Gå til innhold

Mottar gullsmedbutikker sølvtøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en del sølvtøy liggende, mest skjeer. Har 12 stk spiseskjeer i sølv, men bruker de aldri. Er det mulig og selge de til en gullsmed? De er aldri brukt og ligger fortsatt i plasten. Har også 15 stk T-skjeier, men de brukes til selskaper.

Anonym poster: 042969e1a3745d5d8bed839101fd6430

Videoannonse
Annonse
Gjest Skogmann
Skrevet

Har en del sølvtøy liggende, mest skjeer. Har 12 stk spiseskjeer i sølv, men bruker de aldri. Er det mulig og selge de til en gullsmed? De er aldri brukt og ligger fortsatt i plasten. Har også 15 stk T-skjeier, men de brukes til selskaper.

Selg heller til meg. Gullsmedbutikkene tar elendig pris. Du får cirka 3500 kroner kiloen hos dem for rent sølv. Vei opp hvor mye det er, så skal jeg se hvor mye du får hos gullsmed, og hvor mye du kan få hos meg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss det framgår av innpakninga kvar det er kjøpt så kan du jo gå i den butikken og høyre om dei vil bytte dei. Då må du vere budd på å ta noko i bytte frå den same butikken, som smykke el.l., du får neppe pengane tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, kan godt veie de. Har ikke vekt akkurat her nå, men 12 spiseskjeer i merke Elisabeth er det. Ser de koster over 1200 i butikken pr. stk nye.

Gjest navnelapp
Skrevet

Å selge til kilopris lønner seg oppsiktsvekkande dårleg. Har du prøvd å selge det på Finn?

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Ok, kan godt veie de. Har ikke vekt akkurat her nå, men 12 spiseskjeer i merke Elisabeth er det. Ser de koster over 1200 i butikken pr. stk nye.

Du kan glemme og få butikkprisen du kjøpe dem for om du selger til butikker. Sølvtøy er generelt lite verdt i forhold til f.eks sølvbarrer eller sølvmynter, da sistnevnte er .999 sølv. Skjeer osv er som regel .925 eller .830.

Poenget er at når du kjøper sølvbestikk så har det en fiktiv verdi i form av hvem som har laget dem, utforming og bruksnytte (man kan spise med dem). Men når du selger så skal det bare smeltes ned til rent sølv og brukes på nytt. Da er det kun verdien i det RENE sølvet du får igjen for det.

Som du kan se tar de cirka 3000 kroner kiloen for sølvtøy.

http://www.gullbagen.no/selg-solv/

http://www.gulladam.no/selg-solv

Dersom ei skje veier si 20 gram så får du cirka 60 kroner per skje. Omregnet til spotpris på sølv som nå er 28 dollar unsen (unse er 28 gram) dvs, 162 kroner. Så er sølvskjea di på 20 gram verdt cirka 70 kroner(ikke 100, som den hadde vært verdt om det var .999 sølvmynt). Du får 30 for den i innbytte. Det er godt under halv pris.

Jeg kan gi deg 45 kroner for 10 gram. Vei opp, og send meg en PM, så kan jeg gjøre et prisoverslag, også kan jeg evnt hente hvis du vil selge. Du får 15-20% bedre fortjeneste.

Endret av Skogmann
Gjest Skogmann
Skrevet

Viss det framgår av innpakninga kvar det er kjøpt så kan du jo gå i den butikken og høyre om dei vil bytte dei. Då må du vere budd på å ta noko i bytte frå den same butikken, som smykke el.l., du får neppe pengane tilbake.

Jojo..det er flusst av butikker, bla gulladam som tar i mot sølv og gull mot penger. Gulladam arrangerer til og med seminarer hvor de kjøper inn sølvtøy. Problemet er bare at du får elendig pris for sølvet ditt. Sølv i dag er verdt 168 kroner unsen (28gram). .830 er verdt 140 kroner for 28 gram. Du får kanskje 50-60 kroner i innbytte.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det var lite, da beholder jeg dem selv og ungene kan få arve dem :) Takker for svar.

Hadde solgt dem kun hvis jeg fikk 5-600 pr skje ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...