Nemmera Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Vi skal sete oss i bilen og kjøre nordover i 2 uker i sommer. Trenger tips og forslag til ting man bør se og gjøre fra Dovre og nordover. 2 voksne personer. Sover gjerne i telt!
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Lofoten, Kjerringøy, saltstraumen var det første eg kom på i Nordland. I Trøndelag er jo Stiklestad og Munkholmen artig å sjå viss ein er historisk interessert. Nordover er det artig å sjå Husøy på Senja, viss du kjem dit tidleg i august kan du maule molter frå markane på vestsida av øya. Finnsnes er ein fin liten bygdeby som du passerer på vegen. I Tromsø bør ein sjå katedralen og polaria, og det er koseleg å vandre i gågata, finne ein god kafe og shoppe litt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Når reiser dere? 6. til 13. juli er det Galleria i Mosjøen, det er helt fantastisk og avsluttes med en stor fest midt i byen hvor gatene stenges av Anonym poster: d23b9c046cc8e6602a7d3e8153f00d12 1
Kjetil E Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Vi skal sete oss i bilen og kjøre nordover i 2 uker i sommer. Trenger tips og forslag til ting man bør se og gjøre fra Dovre og nordover. 2 voksne personer. Sover gjerne i telt! Støtter AltGodt i forslaget om Lofoten og Saltstraumen. (Kjerringøy har jeg ikke vært så vil ikke uttale meg om) Vil og annbefale og kjøre Riksvei 17 den såkalte Kystriskveien fra Bodø og nedover langs kysten til Trøndelag.
Tibbie Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Jeg vil anbefale Saltstraumen, som jeg ser andre har nevnt Kjerringøy er også noe å anbefale!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 tromsø greit å vært der. anbefale fjellheisen. alta, da har du en svæær demning å se. lofoten, flott natur. finsnes....som en nevne, er ikke noe spess å se. Anonym poster: d881a129cdaeca2df937fd41665d01e3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 I Troms vil jeg anbefale å se "yttersida" , Senja, øyene utenfor Tromsø, og Lyngen. Fjelltur i midnattsol i Lyngalpene Evt fisketur på fjorden. Anonym poster: 44047c9f6afb3abc4f1629ba25744bad
CaveWeta Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Jeg vil anbefale å kjøre Kystriksveien nordover. Om dere har tid kan dere gjerne starte den "på forskudd" med å kjøre utover til Agdenes fra Orkanger og ta ferga Brekstad -Valset. Så kjører dere riksveien (710 tror jeg) oppover kommunene på Fosenhalvøya og kommer innpå Kystriksveien i Namsos. Da har dere allerede kjørt igjennom Ørland, Bjugn, Åfjord, Osen og Roan. Mye fin natur der ute også
Kjetil E Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 Jeg vil anbefale å kjøre Kystriksveien nordover. Om dere har tid kan dere gjerne starte den "på forskudd" med å kjøre utover til Agdenes fra Orkanger og ta ferga Brekstad -Valset. Så kjører dere riksveien (710 tror jeg) oppover kommunene på Fosenhalvøya og kommer innpå Kystriksveien i Namsos. Da har dere allerede kjørt igjennom Ørland, Bjugn, Åfjord, Osen og Roan. Mye fin natur der ute også Jepp, eller hvis man ikke vil helt ut om Agdenes og Brekstad. Kan man ta ferja Flakk - Rørvik og alikevel få med seg den fantastiske naturen på utsiden av Fosenhalvøya. Tenker da særlig Osen og Åfjord kommuner.
Nemmera Skrevet 10. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 10. april 2013 Når reiser dere? 6. til 13. juli er det Galleria i Mosjøen, det er helt fantastisk og avsluttes med en stor fest midt i byen hvor gatene stenges av Anonym poster: d23b9c046cc8e6602a7d3e8153f00d12 Notert!
