AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Jeg har ei ung fjordingshoppe som jeg har veldig lyst til å ta med meg på en lengere tur ( altså en langhelg eller ukestur) Jeg er bosatt i rogaland, nært vest agder fylke. Er det noe steder det kunne fått ann å lagt inn en lengere tur? Er det noen her som vet om noe facebookgruppe eller nettside hvor slik legges ut/planlegges etc? Det behøver ikke være tur med en gruppe, blir mest sannsynlig meg,samboer,hundene,hesten og telt. Er det lov med hest i stiene til DNT enkelte plasser? Anonym poster: 6294ca046f6f5c9d0d73fd4ce6f00426
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Ta kontakt med Torbjørn Andersen. Han har et stort nettverk av turryttere i hele landet og har en stor erfaring med hvor man kan ri og hvordan man kan gjøre dette. http://www.hest.no/experts.html?id=9&cid=45 Det er noen turrytterlag på FB. Bare søk på turrytter, så finner du den mest relevante for deg. Men om du har en unghest, så må du ikke dra ut på for lange og krevende turer. Hun skal synes turen er gøy og ikke et slit, så ta dette i betraktning. Legg opp moderate dagsetapper og ta hensyn til henne. Skal hun gå med kløv eller skal dere ri? Om dere rir, så må dere også tenke på vekt på rytter og på oppakning. Og så må dere bestemme dere om dere skal ha heller på henne eller satse på å få låne inngjerdinger til henne på nettene. Kan også være en fordel om det er mer enn en hest på turen. De liker selskap.
Hills Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Et veldig fint og reflektert svar over her! Det er somsagt veldig viktig å tenke litt over alderen hennes. 3 år er en tid for positive opplevelser og erfaringer,som legger grunnlaget for hvordan hun oppfatter tur og trening for resten av livet. Tenk på ting som mestring,høydepunkt og selvtillitfremmende turer. Altså skal hun klare å håndtere situasjoner og terreng på en fin måte, uten å bli oppgitt eller unødvendig stresset. Hva med noen helgeturer dette året,og kanskje heller en lengere tur neste år? Da legger du ett bredt og positivt grunnlag. Ang.inngjering på tur så selger FK fine pakker med gjerder å sette opp,de tar ikke ALT for mye plass eller vekt. Tenk også litt på at du bør trene på å ri med oppakking på korte turer før du legger ut på lengere helge og ukesturer. Om man gjør alt slik grunnarbeid nøyaktig så har man lagt grunnlaget for en trygg og hyggelig hest på tur:) Hva med å ri til en hytte og deretter kanskje kunne ri litt daglige turer ut fra hytta før dere reiser hjem igjen? (dette må jo selvsagt klareres med hytteeier/grunneier) eller ta med telt/lavvo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå