synes at sånne menn er helt patetiske. Men hvis jeg hadde gjort det fordi jeg hadde følt at jeg hadde trengt litt kos og sex, så hadde jeg dermed plutselig blitt en ond fristerinne som fullstendig mangler moral???

Driter i skyldspørsmålet (akkurat nå), men hvem er alle disse gifte karene som renner ned enkelte damer. Hvor befinner de seg? Hva er deres fremgangsmåte? Og ikke minst, hva gjør du for at denne bermen med menn står og klorer på døra di?

Nå er jeg ikke interessert i gifte menn, men jeg blir oppriktig nysgjerrig på hvordan slik "nedrenning" foregår. Hvordan det arter seg. Det høres nesten litt usivilsert og utopisk ut. Er det kun sjekking på byen eller nett det dreier seg om (høres rimeligere ut), eller sniffer de seg frem i hverdagslivet også som på butikken, jobben, verkstedet, frisøren, gynekologen etc.

Jeg tar forbehold om at "nedrent" er en mild overdrivelse, men et estimert antall over ca tidsperiode hadde vært interessant sånn statistisk sett.

Hilsen oppriktig nysgjerrig (på hvordan skaffe seg megaappell utenom byen og nettsteder).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har vel vært uenige i at den som er utro har det hele og fulle ansvaret. Det vi er uenige om her inne er hvorvidt fristerinnen også har et ansvar ovenfor sine medmennesker.

Ja, mener jeg. Man har alltid et ansvar ovenfor andre.

Det er så lett å være fristerinne. Å stjele en mann er alt for enkelt. Vi kvinner kan være utspekulerte når instinktene får ta over, og vi kan vri hodet til en mann akkurat som vi vil, selv om menn burde være slik og slik.

Brannfakkel: Jeg vil hevde det er nesten umulig for en gjennomsnittsmann å motstå en kvinne som bare vil nok, særlig hvis han er av det impulsive slaget eller forholdet er i en bølgedal (som alle forhold har). Tabben vi kvinner gjør er at vi ofte tror fristerinneriet skal skaffe oss kjærlighet, mens det for mannen bare er sex, fordi det er kona han elsker.

Dette er noe som er vanskelig å ta innover oss. "Jeg prøvde så hardt, og så vil han likevel ha henne?" Krise. Da må man enten kjempe mer, eller så må man fornekte hele sulamitten. "Det var ikke slik". "Det passet bare ikke". "Han tør ikke forlate henne".

Men TS, din situasjon... Hvis jeg hadde vært kjæresten hans, hadde jeg nok merket at han ikke var over deg, og at du kanskje var hans store kjærlighet. Burde jeg i det hele tatt ha vært sammen med han, eller burde jeg ha gjort det beste for han: Satt han fri så han kan være med deg? Jeg er alltid for å oppmuntre andre mennesker til å gjøre det som er riktig for dem. Det gjelder også for fristerinner. Siden man sannsynligvis bare blir brukt av mannen for spenning eller som en barnslig protest i forhold til kona, er det riktige for han å oppføre seg som et voksent og ansvarlig menneske. Det riktige for han er å leve i kjærlighet og intimitet, ikke unnvike det med å søke til andre.

Anonym poster: 94ac1d3af56ccd2b123041615f0a2f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Driter i skyldspørsmålet (akkurat nå), men hvem er alle disse gifte karene som renner ned enkelte damer. Hvor befinner de seg? Hva er deres fremgangsmåte?

Det dreier seg for det meste om meldinger på FB, men også om flørtende SMS'er

Og ikke minst, hva gjør du for at denne bermen med menn står og klorer på døra di?

VELDIG interessant og talende spørsmål i akkurat denne sammenhengen, ettersom det kan se ut til at du vil gjøre meg til en slags "fristerinne", aka. en slags dårlig kvinne som menn må skjermes mot fordi de ikke er i stand til å styre seg selv. Jeg gjør ikke noe. Ingen verdens ting. Jeg er normalt hyggelig og omgjengelig, men bare så lenge de ikke begynner å bli slibrige og pågående.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

IDet er så lett å være fristerinne. Å stjele en mann er alt for enkelt. Vi kvinner kan være utspekulerte når instinktene får ta over, og vi kan vri hodet til en mann akkurat som vi vil, selv om menn burde være slik og slik.

Brannfakkel: Jeg vil hevde det er nesten umulig for en gjennomsnittsmann å motstå en kvinne som bare vil nok, særlig hvis han er av det impulsive slaget eller forholdet er i en bølgedal (som alle forhold har). Tabben vi kvinner gjør er at vi ofte tror fristerinneriet skal skaffe oss kjærlighet, mens det for mannen bare er sex, fordi det er kona han elsker.

