Gå til innhold

Åssen muskler blir trent hvis man jogger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen muskler blir trent hvis man jogger ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? "Åssen muskler"?

Anonym poster: c2f4292875ad46f27ffe6b48c98e1154

• Liker 5
Skrevet

Seriøst? "Åssen muskler"?

Anonym poster: c2f4292875ad46f27ffe6b48c98e1154

Ja seriøst ! leste rundt på nette at rompe og ben musklene ble trent, så vill vite hva som blir trent eller om det bare er får kondisen.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, med skrivefeil får du desverre ikke svar på ditt spørsmål, velkommen til KG :)

Anonym poster: 28f0357c1550484e4751f03203e72140

• Liker 10
Skrevet

La oss alle lære av Good Guy Gregs eksempel:

03bd57f0082e3272d4070ff57e3b56626ae17a48.png

Men beklager, TS, jeg har dessverre svært liten peiling på muskler og trening...

• Liker 6
Skrevet

Sete, bakside lår, fremside lår, legger, mage, rygg, nakke, skuldre, ja stortsett hele kroppen må hjelpe til for å flytte deg.

Men du trener ikke akkurat styrke da.

Gjest *Maja*
Skrevet

Du trener hele kroppen :) I tillegg kommer du i bedre fysisk form.

Du får veldig flotte og definerte bein av å jogge bl.a :)

Skrevet

Jogging gjør at jeg har veldig fine og definerte muskler i legger og lår, samt at magen er helt flat og at det ikke er noe overskuddsfett på ryggen. I de periodene jeg trener mye motbakkeintervaller ser jeg også en klar endring i setemuskelaturen.

Det jogging ikke gir er definerte muskler i mage, rygg eller armer. Men litt styrketrening ved siden fikser det dersom man har lav fettprosent fra før.

Skrevet

Jogging gjør at jeg har veldig fine og definerte muskler i legger og lår, samt at magen er helt flat og at det ikke er noe overskuddsfett på ryggen. I de periodene jeg trener mye motbakkeintervaller ser jeg også en klar endring i setemuskelaturen.

Det jogging ikke gir er definerte muskler i mage, rygg eller armer. Men litt styrketrening ved siden fikser det dersom man har lav fettprosent fra før.

Jeg har akkurat begynt å trene, men jeg trener muskler hver dag, så skal jeg begynne å jogge også. Min fettprosent er på 15

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene, men jeg trener muskler hver dag, så skal jeg begynne å jogge også. Min fettprosent er på 15

Det er alt for lavt! Gitt at du har fått målt dette profesjonelt og det stemmer må du spise mer og annerledes. En så lav fettprosent kan være skadelig. For min del misstenker man at jeg ikke kan få barn fordi jeg hadde for lav fettprosent i tenårene.

20-25% er sunt for kvinner. Under 18% er skadelig.

AnonymBruker
Skrevet

20-25% er sunt for kvinner. Under 18% er skadelig.

Det var da veldig bastant. Har du noen dokumentasjon for dette?

Jeg har fettprosent på 14-15, har målt på Tanita-vekt. Har aldri fått opplyst av PT'en at det er skadelig lavt, men at den ikke bør bli lavere. Og jeg har stor muskelmasse, så jeg er på ingen måte skranten.

Anonym poster: 0fff1c1f1e8d9521c2c26262aa09209f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Under 18% er bare tull at det er direkte skadelig. Det essensielle fettet (det man ikke kan leve uten) for kvinner ligger på 10-13%.

Anonym poster: 8f956a04b738d1f406c8e6eb9a98c56f

Skrevet (endret)

Det var da veldig bastant. Har du noen dokumentasjon for dette?

Etter flere år med konkuranseidrett er det disse tallene jeg har lært. Det er også de tilbakemeldingene jeg har fått i forbindelse med utredning for ufrivillig barnløshet og redusert eggkvalitet, lav fettprosent kan gi varig skade på hormonbalansen i kroppen. Når man snakker om å ligge ned mot essetielt nivå 10-13%, snakker man om livsnødvendig nivå, da har kroppen allerede blitt påvirket i mindre livsnødvendige prosesser.

Jeg legger ved tall fra WHO (World health organization). Selv synes jeg disse ligger noe høyt i forhold til min "barnelærdom", der alt fra 30% er vurdert å være usunt, og 20-25% er optimalt.

Edit - sliter med tabellen.

Den sier i alle fal at under normalt er under 21%, healthy er 21-33%, for høyt er 33-39%, for en kvinne 20-40 år.

Age Underfat Healthy Range Overweight Obese 20-40 yrs Under 21% 21-33% 33-39% Over 39% 41-60 yrs Under 23% 23-35% 35-40% Over 40% 61-79 yrs Under 24% 24-36% 36-42% Over 42%

Endret av Athene
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan fettprosenten indikere om man lider av undervektighet eller overvektighet?

Selv veier jeg 64 kg, er 170 høy - det vil si jeg veier helt normalt. Jeg er slank, men har muskler, hvilket gir meg lav fettprosent. Vil tro at bildet er langt mer komplekst enn at man kan si det ene eller andre vedrørende fettprosent alene - men det vil antakelig være langt mer skadelig å ha lav fettprosent når man er tynn og veier lite fra før. Det er sånn sett ingen klar sammenheng mellom lav fettprosent og lav vekt. Snarere tvert imot, naturlig nok.

Skrevet

Hvordan kan fettprosenten indikere om man lider av undervektighet eller overvektighet?

Selv veier jeg 64 kg, er 170 høy - det vil si jeg veier helt normalt. Jeg er slank, men har muskler, hvilket gir meg lav fettprosent. Vil tro at bildet er langt mer komplekst enn at man kan si det ene eller andre vedrørende fettprosent alene - men det vil antakelig være langt mer skadelig å ha lav fettprosent når man er tynn og veier lite fra før. Det er sånn sett ingen klar sammenheng mellom lav fettprosent og lav vekt. Snarere tvert imot, naturlig nok.

Jeg benyttet feil ord, og korrigerte det nå. I tabellen står det underfath og healthy range.

Fettprosent sier noe om sunnhet, ikke om vekt. Dette er en (av flere) grunner til at toppidrettsutøvere er mindre sunne enn de som trener mer moderat.

Skrevet

Etter flere år med konkuranseidrett er det disse tallene jeg har lært. Det er også de tilbakemeldingene jeg har fått i forbindelse med utredning for ufrivillig barnløshet og redusert eggkvalitet, lav fettprosent kan gi varig skade på hormonbalansen i kroppen. Når man snakker om å ligge ned mot essetielt nivå 10-13%, snakker man om livsnødvendig nivå, da har kroppen allerede blitt påvirket i mindre livsnødvendige prosesser.

Jeg legger ved tall fra WHO (World health organization). Selv synes jeg disse ligger noe høyt i forhold til min "barnelærdom", der alt fra 30% er vurdert å være usunt, og 20-25% er optimalt.

Edit - sliter med tabellen.

Den sier i alle fal at under normalt er under 21%, healthy er 21-33%, for høyt er 33-39%, for en kvinne 20-40 år.

Age Underfat Healthy Range Overweight Obese 20-40 yrs Under 21% 21-33% 33-39% Over 39% 41-60 yrs Under 23% 23-35% 35-40% Over 40% 61-79 yrs Under 24% 24-36% 36-42% Over 42%

Jag har en fett procent på 21% (alltså innanför WHOs skala), jag äter precis vad jag vill och hur mycket jag vill. Jag har fött barn och tränar bara ibland (vissa veckor tre-fyra dagar i veckan, andra ingen alls). Jag är faktiskt lite små knubbig, inte fet men jag kunde gott haft mindre fett utan att folk runt mig hade reagerat..

Därför jag tror inte att denna skalan helt stämmer, men det sa du ju själv också. Vad tråkigt att höra att din låga fett procent kanske är grunden till barnlöshet. Hoppas att fler unga tjejer får höra om riskerna innan de blir anorektiker/ träningsnarkomaner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...