Nemmera Skrevet 10. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 10. april 2013 (endret) I Troms vil jeg anbefale å se "yttersida" , Senja, øyene utenfor Tromsø, og Lyngen. Fjelltur i midnattsol i Lyngalpene Evt fisketur på fjorden. Fiskestang er med! Anonym poster: 44047c9f6afb3abc4f1629ba25744bad Støtter AltGodt i forslaget om Lofoten og Saltstraumen. (Kjerringøy har jeg ikke vært så vil ikke uttale meg om) Vil og annbefale og kjøre Riksvei 17 den såkalte Kystriskveien fra Bodø og nedover langs kysten til Trøndelag. Lofoten og Saltstraumen har jeg alt notert meg Men greit å se at det er flere som støtter den ! Kystriksveien, ok, den skal sjekkes ut Endret 10. april 2013 av Nemmera
Lillie Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Sør-Troms og området der. Harstad (festspillene i Nord-Norge i slutten av juni), herfra kommer du deg ut til den fantastiske skjærgården like utenfor byen (gjemte perler for mange, men det er helt fantastisk flott). Egner seg fint til øyhopping Området har også flott turterreng hvis man er ute etter det. Ellers kan du komme deg lettvint herfra og ut til Lofoten (nå som Lofast har åpnet). Evt. ta en tur til Hadsel, nydelig natur og mange fine plasser her
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 No seier du at dokke skal reise frå Dovre, men uansett: Viss dokke vil vere skikkeleg rampete og sjå vakre plassar vil eg anbefale å køyre til Åndalsnes, så ta til venstre og køyre Trollstigen, dra til Ålesund, og så køyre til Molde og ta Atlanterhavsvegen nordover til Kristianssund. Men det er kanskje neste tur?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 Kystriksveien (Riksveg 17) er nydelig og spennende. Den starter fra Steinkjær og ender litt før Bodø. Ville prioritert den langt foran E6 (så kan dere kjøre E6 i retur). Er opp til dere hvor lang tid dere vil bruke på strekningen og om dere vil se severdigheter langs turen, feks Torghattenhullet, Petter Dass museet (Nordlands 1000-års sted), Svartisen, Saltstaumen mm. En god del ferger må tas. Det brukes å gis ut egen gratis turistbok/hefte om Kystriksvegen (bla med fergetider, severdigheter og nyttig info). Du kan også låne bøker på bibiloteket om strekningen Kystriksvegen om du er interessert. Langs turen kan dere også ta lengre avstikkere med båt feks legge ut mot Vega (Unescos verdensarvsliste), Træna (Trænafestivalen 11.- 13. juli er utsolgt), Rødøyløva (besøke Klokkergården, bestige fjellet Rødøyløva (fantastisk og dramatisk utsikt) og bade på Storstanda). Men dagene kommer til å gå fort, så det blir kanskje mye tid å ta disse avstikkerne om man skal helt opp til Finnmark. Anonym poster: 72116bc54af409da51c0344ca80495dd 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 Rv 17, Kystriksveien, som nevnt, og om det er vær til det: Ferje Bodø-Moskenes. Hadde en fantastisk opplevelse den gangen jeg tok Moskenesferja i 6-tiden om morgenen og møtte hele Lofotveggen i morgensol. Anonym poster: 1fed528a7d592416d315ea2bba80cb06
