Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maranna
Skrevet

Jeg er "fast" ansatt som assistent, men pga. at min arbeidsgiver ikke vil at stillingen skal bli utlyst har jeg bare arbeidskontrakt for tre måneder om gangen. På denne står det:

* prøvetid 6 måneder, oppsigelsestid i løpet av prøvetiden er 14 dager

* etter dette er oppsigelsestiden 3 måneder

Så nå lurer jeg på hvilken oppsigelsestid jeg skal forholde meg til.. jeg har jobbet der i mer enn 6 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har jobbet der i mer enn seks måneder er jo prøvetiden over og du har i følge kontrakten din tre måneders oppsigelsestid.

Gjest Maranna
Skrevet
Hvis du har jobbet der i mer enn seks måneder er jo prøvetiden over og du har i følge kontrakten din tre måneders oppsigelsestid.

Det var det jeg trodde jeg hadde også... Men når kontrakten bare gjelder for tre måneder, så skal jeg vel i teorien kunne nekte å forlenge den? ELler? Det virker jo litt rart når det står at jeg er ansatt t.o.m. 21.06.04 (eller hvilken dato det nå var) men allikevel kan være tvunget til å jobbe frem til 21.09.?

Skrevet

Ja, hvis du har en dato du har kontrakt til trenger du jo ikke å si ja til å fornye den. Leste nok litt fort i sta jeg..

Skrevet

Åssen kan man skrive en kontrakt for 3 måneder med 6 måneders prøvetid? Det hørtes da langt fra logisk ut (for ikke å snakke om lovlig...). Slik arbeidsmiljøloven er i dag, er det begrensede muligheter for å ansette folk på korte kontrakter. Det skal være klare behov for kortvarig "hjelp". Staten har dog lov til å ansette folk for 3 mnd gang på gang på gang på gang (jeg vet at bla justisdepartementet gjør dette).

Arbeidsmiljøloven finner du på www.lovdata.no.

Skrevet

Nei, dette høres veldig rart ut... Leste nok litt for raskt første gangen jeg, fikk bare med meg varigheten på prøvetiden og oppsigelsestiden, ikke på selve kontrakten.Sjekk opp om det er lov med seks måneders prøvetid når du har så kort engasjemang, det kan umulig være riktig...

Men ettersom du kun har kontrakt for tre måneder om gangen trenger du ikke tenke på oppsigelsestiden, er bare å la være å godta forlengelse av denne kontrakten.

Skrevet
Nei, dette høres veldig rart ut...

Kan kanskje være at det står "denne kontrakt fortsettes så lenge ingen annen beskjed foreligger" eller noe sånt. Da blir alt så mye mer logisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...