Gå til innhold

Såing av krydderplanter

Crispo

Anbefalte innlegg

I går plantet jeg en del krydderplanter innendørs (basilikum, oregano, dill og gressløk). Noen som vet om det må gjødsles noe? Hvor ofte må det vannes? Skal plantes ut i slutten av mai/begynnelsen av juni.

Ahhhh... som jeg gleder med til å få friske krydder :-)

Bare jeg får det til å vokse da :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lurt på om jeg skal så krydderplanter selv, eller om jeg skal kjøpe noen fine og friske noen i butikken... Tror det blir det siste for min del, med mindre det kommer masse innlegg her om hvor usannsynlig lett det er å få dem til å vokse og bli store og friske og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Det hørtes deilig ut med egne friske krydderurter...

Er det bare å kjøpe ferdige i grønnsaksavdelingen og sette dem ut?

Hørtes eventyrlig lett ut... :P

Nå kjøper vi jo disse pottene, bruker det vi kan før den visner...

Så kjøper vi ny...

Må legge til at vi har et kjøkken på 1,5 x 2,3 meter... :wink:

Flytter snart og får stor hage.

Dette er et av prosjektene...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper planter bør du dele dem opp, for de er ikke levedyktige når de står så tett som de du kjøper.

Fant denne artikkelen om temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små krydder-babyer skal ha jevn fuktighet og stå lyst men ikke i direkte sollys. De kan godt få litt gjødsel etterhvert, men vær forsiktig så du ikke gjødsler for mye. Ikke plant ut for tidlig. Pass på at de har store nok potter etterhvert som de vokser seg større, de trenger godt med plass for ikke å bli puslete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satte frø jeg i små beger..... leste en skulle ha 6-7 frø i hver, men de var jo så små disse frøene.... tror jeg tok litt for mange...bare drysset over :oops: Har plassert dem på et lunt sted, noen står også i vinduskarmen på datarommet. Gleder meg til å se om jeg får dem til å vokse slik at jeg får plantet dem ut.... Må bare være helt nydelig å kunne gå ut i hagen å ta inn friske krydder når en trenger det.... mmmmmm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har plantet for mange i hver potte er det jo bare å prikle dem ut (dele forsiktig opp og plante) i større potter etter at de har blitt spirer på et par centimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer også på at de ikke får "kunstgjødsel" men naturlige saker (husker ikke merket akkurat nå, men du kan kjøpe det på flaske på de fleste hagesenter tror jeg).

Det er på en måte liten vits i å dyrke selv og deretter gi planten næring som gjør den til en "ikke økologisk" plante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Tror nå allikevel at jeg satser på å kjøpe ferdige planter jeg.. Kjøpte en ny veranda-kasse i går, plantesenteret jeg passerer på vei hjem fra jobb hadde 50% på masse kasser og potter. Og der fant jeg jammen en kasse maken til den jeg kjøpte til full pris ett annet sted i fjor, og der jeg kjøpte den var den mye dyrere så jeg betalte ikke mer en under 1/3 nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Endelig vår! Jeg vil også så!

Jeg sådde basilikum og persille i vinduskarmen i fjor, og de plantene ble kjempefine.

Jeg la blank plast med mange små hull i over pottene etter at jeg hadde sådd. Da blir det som et drivhus. Og selvfølgelig må det vannes og gjødsles jevnlig.

Når plantene ble litt store og det var sommer ute, flyttet jeg plantene ut på balkongen. Dette er så lett som bare det!

Lykke til! :-)

Selv venter jeg til etter påskeferien med å så, så plantene ikke tørker inn i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte mini drivhus med 18 små potter på rema, til 30,- Har plantet peppermynte, gressløk, lavendel, jordbær og basilikum. Har stått i ca 2 uker, og alt spirer å gror foreløpig. Sprayer lett med vann hver dag og har de i vinduskarmen hvor det er bare litt sol i løpet av dagen.

Lille gullet har plantet blomstererter og følger nøye med og passer på. Tips til mødre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også et minidrivhus som jeg har i vinduet :-) Kjøpt på ikea, tror jeg fikk plass til 24 små grønne beger......

Gressløken har allerede begynt å spire :-) Blir spennende å følge med.... skal bli godt å lage mat med sine egne krydder/urter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og syntes det ser så koselig ut å ha disse krydderplantene stående i kjøkkenvinduet! Men hva kan de brukes til alle sammen, gjør det samme eller bedre nytte en tørket krydder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friske krydderurter har mer smak enn tørkede. Bruken er vel mer eller mindre den samme om de er ferske eller tørkede.

Skal så gressløk, rosmarin og basilikum i minidrivhus i påsken jeg. Gleder meg til jeg kan sette de ut i solveggen på terassen til sommeren.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...