CaveWeta Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Jepp, eller hvis man ikke vil helt ut om Agdenes og Brekstad. Kan man ta ferja Flakk - Rørvik og alikevel få med seg den fantastiske naturen på utsiden av Fosenhalvøya. Tenker da særlig Osen og Åfjord kommuner. Det er sant Det er veldig fin natur ute ved kysten i Bjugn og, men veinettet er lagt så dårlig at en ser det ikke med mindre en vil kjøre kjempeomkrok om Nes, Vallersund og Lysøysund. Derimot, om en vil ha med seg det flotte lyset på Ørlandet og kanskje overnatte i rorbuer på Beian (tror det er det der ute?), spasere i sjøgata på Uthaug å få omvisning på middelalderborgen Austråttborgen OG slippe den enormt dyre bommen som er satt opp ved Krinsvatnet så anbefaler jeg å følge Trondheimsfjorden ut til Orkanger og Valset for ferge til Brekstad. Tidsmessig vil det vel være 1 time lengre å kjøre om Brekstad ift om Flakk - Rørvik, det er da strekningen mellom Brekstad og Krinsvatnet. I tillegg kan en titte over elva og le til bomstasjonen (Ja, det er bompenger på ferga Brekstad - Valset også, men langt fra så mye som bomstasjonen ved Krinsvatnet, og ferga Flakk - Rørvik koster vel det samme som (eller mer) Brekstad - Valset. Forresten, om en vil strekke på beina er det en fin spasertur (1 time) opp til et vann om en starter fra planteskolen ca 5 min etter Opphaug i retning mot Botngård. Oppe på toppen får man kjempeutsikt over flate Ørlandet, havet og kystfjellene i Bjugn Phu, det var mitt slag for mitt gamle lokalmiljø
Kjetil E Skrevet 11. april 2013 #17 Skrevet 11. april 2013 Det er sant Det er veldig fin natur ute ved kysten i Bjugn og, men veinettet er lagt så dårlig at en ser det ikke med mindre en vil kjøre kjempeomkrok om Nes, Vallersund og Lysøysund. Derimot, om en vil ha med seg det flotte lyset på Ørlandet og kanskje overnatte i rorbuer på Beian (tror det er det der ute?), spasere i sjøgata på Uthaug å få omvisning på middelalderborgen Austråttborgen OG slippe den enormt dyre bommen som er satt opp ved Krinsvatnet så anbefaler jeg å følge Trondheimsfjorden ut til Orkanger og Valset for ferge til Brekstad. Tidsmessig vil det vel være 1 time lengre å kjøre om Brekstad ift om Flakk - Rørvik, det er da strekningen mellom Brekstad og Krinsvatnet. I tillegg kan en titte over elva og le til bomstasjonen (Ja, det er bompenger på ferga Brekstad - Valset også, men langt fra så mye som bomstasjonen ved Krinsvatnet, og ferga Flakk - Rørvik koster vel det samme som (eller mer) Brekstad - Valset. Forresten, om en vil strekke på beina er det en fin spasertur (1 time) opp til et vann om en starter fra planteskolen ca 5 min etter Opphaug i retning mot Botngård. Oppe på toppen får man kjempeutsikt over flate Ørlandet, havet og kystfjellene i Bjugn Phu, det var mitt slag for mitt gamle lokalmiljø Takk for info, rett nok lenge siden 1989, så kjørte jeg og far min fra Grogn via Namsos og yttersiden gjennom Osen og Åfjord kommuner. Og sannsynligvis de steder du nevner her. Til Flakk og det var en helt fantastisk natur.
Nemmera Skrevet 11. april 2013 Forfatter #18 Skrevet 11. april 2013 Kjenner at jeg gleder meg nå her var det mye gode tips! Takk! Man ser så altfor lite av sitt eget land....
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #19 Skrevet 12. april 2013 Anbefaler Røros, en vakker bergstad =) Anonym poster: fa352270f744d6991df8bd7bcfa7abc6
Gjest EryMax Skrevet 12. april 2013 #20 Skrevet 12. april 2013 Svartisen ligger allerede ved rv17, når dere kommer i land fra ferga mellom Ågskaret og Forøya, så kjører dere mot Ørnes. Pass på at dere ikke kjører rett fram når dere kommer til kirka på Halsa i Meløy kommune. Da ender dere opp på Engavågen. Så ved kirka ta til høyre, når dere kommer mot svartisen, så er det laget rasteplass der man kan stoppe og beskue den. Av og til i sommerhalvåret så kjører de båttur til Svartisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå