AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Jeg og min mann har felles økonomi. Huslånet trekkes av praktiske årsaker fra min konto, jeg står oppført som medlånetaker. Men pga at min manns bedrift betaler ut lønn 2 gang pr mnd fant vi ut sammen med banken da vi kjøpte hus i 2011 at det bare kan trekkes lånet fra min konto siden jeg har fast lønningsdag, kommunalt ansatt. Rentefradrag er ført inn på min mann, ikke på meg. Derfor går jeg i minus og får et par tusen i baksmell. Min mann får 16000 igjen. Hva gjør vi? Finregner slik at jeg går i pluss, eller dele rentene på to? Eller bare la være å levere å betale min baksmell med litt av det han får igjen? Dette har jo ingen praktisk betydning for oss, men lurer på hva som lønner seg økonomisk for å få mest mulig igjen. Jeg hadde jobbet litt for mye i fjor i forhold til skattetrekket. Så hva gjør vi? Noen tips? Alt annet stemmer på selvangivelsen, og det hadde vært fint å slippe endringer. Anonym poster: f264bfe68ef423e3e4730de8b164c91a
caroprins Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Du bør absolutt finregne på dette og fordele renteutgiftene på dere begge.
Eliza Doalot Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Om du finregner eller fordeler renteutgiftene 50/50 spiller ingen rolle, så lenge begge får utnyttet fradraget fullt ut. Men å betale inn den enes restskatt, får så å vente på at den andre får tilgodebeløpet utbetalt flere måneder senere synes jeg høres ut som en veldig dårlig og lite fleksibel løsning.
Wonders Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 https://w70u104.skatteetaten.no:7782/skonett/skattenett/Skattenett/SKO-nett455c.html?articleId=228177&artSectionId=2754 1
Pengebingen Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Hvis dere har felles økonomi spiller det jo ingen rolle, totalen blir jo den samme så lenge dere også skal dele restskatten/tilgode på skatten. Så dere kan velge. Kan absolutt føre lånet og rentene på begge også, halvparten på hver. Dere virker begge til å være i jobb så dere får utnyttet fradraget uansett. Opp til dere hva dere synes er enklest.
Drizzt Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 (endret) Vi deler på rentene 50-50, fordi vi eier 50-50, uansett hvem som står som hovedlåntaker, Begge to går i pluss. Det er ingen poeng å sitte med baksmell du må betale med renter, når man kan unngå det. Dere har felles økonomi, så det spiller ingen stor rolle, så lenge du slipper å få baksmell, tenker jeg. Endret 12. april 2013 av Drizzt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå