Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slanker meg og vil unngå kaloriene som kommer av olje og smør ved steking av f.eks kyllingfilet, går det ann å steke filetene i ovnen uten smør eller olje? Brenner det seg i formen da? Eller går det ann å pakke dem inn i folie uten smør eller noe? Vil ikke ha marinade osv. bare ren kyllingfilet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ovnsbake de i folie, ja :) Men det er jo best å steke kyllingen i olje. Og selv om at du slanker deg så trenger du jo sunne oljer som oliven, rasp og solsikke.

Skrevet

Om du har en bra non-stick stekepanne kan du steke de i panne uten olje eller smør.

Alt du trenger å gjøre er å vente til kyllingen har tinet helt om den har vært fryst, bank den med en kjøkkenhammer, varm opp platen og tilsett litt vann i platen. Grunnen til at du banker kyllingen er at det tar mindre tid å steke den. Det kan ta litt øving men det er fullt mulig så lenge pannen er god nok.

Skrevet

Jeg har lagt kyllingfileten i aluminiumsfolie og inn i stekeovnen uten smør eller olje, og det går veldig bra.

Men om du skal slanke deg trenger du jo litt fett. Prøv heller å kutte ut karbohydrater (nei, jeg tenker ikke på frukt, grønt, bær ...)

Skrevet

Du kan trøste deg med at kyllingen ikke absorberer noe av stekefettet, så du kan steke i olje/fett med god samvittighet. Ev tørk av kyllingen når den kommer opp av pannen. Anbefaler å steke med lokk. Da får du både saftigheten du ville fått i ovnen og maillardeffekten (stekeskorpe) som gir den gode smaken.

Unngå oljer med mye flerumettet fett. Det tåler ikke varme.

Skrevet

Ellers kan du jo kjøpe stekeposer, men det blir kanskje dyrt i lengden

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en slags stekespray som bare har 1 kcal per spray. Søk litt på nett/fitnessbloggen så finner du den nok.

Anonym poster: 0e3195908bf232c8a6daa42a3bb1542e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...