Gå til innhold

tungetale

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nei, det går ikke an å si at noen ikke er kristne nok, det var det jeg ville få fram med setningen du har sitert. Det kan kanskje være naturlig å tro at de som får tungetale er "bedre" kristne enn andre, selv om det ikke går an å gradere tro på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har aldri sett noe "tungetale" eller hørt om noen som har drevet med det, selv om jeg har flere venner og bekjente som er i ulike religiøse miljøer.

dette konseptet (tungetale) er noe jeg forbinder med sekter og galskap, ikke med virkelig tro.

(men det var kanskje bare meg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

Selv er jeg kristen og har vært det i ett år nå. Jeg er med i menighet hvor det fokuseres mye på tungetale. Og her er det alltid pastoren som oversetter. Jeg har tro på det, men taler ikke i tunger selv. Syntes det høres rart ut, men respektere de som gjør det.

det er heller ikke alltid jeg er er enig i deres syn, og det er ikke alle heller selv medlemmer er enig i alt. Men syntes det er mye interessant, selv om jeg noen ganger syntes det kan bli litt for mye.

Jeg er vel mer frisindig av meg og har et bredere syn og prøver å se mer helheten i alt dette.

Samtidig syntes jeg det er godt å være kristen, men betyr ikke at jeg skal følge bibel til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Tungetale var jo noe som ble gitt til den første kristne menighet når den hellige ånd kom ned over dem i år 33.

Hensikten med dette var jo at de skulle ut og forkynne om Jesus og Gud i landene omkring.

Det står jo at det var mange som var forbauset og kom til tro da de hørte dette på sitt eget språk.

Virkelig tungetale som ble gitt til de første kristne var derfor ikke bare babbel som ingen forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Tungetale kan ikke oversettes? og er ulik fra person til person?

Vil det si det samme som at de ikke forstår hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brukernavnx

jeg har vokst opp med dette. mine foreldre er pinsevenner, og har vært det i alle år, og de kunne sikkert ha lagt ut fornuftige ting om dette. de er helt vanlige mennesker som ikke går rundt og er superlykkelige og prøver og hjernevaske andre. de går heller ikke i menigheter som er lukkede, sektlignende og taler tunger i enerom. de taler i tunger når de ber, enten alene eller på møter, man driver ikke vanligvis og oversetter, men jeg har hørt at dette gjøres også. de kan ikke forstå hverandre når de snakker i tunger. det er en gave de fikk etter de tok i mot jesus og ble åndsdøpt. slik den første menigheten fikk den hellige ånd over seg, og begynte å tale i tunger. hele greia virker veldig rart for "utenforstående", og det skjønner jeg veldig godt.

kirken driver ikke med dette. der er man litt skeptiske til dette som har med ånden og gjøre. Rom 8:9 "Men dere er ikke i kjødet, men i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Hvis noen ikke har Kristi Ånd, hører han ikke Ham til."

mine foreldre går ikke i kirken, for de synes det er kjedelig, religiøst og tørt for dem. man går inn i kirken med litt alvor, og man skal være stille. det er ingen som klapper og lager liv i kirken, sangene er gamle og litt trøtte ;) det er vel grunnen til at mange finner det kjedelig og gå i kirken. og det pinsevennene gjør blir på den andre siden for sært igjen ;) selv om mine foreldre er uenige i mye av det kirken gjør, er de selvfølgelig ikke imot den. og jeg selv synes kirken gjør en fin jobb, men loosen up a bit folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier og tale i tunger på lørdagskveldene.. helst mellom klokken 0300 og 0400.. rallaralal RAI RAI! shhckåål! *hikk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under tungetale i forsamlinger skal det være en som taler i tunger og en som oversetter det som blir sagt. Jeg taler ikke i tunger selv, og skjønner at de vikrer absurd. Men for de siom har det kaller det en nådegave og de som oversetter har som nådegave at de faktisk skjønner hva som blir sagt.

Jeg er mer skeptisk til tungetale uten oversettelse enn uten.

Hørt det samme forklart av venner i pinsemenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...