Gå til innhold

Tipps til NATURLIGE vaskemidler til husrengjøring? hvilken effekt? tipps?

kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Skal vaske huset fra topp til ta, hva ville dere brukt av MILJØVENNLIG "vaskemiddler" for og få huset rent?? hørt at blant annet eddik kan brukes isteden for giff? på glassplater og lignendes, og at det er bakteriedrependes? andre forslag

Dette er flytterengjøring og MÅ bli helt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal vaske huset fra topp til ta, hva ville dere brukt av MILJØVENNLIG "vaskemiddler" for og få huset rent?? hørt at blant annet eddik kan brukes isteden for giff? på glassplater og lignendes, og at det er bakteriedrependes? andre forslag

Dette er flytterengjøring og MÅ bli helt bra :)

Om det er utvask, hvorfor ikke bruke gode velprøvde vaskemidler? Det er jo ikke den ukentlige vasken akkurat, så det kan ikke være så farlig med kjemiske greier en sjelden gang.

Anonym poster: 6ac8dd5153e9d1deba99ba70ed3ddbaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er utvask, hvorfor ikke bruke gode velprøvde vaskemidler? Det er jo ikke den ukentlige vasken akkurat, så det kan ikke være så farlig med kjemiske greier en sjelden gang.

Anonym poster: 6ac8dd5153e9d1deba99ba70ed3ddbaf

nei jeg skal bare vaske inne :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker

Attitude og Ecover er miljøvennlig. Ellers står det litt om eddik, sitron, bakepulver osv her.

Litt sent å svare TS, men det er ikke alt av Atitude/Ecover og andre økologiske merker som er like miljøvennlig - ikke er det naturlig heller da de ofte tilsetter limonene osv(ikke i alle produktene, da).

Denne nettsiden her er fin for å vurdere produkterfra mange merker: http://www.ewg.org/guides/cleaners/content/top_products

Ellers er det jo mange som rengjør med sitron/eddik/bakepulver(ikke sammen, men i ulike blandinger) - samt man kan også bruke Sal Suds fra Dr. Bronner som skal være naturlig/miljøvennlig. http://lisa.drbronner.com/?p=1178

Man kan tilsette tea tree olje eller lavendelolje for antiseptiske egenskaper om man vil det(men eddik er jo også bakteriedrepende)

Jeg liker dog ikke de helt naturlige vaskeløsningene da det lukter fryktelig og tar lang tid før lukten går bort(dusjen skal blant annet stå en stund med sprayet eddikblanding på for at antibakterieegenskapen skal slå inn). I tillegg synes jeg det er vanskelig å se om man har kommet over alle overflater skikkelig med eddik, for det jo er helt vannete og transparent.

Men jeg kan anbefale å blande eddik og bakepulver+kokende vann i avløp som forebygger, det virker, og lukter veldig lite ifht å vaske overflater med eddik.

Anonym poster: fa5628e612fa57c294b2c2566253b0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Anbefalar gallesåpe frå Clas Ohlson! Me brukte denne til å vaska ut eit gammalt (og grautskittent) hus, og såpa tok all driten, knallbra! :)

Ellers er det jo veldig mange gode svanemerka såper; Ajax for eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Men jeg kan anbefale å blande eddik og bakepulver+kokende vann i avløp som forebygger, det virker, og lukter veldig lite ifht å vaske overflater med eddik.

Anonym poster: fa5628e612fa57c294b2c2566253b0d3

Så interessant!

I hvilket forhold blander man eddik, vann og bakepulver`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Anbefalar gallesåpe frå Clas Ohlson! Me brukte denne til å vaska ut eit gammalt (og grautskittent) hus, og såpa tok all driten, knallbra! :)

Ellers er det jo veldig mange gode svanemerka såper; Ajax for eksempel :)

De er svanemerkede pga emballasjen(resirkulerbar), IKKE innholdet.

Anonymous poster hash: 28190...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så interessant!

I hvilket forhold blander man eddik, vann og bakepulver`?

Du blander ikke vannet.

Mengdeforholdet på bakepulver/eddik er ikke så viktig - jeg bruker ca 1/3 boks eller mer med bakepulver, og heller nok eddik over til at det bruser, men ikke så mye at det skyller alt bort.

Så venter du bittelitt, og heller kokende vann over. Gjerne i to omganger.

Dette er kun vedlikeholdsmetode, renser ikke avløpet om det er så tett at det egentlig trenger avløpsrens. Dette har jeg spurt septikservice om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Dete skal jeg prøve. Jeg trenger å vedlikeholde utløpa på badet med noe enkelt, slik at de ikke tetter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaxxy

iherb.com har masse miljø- og dyrevennlige vaskemidler! til toalett, bad, all around, glass, utebruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blander ikke vannet.

Mengdeforholdet på bakepulver/eddik er ikke så viktig - jeg bruker ca 1/3 boks eller mer med bakepulver, og heller nok eddik over til at det bruser, men ikke så mye at det skyller alt bort.

Så venter du bittelitt, og heller kokende vann over. Gjerne i to omganger.

Dette er kun vedlikeholdsmetode, renser ikke avløpet om det er så tett at det egentlig trenger avløpsrens. Dette har jeg spurt septikservice om ;)

Hvorfor ikke bytte ut bakepulveret og eddiken med noe som monner? For eksempel Mudin? I den løsningen du beskriver over her er det hovedsaklig det kokende vannet som gjør vei i vellinga, den svake basen du lager av bakepulver og eddik er ikke så veldig effektiv (brusingen er på grunn av en kjemisk reaksjon som slipper ut CO2 gass, og som gir heving til bakverk, men det løser svært lite fett).

Uansett, så veldig "naturlig" er det ikke, utenom eddiken da. Både bakepulver og natron er rent kjemiske næringsmidler. Anonymous poster hash: 6ac8d...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...