Dette synes jeg innebærer en kraftig nedvurdering av menn. Hadde jeg vært mann selv, ville jeg blitt blodig fornærmet over å lese noe sånt.

Interessant, forresten, at du uten videre ser ut til å akseptere begrepet "fristerinne" med alt det innebærer, uten noe om og men. Hovedformålet med startinnlegget mitt var nemlig at jeg ikke aksepterer denne karakteren, og at jeg ønsket å problematisere det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir ikke menn som "stjeler" andres kjærester, eller som har forhold til gifte kvinner, betraktet på samme måte som kvinner som gjør det samme? Og da snakker jeg ikke bare om her på KG, hvor det jo er en overvekt av kvinner, sånn at det er naturlig at det er kvinnelige perspektiv som dominerer, men også overalt ellers i samfunnet.

Jeg står fast ved at dette er et uttrykk for at kvinner er forventet å skulle ta ansvar for uakseptabel seksuell adferd hos menn, og at det liksom er hennes skyld dersom det går over styr for ham. I mine øyne er dette en grov nedvurdering av mannen. Han får for pokker ta ansvar for egen seksuell adferd - det er ikke kvinner som skal ta ansvar for dette gjennom å ikle seg burka o.l. Og dette tror jeg majoriteten av menn er enige med meg i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg innebærer en kraftig nedvurdering av menn. Hadde jeg vært mann selv, ville jeg blitt blodig fornærmet over å lese noe sånt.

Interessant, forresten, at du uten videre ser ut til å akseptere begrepet "fristerinne" med alt det innebærer, uten noe om og men. Hovedformålet med startinnlegget mitt var nemlig at jeg ikke aksepterer denne karakteren, og at jeg ønsket å problematisere det.

Ja, mange ville ha blitt blodig fornærmet, mange har også god grunn til det.

Men det er ikke til å komme bort fra at menn er litt annerledes skrudd sammen enn oss. Når man har en gift mann foran seg så vet man ikke i hvilken kategori han hører hjemme. Derfor er det en fin tommelfingerregel uansett: Alltid hjelp andre til å finne frem dit de hører hjemme. Menn hører hjemme i intimitet og kjærlighet med kona, ikke driftende rundt fordi de har begynt å tenke rare tanker og lurer seg selv.

Jeg har vært i situasjoner med gifte menn flere ganger. Jeg har sagt fra til dem. Noen har jeg endt opp å snakke riktig lenge og alvorlig med. Så deler de seg i to kategorier: Du har de som begynner å tenke seg om, takker meg og drar dit de hører hjemme, og så har du de som later som om de tenker seg om, takker meg, og prøver seg på noen andre.

Hadde jeg vært en slik som du mener ikke finnes, la oss kalle det "fristerinne" i anførselstegn, hadde jeg ikke tatt ansvar og snakket med dem, men gjort akkurat som det passet meg. Jeg kunne bare aldri ha sett meg selv i speilet etterpå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir ikke menn som "stjeler" andres kjærester, eller som har forhold til gifte kvinner, betraktet på samme måte som kvinner som gjør det samme? Og da snakker jeg ikke bare om her på KG, hvor det jo er en overvekt av kvinner, sånn at det er naturlig at det er kvinnelige perspektiv som dominerer, men også overalt ellers i samfunnet.

Jeg står fast ved at dette er et uttrykk for at kvinner er forventet å skulle ta ansvar for uakseptabel seksuell adferd hos menn, og at det liksom er hennes skyld dersom det går over styr for ham. I mine øyne er dette en grov nedvurdering av mannen. Han får for pokker ta ansvar for egen seksuell adferd - det er ikke kvinner som skal ta ansvar for dette gjennom å ikle seg burka o.l. Og dette tror jeg majoriteten av menn er enige med meg i.

Da får du begynne å ferdes mer blant gutter og menn. Det er helt vanlig at menn som stikker av med noens kjæreste legges for hat av resten av gjengen. Men, det skjer nok i mindre omfang. Fordi kvinner stikker når forholdet er dårlig og en ny melder seg, mens menn lettere er utro når forholdet er bra. Denne ulikheten gjør at kvinners "fristing" blir et større problem enn menns. Kvinner er skrudd annerledes sammen, og i et godt forhold har man ikke behov for noen andre. Det kan menn ha uansett, bare på grunn av testosteronen sin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da får du begynne å ferdes mer blant gutter og menn. Det er helt vanlig at menn som stikker av med noens kjæreste legges for hat av resten av gjengen. Men, det skjer nok i mindre omfang. Fordi kvinner stikker når forholdet er dårlig og en ny melder seg, mens menn lettere er utro når forholdet er bra. Denne ulikheten gjør at kvinners "fristing" blir et større problem enn menns. Kvinner er skrudd annerledes sammen, og i et godt forhold har man ikke behov for noen andre. Det kan menn ha uansett, bare på grunn av testosteronen sin.

Interessante betraktninger! :)

Skrevet (endret)

Driter i skyldspørsmålet (akkurat nå), men hvem er alle disse gifte karene som renner ned enkelte damer. Hvor befinner de seg? Hva er deres fremgangsmåte? Og ikke minst, hva gjør du for at denne bermen med menn står og klorer på døra di?

Nå er jeg ikke interessert i gifte menn, men jeg blir oppriktig nysgjerrig på hvordan slik "nedrenning" foregår. Hvordan det arter seg. Det høres nesten litt usivilsert og utopisk ut. Er det kun sjekking på byen eller nett det dreier seg om (høres rimeligere ut), eller sniffer de seg frem i hverdagslivet også som på butikken, jobben, verkstedet, frisøren, gynekologen etc.

Jeg tar forbehold om at "nedrent" er en mild overdrivelse, men et estimert antall over ca tidsperiode hadde vært interessant sånn statistisk sett.

Hilsen oppriktig nysgjerrig (på hvordan skaffe seg megaappell utenom byen og nettsteder).

nå er ikke jeg Ts men jeg hadde en del av de samme erfaringene da jeg var single og i starten/ midten av tredveårene. De gifte mennene som forsøkte å lure seg innpå var gjerne småbarnsfedre, en god del var " velansette borgere" som ble sett på som ressurssterke unge menn og de var i tillegg både veltalende, oppegående og noen som virket som om de hadde gode holdninger i tillegg som de faktisk var opptatt av å få bekreftet seg selv og at folk likte dem ( ofte med viktige verv i studentmiljø, stortingskandidater, bedriftsledere osv) Noen få var småharry typer som man ville mistenke for slikt.

Hadde jeg bitt på noen av tilbudene ville jeg blitt den skumle fristerinnen og fått all skyld på mine skuldre, selv om det var mennene som la seg etter meg.

Mistet rett og slett litt troen på at det fantes bra menn der ute en stund og var temmelig desillusjonert frem til jeg fant min kjære.

Edit: måtte legge til at de ikke bare la seg etter meg ute på byen, men andre steder der de måtte treffe meg i hverdagen også f.eks på biblioteket, i kantina på studiesteder mitt, om de traff på meg på tur fra A til B osv, men da var det altså menn som hadde truffet meg i ande situasjoner også og visste hvem jeg var.

Endret av absinthia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er ikke jeg Ts men jeg hadde en del av de samme erfaringene da jeg var single og i starten/ midten av tredveårene. De gifte mennene som forsøkte å lure seg innpå var gjerne småbarnsfedre, en god del var " velansette borgere" som ble sett på som ressurssterke unge menn og de var i tillegg både veltalende, oppegående og noen som virket som om de hadde gode holdninger i tillegg som de faktisk var opptatt av å få bekreftet seg selv og at folk likte dem ( ofte med viktige verv i studentmiljø, stortingskandidater, bedriftsledere osv) Noen få var småharry typer som man ville mistenke for slikt.

Hadde jeg bitt på noen av tilbudene ville jeg blitt den skumle fristerinnen og fått all skyld på mine skuldre, selv om det var mennene som la seg etter meg.

Mistet rett og slett litt troen på at det fantes bra menn der ute en stund og var temmelig desillusjonert frem til jeg fant min kjære.

Kjenner til det... Har heldigvis selvrespekten i behold etter å ha nektet å gå inn i rollen som "fristerinnen", eller "frivillig-innen". Troen på menn er det så som så med. Hvordan møtte du din?

Skrevet

Det dreier seg for det meste om meldinger på FB, men også om flørtende SMS'er

VELDIG interessant og talende spørsmål i akkurat denne sammenhengen, ettersom det kan se ut til at du vil gjøre meg til en slags "fristerinne", aka. en slags dårlig kvinne som menn må skjermes mot fordi de ikke er i stand til å styre seg selv. Jeg gjør ikke noe. Ingen verdens ting. Jeg er normalt hyggelig og omgjengelig, men bare så lenge de ikke begynner å bli slibrige og pågående.

Jeg har ingen hensikt eller grunn til å gjøre deg om til noe som helst for jeg har ingen agenda i den ene eller andre retningen. Jeg forundres bare over hvor mange menn det tydeligvis er der ute (om man skal tro KG) som smyger tentaklene sine både hit og dit uten blygsel eller skam. Også via Facebook, noe som altså vil si folk du i større eller mindre grad kjenner fra før. Det er i så fall ingen liten risk de tar. For øvrig har jeg flere attraktive venninner som er single, men jeg hører aldri at de blir nedrent av brunstige menn i forhold på Facebook som vil ha seg "noe på si". Makan til typer, ass.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...