AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Valpen jeg har nå er et mareritt iforhold til min 3 år gamle hund når hun var valp. Når min 3 år gamle hund var valp var hun bare glad og vennlig mot alt og alle. Hun ville hilse på alle, både mennesker og hunder og bjeffet sjeldent. Hun voktet ikke huset eller oss heller, men hun bjeffet litt når noen banket på døra. Men det plaget meg ikke da alle hunder omtrent gjør det... er jo greit, da vet jeg at hun passer på i det minste. Men min nåværende valp... BLAH! Hun bjeffer og blir skikkelig oppstemt på andre hunder og er hun løs så løper hun etter mennesker mens hun bjeffer. Hun er med andre ord svært uhøflig av seg. Det startet i 4 mnd alderen og selv om jeg har trent hu hver dag så har det ikke blitt så mye bedre. Hun er snart 6 mnd nå og jeg merker jeg ikke klarer å knytte bånd til henne fordi hun bare er et slit hver dag. Hun bjeffer også mye inne, når hun ser folk gå forbi etc. utenfor vinduet. Så sykt slitsomt! Jeg prøver å distrahere henne ved å ta fram godbit og gi den til henne når hun slutter å bjeffe og går bort fra vinduet. Man skulle jo tro hun lærte noe av det... og når jeg er ute og går, så går jeg med henne alene, går aldri sammen med begge hundene da det fort blir vanskelig for meg å passe på begge. Min 3 år gamle hund er vennlig og hilser på alel rolig, men tar vi med valpen og valpen begynner å bjeffe vilt, så gjør min 3 år gamle hund også det etter en stund. De blir liksom på "lag". Så går derfor sjeldent med de sammen. Jeg trener valpen hver dag. Møter vi på folk, stopper jeg opp, går litt unna og ber valpen sitte pent og distraherer henne med en godbit helt til forbipassende har gått forbi, og hun har vært rolig så roser jeg henne. Hun har noen ganger klart å ikke bry seg om menneskene som går forbi og fokuserer på meg, men jeg merker det har blitt vanskeligere nå. Det vriker som hun skjønner hva jeg prøver på og velger å ignorere meg. Så det har bare blitt mer utfordrende å trene henne nå. Men når det gjelder andre hunder som går forbi, så får jeg NULL kontakt. HUn blir helt hysterisk og bjeffer og drar i båndet. Jeg prøver så godt jeg kan å få kontakt med henne men L O L, det er umulig. Jeg går så langt unna som jeg kan og setter meg ned med henne. Prøver åfå henne til å fokusere. I dag er jeg bare lei av henne. Jeg har til og med tanker om å bare gi henne bort. Jeg orker ikke. Jeg har meldt meg på grunnkurs men får ikke svar fra de, har ringt og sendt mail, men null svar. Skjønnr ikke. Føler meg så hjelpesløs nå. Jeg skjønner ikke hva feil jeg gjorde på hennes første måneder... hun var roligere fram til hun var 4 mnd ca. Hun var fortsatt skeptisk til folk og hunder og turde ikke å nærme seg med en gang, men etter masse ros og godbiter nærmet hun seg mer og mer. Men hun bjeffet aldri. Jeg har til og med bedt fremmede gi henne godbiter som jeg gir til de. Bare for å få valpen til å forstå at fremmede mennesker er ikke slemme eller at man ikke trenger å bjeffe på de. Ser ikke ut som hun forstår hva jeg vil? Jeg prøver så godt jeg kan å være tålmodig... Må også nevne at i rundt 5 mnd alder ble hun angrepet av en hund og fikk et lite sår på beinet. Det må garantert ha blitt mye verre siden da. Jeg vet ikke. Jeg håpte jo at grunnkurset ville ta kontakt og at jeg kunne begynne der, men sålangt ser det ut som jeg ikke får noen svar og dermed ikke får begynt. Kurset er i neste uke og man må vel betale på forhånd før man får joine? Jeg ba om faktura og fikk beskjed om at den skulle komme noen dager senere. Det har gått over en uke nå. Hjelp ? Anonym poster: c5c3d536f0391d3ac9a08ecbb2ee68da
Kraula Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Ikke gi deg, mas på de med kurset! Trapp opp på døren deres om du må!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Anbefaler hundekurs. Ta kontakt med en annen hundeskole. Hrar god erfaring med positiv trening, som du gjør, men timing av godbit er viktig, så hun ikke tror at hun belønnes for å bjeffe. Når det gjelder bjeffing på hunder som passerer, ville jeg øvd ved å først få oppmerksomheten til valpen når den andre hunden er 50 m unna. Deretter 40, 30, 20 osv. Til slutt kan man trene på å passere. Kanskje trene med mennesker man kjenner, og ignorere henne helt når hun bjeffer, og gi positiv oppmerksomhet når hun klarer å hilse uten å bjeffe. Men skjønner at det er frustrerende. Bjeffing er vel litt raseavhengig. Har selv boxer, den boffer litt når folk nærmer seg porten eller går inn på eiendommen, men det er jo bare bra. Men masete bjeffing hadde psyket ut meg også. Hadde absolutt tatt kontakt med hundeskole. Anonym poster: e0ea318b4e50b4fbf7efe84243a2314d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Når den bjeffer: Ikke bli sint, ikke trekk den til deg. Gå gjerne tur i hundeluftingsområde, og ha den løs. Med langline om du ikke stoler på den. Det er mye bedre for hunder og møtes når de er løse. kanskje det kan gjøre at han blir vandt til å støte på andre hunder, uten å se dem som en trussel. Anonym poster: 708a239c79a274723cc66a2de05bd4a1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Jeg prøvde for 2 dager siden å få henne til å hilse på naboens hund. Naboens hund er verdens snilleste. Han er rolig som fy og har stor respekt for valper. Jeg slapp valpen løs og håpte på at hun etter hvert ville roe seg ned med bjeffingen. Men hun stoppet ikke og løp bare lenger og lenger unna. Hun var nervøs og litt redd, og bjeffet. Ikke hele tiden, men bjeffet, stoppet litt løp unna og bjeffet igjen. Og når jeg fikk henne til å komme til meg roste jeg henne go ga henne godbit, og så står hun rolig en stund og ser på naboens hund før hun setter igang igjen. Endte med at naboens hun gikk lei og bare gikk tilbake til eieren sin hehe... Har prøvd å kontakt de på mail en gang til nå og håper jeg kan få svar snart. Skal prøve å ringe en gang i morra også. Kontaktet hovedkontoret eller hva det heter, så kanskje de kan hjelpe meg. Anonym poster: c5c3d536f0391d3ac9a08ecbb2ee68da
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Valpen jeg har nå er et mareritt iforhold til min 3 år gamle hund når hun var valp. Når min 3 år gamle hund var valp var hun bare glad og vennlig mot alt og alle. Hun ville hilse på alle, både mennesker og hunder og bjeffet sjeldent. Hun voktet ikke huset eller oss heller, men hun bjeffet litt når noen banket på døra. Men det plaget meg ikke da alle hunder omtrent gjør det... er jo greit, da vet jeg at hun passer på i det minste. Men min nåværende valp... BLAH! Hun bjeffer og blir skikkelig oppstemt på andre hunder og er hun løs så løper hun etter mennesker mens hun bjeffer. Hun er med andre ord svært uhøflig av seg. Det startet i 4 mnd alderen og selv om jeg har trent hu hver dag så har det ikke blitt så mye bedre. Hun er snart 6 mnd nå og jeg merker jeg ikke klarer å knytte bånd til henne fordi hun bare er et slit hver dag. Hun bjeffer også mye inne, når hun ser folk gå forbi etc. utenfor vinduet. Så sykt slitsomt! Jeg prøver å distrahere henne ved å ta fram godbit og gi den til henne når hun slutter å bjeffe og går bort fra vinduet. Man skulle jo tro hun lærte noe av det... og når jeg er ute og går, så går jeg med henne alene, går aldri sammen med begge hundene da det fort blir vanskelig for meg å passe på begge. Min 3 år gamle hund er vennlig og hilser på alel rolig, men tar vi med valpen og valpen begynner å bjeffe vilt, så gjør min 3 år gamle hund også det etter en stund. De blir liksom på "lag". Så går derfor sjeldent med de sammen. Jeg trener valpen hver dag. Møter vi på folk, stopper jeg opp, går litt unna og ber valpen sitte pent og distraherer henne med en godbit helt til forbipassende har gått forbi, og hun har vært rolig så roser jeg henne. Hun har noen ganger klart å ikke bry seg om menneskene som går forbi og fokuserer på meg, men jeg merker det har blitt vanskeligere nå. Det vriker som hun skjønner hva jeg prøver på og velger å ignorere meg. Så det har bare blitt mer utfordrende å trene henne nå. Men når det gjelder andre hunder som går forbi, så får jeg NULL kontakt. HUn blir helt hysterisk og bjeffer og drar i båndet. Jeg prøver så godt jeg kan å få kontakt med henne men L O L, det er umulig. Jeg går så langt unna som jeg kan og setter meg ned med henne. Prøver åfå henne til å fokusere. I dag er jeg bare lei av henne. Jeg har til og med tanker om å bare gi henne bort. Jeg orker ikke. Jeg har meldt meg på grunnkurs men får ikke svar fra de, har ringt og sendt mail, men null svar. Skjønnr ikke. Føler meg så hjelpesløs nå. Jeg skjønner ikke hva feil jeg gjorde på hennes første måneder... hun var roligere fram til hun var 4 mnd ca. Hun var fortsatt skeptisk til folk og hunder og turde ikke å nærme seg med en gang, men etter masse ros og godbiter nærmet hun seg mer og mer. Men hun bjeffet aldri. Jeg har til og med bedt fremmede gi henne godbiter som jeg gir til de. Bare for å få valpen til å forstå at fremmede mennesker er ikke slemme eller at man ikke trenger å bjeffe på de. Ser ikke ut som hun forstår hva jeg vil? Jeg prøver så godt jeg kan å være tålmodig... Må også nevne at i rundt 5 mnd alder ble hun angrepet av en hund og fikk et lite sår på beinet. Det må garantert ha blitt mye verre siden da. Jeg vet ikke. Jeg håpte jo at grunnkurset ville ta kontakt og at jeg kunne begynne der, men sålangt ser det ut som jeg ikke får noen svar og dermed ikke får begynt. Kurset er i neste uke og man må vel betale på forhånd før man får joine? Jeg ba om faktura og fikk beskjed om at den skulle komme noen dager senere. Det har gått over en uke nå. Hjelp ? Anonym poster: c5c3d536f0391d3ac9a08ecbb2ee68da Ikke gi deg mht hundeskole. Ring og få kontakt med noen, ikke bare send mail (det kan jo hende det er sykdom på kontoret der...) På f.eks. Oslo Hundeskole kan du også få individuell hjelp. Siden du er sliten av valpen din og vurderer å gi den bort, må du prøve alt nå. Det ødelegger relasjonen din til hunden hvis den merker du er irritert. Den skal gjøre deg glad og fornøyd, men skjønner kanskje ikke hvordan? Eller har lagt seg til mange dårlige vaner? Ring en hundeskole! Ta i mot alle gode råd selv om du har hund fra før. Dette er en annen hund og oppdras annerledes. Anonym poster: 3a089f93b1094a9af90561a4ea549fae
Gjest lisha Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 kjenner meg godt igjen her! den første hunden min overtok jeg når han var pubertal og unghund - men det gikk bra med mye trening den døde uheldigvis tidlig den neste hunden fikk jeg når han var valp, var en veldig snill valp! Han har blitt mer hylete, pipete og bjeffete med tiden prøvde å ha en hund til i tillegg til den jeg har, men det fungerte ikke! var samme opplegget som din! i tillegg har vi en treåring i hus. valpen oppførte seg slik som din valp gjør nå, og den begynte å bli veldig nervøs og veldig stresset hjemme med oss.. den var tydeligvis en valp som trengte myyye ro og fred, og ville selv bestemme når den skulle ha oppmerksomhet.. Vi måtte gi den fra oss, til noen som ikke hadde barn eller hund fra før... (men det var mest for treåringens del av vi omplasserte den- så at hunden fikk tendens til å knurre og bite etter henne bare hun nærmet seg, og hun er ei rolig jente. ville ikke risikere at han ble en virkelig problemhund og kanskje endte med å bite henne.) jeg vil anbefale å gå på kurs men rart du ikke får svar fra de! men jeg tror at hundene har ulik personlighet, samme som oss mennesker! noen bare er slik.. lykke til ihvertfall, og ikke gi opp
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Takk for svar alle sammen! Jeg har i dag igjen prøvd å ta kontakt, uten hell. Skjønner ikke! Har ringt en gang og sendt mail til Oslo hundeskole, eller hovedkontoret dems da. Null svar. Hva skjer? :S Merker jeg blir irritert på de også. Men jeg er derimot ikke like irritert på valpen i dag da. Tror jeg hadde en litt dårlig dag i går som fikk meg til å bli skikkelig drittlei. Men jeg har altså ikke tenkt å gi bort valpen, ikke ennå ihvertfall. Selv om jeg ikke har knyttet meg så velig til henne ennå, så er jeg jo glad i henne og vil jo bare henne godt. Og jeg vil tro hvis jeg gir henne bort a thun blir veldig lei seg i tillegg til at min eldste hund også blir lei seg, for de har blitt så innmari gode venner. Ser ut som de elsker hverandre og det varmer meg. Men en av grunnene til at jeg skaffet meg en hund til var for at min eldste skulle ha noen å leke med på turer og sånt og ike minst ha selskap hjemme når jeg er borte.Og så for min egen del, at jeg elsker hunder og bare måtte ha en til. Men så viser det seg at jeg sjeldent får gått tur med de sammen da valpen bare bjeffer og tuller. Blir helt stressa. Og så når hun er så uhøflig mot fremmede som bare går forbi eller til og med er et par meter unna så blir jeg litt oppgitt. Jeg som har trent henne så mye, hver eneste dag. Er det noe jeg gjør galt da? tenker jeg. Og jeg er jo ikke ekspert heller, så jeg har helt sikkert gjort noe galt, men samt vet jeg at jeg har gjort noe riktig også. Jeg har lest i hundebøker og Jack Russell bøker og prøvd å forstå mer rundt dette her og lære hvordan ting skal gjøres riktig. Og nå øsnker jeg grunnkurs, men så langt er det lite hjelp å få der også... så da føltes alt bare håpløst. Håper jo det ordner seg snart og valpen en dag klarer å være blant andre mennesker og hunder uten å bjeffe og gjøre hele turen uhyggelig og stressende. Jeg forguder min eldste. Hun viser så stor respekt og er så snill. Hun har sine øyebikk hvor hun bestemmer seg for å være rampete, men det er så sjeldent. Vi er skikkelig knytta til hverandre og jeg kan ikke se for meg å leve uten henne. Har ikke det på den samme måten med valpen. Ennå. Håper jo jeg en dag føler at valpen var et godt kjøp og at hun gjør hverdagen min lysere og ikke mørkere... men nå for tida så er det litt sånn midt i mellom. Hun er kjempekosete inne og man ser at hun er veldig glad i meg, men så fort vi kommer ut så blir hun en helt annen. Anonym poster: c5c3d536f0391d3ac9a08ecbb2ee68da
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Kan anbefale Lundqvist hundeskole, er kjempefornøyd med dem. Men da trenger du bil. De øver ofte på Hellerudsletta. Anonym poster: e0ea318b4e50b4fbf7efe84243a2314d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå