Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tenker å studere rettsvitenskap til høsten. Har mest sannsynlig mulighet til å komme inn på integrert masterprogram ved UiB, og samme studie på vårsemesteret ved UiO. Men av flere grunner så vil jeg helst bo i Kristiansand og lurer derfor på om jeg stiller mye svakere med en grad fra UiA for så å søke meg inn på master i Bergen?

UiA har en avtalte med UiB, men vil det dermed si at jeg er "garantert" en plass ved masterstudiet? Litt kjedelig å ikke få en plass som jeg kunne fått hvis jeg søkte meg inn på integrert masterprogram fra starten av..

Har noen erfaringer fra UiA? Hvordan er kvaliteten på undervisning, forelesere, oppfølging?

Har også lest at privatskoler som f.eks. Treider har bedre oppfølging av studenter som resulterer i bedre gjennomsnittskarakterer enn UiO. Hvis jeg først skal legge meg ut på et såpass krevende studie som Jus så vil jeg gjerne at undervisningen skal være best mulig - kunne privatskole være tingen hvis man har økonomien til det?

Takker for alle innspill! :Nikke:

Anonym poster: b0cba5bafe36d8f1b2ec9c679fe44881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Går selv jus på UiB. Hvis du har snitt til å komme inn her og i Oslo, så stiller du nok ikke svakt hvis du vil gå UiA først og så bytte over. Nå vet jeg ikke om det har så mye å si, men jeg har hørt at det "ser bedre ut" på vitnemålet hvis du har tatt hele graden på ett universitet. For når du bytter over fra et som ikke har like høyt snitt, fremstår det som om du ikke klarte å komme inn på noen av de integrerte masterne, og at det da var løsningen. Så hvis du har mulighet til å begynne på UiO, UiB eller UiT ville jeg heller gjort det :)

Uansett - lykke til med valget!

Anonym poster: f3fe5440078e28033228e835ee30e81b

Skrevet

Hei!

Går selv jus på UiB. Hvis du har snitt til å komme inn her og i Oslo, så stiller du nok ikke svakt hvis du vil gå UiA først og så bytte over. Nå vet jeg ikke om det har så mye å si, men jeg har hørt at det "ser bedre ut" på vitnemålet hvis du har tatt hele graden på ett universitet. For når du bytter over fra et som ikke har like høyt snitt, fremstår det som om du ikke klarte å komme inn på noen av de integrerte masterne, og at det da var løsningen. Så hvis du har mulighet til å begynne på UiO, UiB eller UiT ville jeg heller gjort det :)

Uansett - lykke til med valget!

Anonym poster: f3fe5440078e28033228e835ee30e81b

Takk for godt innspill! Du sier noe der ja, UiO og UiB er vel mer anerkjent og har lenger erfaring med jusstudier også.. Hvordan liker du UiB og studiet du har valgt?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig stiller du svakere. Du er heller på ingen måte garantert plass på UiB hvis du søket deg videre senere.

Anonym poster: 89f5d27c4ae1efa56ae612e23a2b6af1

Skrevet

Jeg ville også definitivt holdt valget mellom UiB og UiO. Hvis det virkelig er jurist eller advokat du vil bli, er det i mine øyne veldig dumt å søke seg inn på bachelor først. Både for vitnemålet ditt når du en gang sitter med en master, og for kvaliteten på utdannelsen din.

Man skal naturligvis passe seg litt for å si at kvaliteten er markant bedre ved noen institusjoner enn andre, men jeg drister meg til å se at de juridiske fakultetene ved UiB og UiO er de to beste i landet. Jussmiljøet i Norge er lite, og de virkelig gode professorene, forskere ellers og øvrig personale er i mine øyne konsentrert rundt UiB og UiO.

I tillegg kommer jo usikkerheten - man er ikke garantert å kunne få innpass ved de juridiske fakultetene om man ønsker å bygge på til en master. Og jeg vil definitivt tro at man stiller mye svakere i arbeidslivet med en bachelor. For det første mtp. at man har lavere faglige kvalifikasjoner, og dermed kan slite med å få en jobb man virkelig vil ha. For det andre tenker jeg at noen arbeidsgivere er ute etter bachelorkandidater - fordi de er ute etter en person med noe mindre kompetanse, men som også vil koste dem mindre og ha lavere forventninger til arbeidsoppgaver og karriereutvikling.

Når det er sagt, så er bacheloren relativt ny. Det er vel ikke mange år siden det kun var Høgskulen i Lillehammer som tilbød dette. Nå har jeg inntrykk av at det er en håndfull andre som også deler ut bachelor, men uansett tror jeg vi må vente noen år på å se hvilken funksjon bachelorkandidatene eventuelt får i arbeidslivet.

AnonymBruker
Skrevet

I verste fall blir du sittende med en bachelorgrad i juss uten å komme inn på master. En bachelorgrad i juss er ubrukelig på arbeidsmarkedet. Når du har karakterer til å komme inn på 5 årige profesjon er det idiotisk å søke bachelorstudiet.

Anonym poster: 692b301aad3393fec7cd88bf6674ffef

Skrevet

Jeg går på UIO og anbefaler det på det varmeste. Tok selv ett år på Treider, og angrer veldig. Karakterene mine ble hverken bedre/dårlige. Men kvaliteten på foreleserne var ikke så mye å skryte av.

Skrevet

Mye bra innspill her, har definitivt gitt meg noe å tenke på. Var dessverre de svarene jeg fryktet da, hehe

AnonymBruker
Skrevet

Er du russ i år og velger bachelor/ sterkt redusert jobbmarked fordi typen din flytter for å studere på UIA?

Jeg gjorde noe lignende og angrer som en hund for forholdet mitt holdt ikke engang gjennom hele første året av studiene.

Anonym poster: 692b301aad3393fec7cd88bf6674ffef

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for UiO eller UiB jeg også. Hvilket av dem velger du selv. UiO er vel alt i alt ansett som hakket sterkere, samtidig som studieordningen i Bergen (med eksamen etter hvert fagområde) er mer behagelig for de fleste. Spørs også litt hvor i landet du vil jobbe senere - tenker du å jobbe i Hordaland hadde jeg også valgt Bergen, tenker du å jobbe i Oslo hadde jeg valgt Oslo. Dette fordi det er mulig å få en del kontakter i løpet av studiet. Det er uansett overhodet ikke noe must, det viktigste er hvor du selv vil være, det er bare småting som kan ha en ørliten betydning.

Treider kan du forøvrig bare glemme. De som går der er rent formelt privatister ved UiO, og den muligheten forsvinner nå. De skal kanskje fortsatt ha førsteåret, men privatistordningen fases ut ved juridisk fakultet ved UiO. På Treider fikk du etter det jeg forstår ganske tett oppfølging, men har/hadde også en overvekt av studenter som ikke kom inn ved universitetet (med noen unntak). Du vil i alle tilfeller etter hvert måtte ha studierett ved universitetet for å avlegge eksamen der.

Lykke til skal får uansett ha, du er hjertelig velkommen til UiO :)

Anonym poster: 165909a445feaea605bdc6622e98cdf0

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som går på universitetet og har studierett, men som likevel velger å gå på Treider. Så du må ikke være privatist.

Anonym poster: fcadf31ef702106f0c4d6bd52d038447

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som går på universitetet og har studierett, men som likevel velger å gå på Treider. Så du må ikke være privatist.

Anonym poster: fcadf31ef702106f0c4d6bd52d038447

Nei, du må ikke være privatist for å betale for undervisning på Treider også. Treider skal imidlertid etter sigende legge ned sitt tilbud om undervisning, i hvert fall fra 2.-avdeling og utover. Det er helt naturlig når privatistmuligheten lukkes. Det er noen som har studierett og likevel går på Treider, det har du rett i, men de er ikke mange nok til alene å holde Treiders jusundervisning i live. Treider er tross alt avhengige av å ha en gjeng privatister i tillegg til de med studierett for å tjene på å fortsette med jusundervisning.

Anonym poster: 165909a445feaea605bdc6622e98cdf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...