AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Noen som har tips til frø man kan så inne i melkekartong e.l., som er lette og greie å få til, og som blir fine ute til sommeren? Tenker det blir i krukker ute, ikke i bed, hvis det har noe å si. Anonym poster: 6f9ee93f800120e09842955bdefa1212
Melkebarten Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Er du glad i grønnsaker? Fordi gullrøtter er perfekte til og ha i melkekartonger. Videre kan du forkultivere en hel del blomster: løvemunn, perlargonia, stemor Er du glad i grønnsaker så kan du prøve deg på: bassilikum (denne er veldig varmekjær plante) estragon, persille. Det beste er og drive det inne på baderomsgulvet fordi spiringen da vil foregå raskere, samt at du bruker jord som det ikke er så mye gjødsel i.
chanel44 Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 På Impecta.se kan du finne tips til mange forskjellige plantesorter (og også bestille selvfølgelig). Selv har jeg sådd bl.a. Tagetes Vanilla som blir ca. 40 m høy og har hvite blomter, Cosmos som er rosa og 50 cm (det finnes mange typer). Alt på Impectas sider er godt forklart både såtidspunkt, høyde, blomstringstid etc. Når jeg sår, bruker plastbokser som jeg en gang i tiden kjøpte salat i. Har satt hull i bunnen og 2 - 3 hull i lokket. Så lar jeg de stå på kjøkkenbenken til de spirer. Når de gjør det, havner de nede i kjelleren hvor jeg har plantelys og kjøligere enn på kjøkkenet. Når de er store nok til å håndteres, prikler jeg de Bruker da de minste pottene først(tror de er 6 cm), og planter de om senere om det blir nødvendig. (noe det gjerne gjør). Om ikke småplantene blir satt kjøligere, har de en tendens til å bli lange og slengete. Et soveromsvindu går nok også greit. Jeg har forøvrig sådd mange sorter, så istedet for at kjøkkenbenken ble full, fant jeg en liten gjennomsiktig plastkommode på Biltema med 3 skuffer i som står oppå kjøkkenbenken. Med de boksene jeg har, ble det plass til 27 bokser. Prøver å "porsjonere" ut frøene, trenger jeg f.eks. 5 planter sår jeg 7 - 8 frø (det er gjerne noen som ikke spirer). Dette går selvfølgelig ikke om det er veldig små frø. Bryr meg ikke om datoene som står på pakkene, har hatt frø i minst 10 år. Men de må oppbevars kjølig. Nå har jeg skrevet en masse du ikke spurte noe om, men jeg har sett tidligere her at noen har lurt på div. vedrørende såing. Lykke til - det er veldig gøy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå