Gå til innhold

sunn og sprek men ingen vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:-)

Lurer på om noen kan hjelpe meg med hva jeg gjør feil. Trener 5-6 ganger i uken. En god miks av styrke og kondisjon. Jogger ca 3 ganger i uken og da jogger jeg i ca 1, 5 timer hver gang. Veier 64 kilo og er 170 cm. Spiser ca 1200 kcal om dagen og ingen brød, ris pasta og potet. Men mage fettet vil ikke bort og jeg har ikke fått så mye resultater i forhold til så flink som jeg har vært. Er heller ikke helt fast i kroppen og lurer på hva jeg kan gjøre feil. Spiser jo riktig og trener hardt så jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil... setter pris på tilbakemelding :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser for lite muligens i forhold til aktivitet, så kroppen prøver å holde på det lille den har...? Er jo et godt spørsmål hvordan du spiser, når og hva. Vekta er irrelevant da den ikke viser skillnad mellom økning av muskelmasse og nedgang i fett. Og ikke minst hvis du trener bra og tungt styrke burde du vurdere å øke protein opptaket for at kroppen ikke skal spise av musklaturen, men heller av fettet og det du får i deg. Huske at kroppen spiser av muskler før fett som følge av at det er en lettere tilgjengelig energi kilde. Drikker du rikelig med vann, har du jevnt mellomrom mellom måltid og ikke går lengre perioder uten mat. Hvilket tempo jogger du i, varierer du treningen noen gang etc. Kan være mange grunner til stagnering om man må se alt i kombinasjon, da alt henger sammen og kan påvirke.

• Liker 1
Skrevet

Kroppen har ingen magisk evne til å holde på energi hvis du går med tungt underskudd, hvorfor perpetueres denne myten?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser for lite muligens i forhold til aktivitet, så kroppen prøver å holde på det lille den har...? Er jo et godt spørsmål hvordan du spiser, når og hva. Vekta er irrelevant da den ikke viser skillnad mellom økning av muskelmasse og nedgang i fett. Og ikke minst hvis du trener bra og tungt styrke burde du vurdere å øke protein opptaket for at kroppen ikke skal spise av musklaturen, men heller av fettet og det du får i deg. Huske at kroppen spiser av muskler før fett som følge av at det er en lettere tilgjengelig energi kilde. Drikker du rikelig med vann, har du jevnt mellomrom mellom måltid og ikke går lengre perioder uten mat. Hvilket tempo jogger du i, varierer du treningen noen gang etc. Kan være mange grunner til stagnering om man må se alt i kombinasjon, da alt henger sammen og kan påvirke.

Er ikke, TS, men vil takke deg for svaret. Men jeg vil spørre - hvordan kan jeg sikre at kroppen min spiser fett og ikke muskler hvis jeg får med underskudd? Er det bare å få masse proteiner? Er det ikke slik at kroppen spiser musklene og erstatter de med nye gjennom høy proteininntak? Kan noen forklare? Jeg trener ikke veldig mye, men omtrent 30 min hver dag, kjører Butt Bible nå. Jeg vil miste fettet og få noen muskler, men ikke ha veldig muskuløs kropp. Bare stram. Hvor mange proteiner må det være per dag da?

Anonym poster: e671e592b615f2ad71a30357b818f11f

Skrevet

Er ikke, TS, men vil takke deg for svaret. Men jeg vil spørre - hvordan kan jeg sikre at kroppen min spiser fett og ikke muskler hvis jeg får med underskudd? Er det bare å få masse proteiner? Er det ikke slik at kroppen spiser musklene og erstatter de med nye gjennom høy proteininntak? Kan noen forklare? Jeg trener ikke veldig mye, men omtrent 30 min hver dag, kjører Butt Bible nå. Jeg vil miste fettet og få noen muskler, men ikke ha veldig muskuløs kropp. Bare stram. Hvor mange proteiner må det være per dag da?

Anonym poster: e671e592b615f2ad71a30357b818f11f

For å beholde musklatur under en vektnedgang er det en forutsetning at kroppen/musklaturen får nok protein til å gjennoppbygge og vedlikeholde musklaturen. Skal man ned i fett men begrense muskeltap er det nettopp styrketrening og protein som er forutsetningen. Ved et høyt kaloriunderskudd vil man som regel ikke klare å unngå muskeltap helt, men man kan begrense og hindre den til en viss grad.

Er ikke fullt så enkelt som det du skrev, at den spiser muskler, så gir du den protein til å erstatte det som er mistet. Man må trene styrke/belaste og bryte muskelfibrene for at de skal vokse og bygges opp av protein. Men så lenge du ikke har karbohydrater eller et stort karbohydrat underskudd så mangler de den andre av de 2 grunnleggende byggesteinene til musklaturen. Så proteinet hjelper til å bremse muskel tap, men man klarer ikke å bygge opp ny/sterkere musklatur som følge av mangel på karbohydrater. Hvordan alt dette fungerer fysiologisk i kroppen er rimelig kompleks, men slik jeg skrev det er en grov ide og forenkling av hvordan det fungerer. Hvor mye proteiner, når og hvilken type er et "kapittel" for seg selv også, da det og ikke er rett frem nødvendigvis.

Men et lite tips kan være at det ofte er enklere å bygge litt mer musklatur til å fylle opp og stramme opp enn å redusere fett % for å stramme opp. Og i enkelte tilfeller vil man ikke "komme" i mål eller ha ønsket effekt av redusert fett %. Er vel derfor "Strong is the new skinny" fordi det er det som er veien til å bli skikkelig stram, ikke slanke slanke slanke. I tillegg til at man øker energiforbruket ved økt muskelmasse får en hardere kropp. Kjipt å være tynn og se stram ut, når man er myk som pudding som følge av lite musklatur og toning :P

• Liker 2
Skrevet

Kroppen har ingen magisk evne til å holde på energi hvis du går med tungt underskudd, hvorfor perpetueres denne myten?

Evnen er ikke magisk, men evolusjonært er vel laget slik at kroppen aller helst ikke vil slippe lagret fett med mindre den må. Og får den muligheten etter den har brukt litt vil den lagre det inn igjen så fort som mulig. Gjerne på bekostning av akutt energiforbruk.

Derfor reguleres kroppens hvileforbrenning opp og ned ettersom hvor mye mat den for tilført.

Noen snakker til og med om "lokal cellesult". At fettcellene er så grådige, hormonelt, at de tusker til seg all energien de klarer å lagre. Jeg tror egentlig dette bare er en slags måte å se for seg det faktum at en er insulin/leptinresistent. Litt på siden av det TS spør om, for det gjelder stortsett bare overvektige. Og TS er vel strengt tatt ikke akkurat noe tjukkas.

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Hei:-)

Lurer på om noen kan hjelpe meg med hva jeg gjør feil. Trener 5-6 ganger i uken. En god miks av styrke og kondisjon. Jogger ca 3 ganger i uken og da jogger jeg i ca 1, 5 timer hver gang. Veier 64 kilo og er 170 cm. Spiser ca 1200 kcal om dagen og ingen brød, ris pasta og potet. Men mage fettet vil ikke bort og jeg har ikke fått så mye resultater i forhold til så flink som jeg har vært. Er heller ikke helt fast i kroppen og lurer på hva jeg kan gjøre feil. Spiser jo riktig og trener hardt så jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil... setter pris på tilbakemelding :-)

Du spiser for lite. Om du jogger 1,5 time(vet ikke hvor langt du kommer på 1,5 time, men for meg det det ca. Halvmaraton, 2 mil). Jeg jogger selv 3-4 mil i uka og spiser både ris, pasta, sukker etc. Har ikke et gram overskuddsfett. Det er IKKE pga joggingen. Joda, det hjelper meg å brenne mer kalorier per dag, men min kropp tærer da hovedsakelig på fettet, ikke musklene, fordi jeg gir kroppen nok næring til å kunne fokusere på fettet og ikke brenne bort musklene.

Musklene gjør deg definert, stram og fit. De vil du beholde, ikke brenne bort med for lite næring.

Legg deg på minst 1500 kalorier om dagen. Spis mye kyllingfilet, egg, trege karbs(en knytteneve ferdigkokt villris/brun pasta),havregrøt(med honning og kanel), godt fett fra nøtter, avokado,oljer etc.

Du vil merke forskjell ganske fort, for da vil kroppen starte å brenne på fettet mens muskelmassen øker. Da vil du straks se mye slankere og strammere ut :)

Skrevet

Spiser masse protein, havregrøt til frokost hver dag, mellommåltid som skyr eller yoghurt, knekke brød eller lomper med cottage cheese eller kesam, kylling, karbonadedeig, eller kalkun med masse grønnsaker, omelett eller knekkebrød til kvelds. Spiser ca 6 måltid om dagen. Og de metter pga høyt protein innhold. Føler ikke jeg trenger mer mat.har holdt på slik i over et år. Jogger i et greit tempo og det blir ca 13 km. Er også en del oppover så kjenner det godt. Er bare så rart at etter et år med så mye trening og sunn nat har jeg gått ned 1/2 kilo... har ikke mye å ta i med er noe. Takk for svar:-)

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har holdt på sånn i et år er det ikke på tide å prøve noe nytt da? Spis mer mat! Det er helt idiotisk å spise så lite når du trener 5-6 ganger i uken.

Anonym poster: 71708591405ba5b0fd14cb1f77715296

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...