Gå til innhold

Utsendelse av gjeldsbrev frå Lånekassen (endre signeringsmåte nå?)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en litt vanskelig økonomisk situasjon for tiden. Jeg reiser på et utenlandsopphold i tilknytning til studiene mine på søndag. Som følge av det har både jeg og resten av oss som skal reise, søkt reisestipend. Lånekassen har behandlet det sammen med det ordinære lånet, og grunnet mye rot hos saksbehandlerene (som ikke vet å gjøre jobben sin), ble søknaden først ferdigbehandlet torsdagen som var, den 4. April. Vi må signere gjeldsbrevet på nytt nå. Fikk da altså melding om at svarbrevet ville bli sendt ut om 4-5 dager (Slik jeg har forstått er ikke svarbrev og gjeldsbrev det samme). Uansett sjekket jeg mine sider, og der stod det på siden at de først sender ut gjeldsbrevet en uke etter datoen som står i kolonnen (altså 4.april). Men, selvfølgelig stod det med min folkeregistrerte adresse, så jeg gikk inn og endret til boadressen i studentbyen og bestilte nytt gjeldsbrevet. I dag igjen får jeg ny melding om at søknaden er ferdigbehandlet og at svarbrevet vil bli sendt ut om 4-5, og nå står det altså på min side at gjeldsbrevet vil bli sendt ut en uke frå 8. April, altså at det først vil bli sendt ut når jeg allerede i utlandet...

Er det noen som har erfaring med å få tilsendt gjeldsbrev så seint i semesteret? Jeg spekulerer i om de faktisk virkelig venter en uke med å sende ut gjeldsbrevet som det står på siden, når søknaden faktisk var ferdigbehandlet på torsdag. Jeg håper jo på at det faktisk er en sjanse for at de sendte ut brevet mitt i dag og jeg altså har sjans til å signere det på lovlig vis før jeg reiser til utlandet.

Jeg har kort frå Norsk Tipping, men har aldri aktivert Buypass. Vet jeg skal ha en kode en plass, men mangler dog Smartkortleser, og må sikkert oppdatere programvare for at det skal virke, noe jeg er usikker på om vil fungere. Er det noen som vet om det er mulig å endre signeringsmåten nå, selv om jeg allerede har bestilt gjeldsbrev på papir? Og vil det i det hele tatt hjelpe å ringe og mase på Lånekassen om de kan sende ut gjeldsbrevet raskere? Jeg mener det er ganske tungtveiende grunner når søknaden er ferdigbehandlet så sent, ein feil fra saksbehandler/instituttet sin side, men jeg har en følelse av at Lånekassen antageligvis ikke er enig, og at jeg fint må finne meg i de standardprosedyrene.

Kundesenteret er stengt nå, men tenkte å ringe dem i morgen for å høre. I mellomtiden spør jeg her for å se om noen har noen erfaringer og eventuelt vet noe om Buypass kan ordnest på så kort tid. Om det virkelig stemmer det som står på mine sider på Lånekassen, vil jeg måtte be noen andre forfalske underskriften min fordi brevet kommer etter jeg er reist. Å komme på kant med loven er ikke noe jeg ønsker, men om jeg ikke gjør det har jeg ingenting å leve på utlandet (kan trolig ikke reise da). Det er faktisk snakk om 9000 kr som jeg trenger, skal betale husleige der nede og ha noe å leve på. Å ta opp forbrukerlån er ikke akkurat så veldig kult.

Anonym poster: 022bee50f1d79073b5550af3c3467ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å fikse kortet slik at det er mulig å signere med på nett gjør du kjapt på nett. Koster vel en 50-lapp eller noe slikt. Kortleser fikk jeg tilsendt på et par dager mener jeg. Om noen andre har kortleser kan du vel låne av de, ellers så er det sikkert noen steder som selger det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...